Avatar billede Slettet bruger
22. april 2017 - 12:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ta trommer ud af musiken

hej er der noget software til at ta trommer ud af musiken så kan selv kan spille til
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
22. april 2017 - 13:55 #1
Hej rasmus64745!

Det er ikke helt helt nemt at fjerne uønskede lyde fra musik. Du kan dog opnå rimelige resultater ved at bruge en editor, som har indbygget støjreduktion.

Jeg vil anbefale audacity...
https://sourceforge.net/projects/audacity/

Du markerer den lyd, som du ønsker fjernet.
Vælg herefter støjreduktion under menuen effekt.
tryk herefter på knappen "Hent støjprofil", som så husker din markering.
Herefter kan du så filtrere lyden fra.

Det skal du så gøre med alle de trommer, som du ønsker fjernet.
Du bliver nødt til at prøve dig frem nogle gange for at opnå gode resultater.

God arbejdslyst!
Avatar billede milter Ekspert
22. april 2017 - 15:22 #2
Den metode, der foreslås i #1, vil fjerne al den lyd, der befinder sig i den valgte støjprofil, dvs. også de andre instrumenter og vokaler, som måtte befinde sig i den. Filteret er netop det, det kaldes, en støjprofil. Det kan f.eks. være en summende ventilator, analog støj eller andre former for konstant baggrundsstøj, som er af samme art og styrke hele vejen gennem nummeret.

Jeg tror ikke, du finder noget, som kan fjerne trommerne uden kraftige  forvrængninger, eller uden der samtidig forsvinder en masse andet af lyden.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2017 - 15:50 #3
hvordan har de så lavet denne her Metallica - Nothing Else Matters - Drum Backing Track (Drumless) https://www.youtube.com/watch?v=BbCoOmi8Mfk ?

og https://www.youtube.com/watch?v=Eh7WJhhN9SM
Avatar billede milter Ekspert
22. april 2017 - 17:02 #4
Formentligt med en af de tre metoder, som bliver nævnt i linket herunder:

https://www.elephantdrums.co.uk/blog/guides-and-resources/drumless-tracks-songs-minus-drums-to-play-along-to/

Og jo, det kan lade sig gøre at bruge equalizere og andre filtre til den slags, men det kræver et stort arbejde og indgående kendskab til lydredigering. Den metode, som nævnes i #1 kan ikke bruges.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2017 - 15:28 #5
ok men der er god lyd der er i så
Avatar billede milter Ekspert
08. maj 2017 - 15:55 #6
Hvis du mener, om der er god lyd efter brug af equalizer, så er det et nej i langt de fleste tilfælde. Som de skriver i mit link fra #4:

"Drums EQ'd out" means that someone has taken the original recording of a song and used mixing software to locate the main frequencies of the drum sounds, isolate them, and then remove the drums.
This process can only ever be partially successful because it will remove some frequencies from other instruments or the vocals in the mix as well. "
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2017 - 10:45 #7
har prøve det kan man ikke