Avatar billede Pia Praktikant
23. april 2017 - 09:39 Der er 12 kommentarer

Strømforsyning til gammel ekstern harddisk LaCie

Hej,
Jeg har en 10-12 år gammel ekstern harddisk fra LaCie, hvor jeg i sin tid fik ødelagt strømforsyngen, så den har ligget ubrugt i en skuffe i mange år. Men nu vil jeg gerne have de billeder ud af min søns tidligere barndom, som jeg ved ligger der, da han skal konfirmeres om en måned.
Hvor kan jeg mon finde så gammel en model af en strømforsyning? Indgangen til strømforsyningen er rund med huller til 5 "små pinde" - en lille flad pind øverst og 4 runde pinde nedenunder. Kan huske strømforsyningen blev ødelagt i sin tid, fordi disse små pinde netop blev bøjet.

Håber  nogle kan hjælpe mig. Mvh Pia
Avatar billede claes57 Ekspert
23. april 2017 - 09:45 #1
det vil være langt lettere at skrue harddisken ud af sit kabinet og sætte den til en usb-dims med stik og strøm.
https://www.computersalg.dk/i/650262/logilink-adapter-usb-2-0-to-2-5-3-5
kan klare det uanset om det er ide eller sata stik på disken.
Avatar billede Pia Praktikant
23. april 2017 - 10:04 #2
Ok tak, vil du mene det er noget jeg roligt kan kaste mig ud i selv, selvom jeg ikke har den mindste viden og erfaring?  - men dog en god logisk sans :-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
23. april 2017 - 10:11 #3
Det er bare at kaste dig ud i det. Det indebærer ikke nogen udfordringer overhovedet. Når du sidder med harddisken i hånden, så kan du ikke være i tvivl om, hvilket stik, der passer til den. Intet at være nervøs for.
/ptj_11
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. april 2017 - 10:19 #4
Når disken har siddet i en Lacie-box, kan den nok ikke umiddelbart genkendes af en Windows-PC, så #2-3 vi næppe være en brugbar løsning, specielt ikke hvis du er uerfaren.

Kontakt en forhandler (ProShop, Føniks, ElGiganten) og bestil en ny strømforsyning til den. Uanset om den er 10 år gammel vil der med stor sandsynlighed stadig benyttes samme stik og spændinger - det er ikke her, den store udvikling sker!
Avatar billede ptj_11 Forsker
24. april 2017 - 15:12 #5
#4 CRKrogh Normalt respekterer jeg dine indlæg, men jeg kunne godt tænke mig, at du uddybede din udtrykte tvivl i #4
/ptj_11
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. april 2017 - 15:55 #6
Ingen årsag:

VI prøver at hjælpe en relativt uerfaren bruger med at få adgang til en disk i et Lacie-enclosure, der (så vidt vides) fungerede indtil for X år siden, hvor strømforsyningen dør.

I min optik giver det ikke megen mening at guide brugeren til indkøb af hardware og støtte det med velmente, men tekniske, forklaringer - når problemet reelt kan løses blot med en frisk strømforsyning til de samme penge og er p-n-p.
Avatar billede ptj_11 Forsker
24. april 2017 - 17:25 #7
Se den del af dit indlæg kan jeg sagtens følge, og den model ville jo også sikre en smidigere brug af disken i fremtiden, og den kan jeg godt nikke til, men hvorfor skulle brugeren dog ikke kunne læse disken "Når disken har siddet i en Lacie-box, kan den nok ikke umiddelbart genkendes af en Windows-PC, så #2-3 vi næppe være en brugbar løsning,"..
Den forstår jeg ikke lige. Skulle Lacie benytte en speciel formatering?
/ptj_11
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. april 2017 - 17:36 #8
...netop fordi Lacie, på lige fod med hovedparten af resten af markedet benytter en bred vifte af obskure Linux-afarter som os med filsystem (formodentlig Ext2), der matcher.

Jeg er enig så langt, at disken kan gøres læsbar via Ext2Fsd eller lignende, men derfra og så til at finde det katalog, tingene ligger i, der kan være langt, især hvis man ikke er 100% sikker på hvad man leder efter.

Men jeg tror vi skal stoppe den her, da jeg fornemmer at vi kaprer tråden til noget, der reelt ikke kommer den ved.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
24. april 2017 - 17:58 #9
Jeg tror jeg har samme Lacie harddisk. Min er en 3.5" pata disk i et metalfarvet hylster. Den var formateret til NTFS og kan sagtens genkendes af Windows. CRKrogh og ptj_11s løsninger virker. Vælg evt. den billigste løsning af de to.
Avatar billede Pia Praktikant
24. april 2017 - 18:12 #10
Tak for Jeres velmenende råd alle sammen ??
Jeg tog lige en tur forbi computercity idag - ubekendt med at de er ved at lukke og slukke. Men blev mødt af en utrolig serveminded venlig mand, som tilsluttede den til deres computer og konstaterede at disken ikke fejler noget og kan læses af Windows. Og så gav han mig et link en konkurrents hjemmeside, hvor jeg nu har bestilt kabel converter til USB, som han demonstrerede hvordan jeg sætter i. Det er da service -  både her og der!! Tusinde tak alle sammen ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. april 2017 - 18:17 #11
Super - godt du kommer i mål med det!
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. april 2017 - 10:14 #12
#8 Når disken har været anvendt som ekstern disk, så er den jo ikke nødvendigvis udstyret med et OS, men ellers enig i afslutnin.
Og do do til #11
/ptj_11