Avatar billede martens Guru
24. april 2017 - 09:17 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Visse alle felter, hvor der står IKKE, men udelukke RIKKE + MIKKEL

Halløj allesammen

Hvordan laver jeg bedst en forespørgsel, der vælger alle felter med ordet IKKE og udelukker de felter, hvor stregen indeholder IKKE .. ( eksempelvis Rikke, Mikkel etc ) ?
Avatar billede AnyFellow Mester
24. april 2017 - 09:20 #1
Afhængig af hvordan 'ikke' optræder, kan du søge omsluttet af et eller flere mellemrum: ' ikke', 'ikke ' eller ' ikke '.
Avatar billede terry Ekspert
24. april 2017 - 11:28 #2
kfisker is on to the right idea.

And because IKKE can maybe be with upper or lower case characters I'd first convert to UPPER CASE
And just add or remove extra or not needed combinations

SELECT tblTest.Comment, UCase([Comment]) AS ToUPPER
FROM tblTest
WHERE (((UCase([Comment]))='IKKE')) OR (((UCase([Comment])) Like 'IKKE *')) OR (((UCase([Comment])) Like '* IKKE')) OR (((UCase([Comment])) Like '* IKKE *')) OR (((UCase([Comment])) Like '* IKKE, *')) OR (((UCase([Comment])) Like 'IKKE, *'));
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
29. oktober 2017 - 01:09 #3
- eller du kan måske gøre således, så har du også medtaget at der kunne stå ikke?, ikke, ikke. ikke!, ikke), o.s.v.  [!abc] angiver der kan være ET tegn, men IKKE et af dem i firkantparantesen.

'********************************************

SELECT tblTest.Comment, LCase([Comment]) AS Compare
FROM tblTest
WHERE (((LCase([Comment])) Like
"*[!abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå]ikke[!abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå]*")) OR (((LCase([Comment])) Like "ikke[!abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå]*")) OR
(((LCase([Comment])) Like "*[!abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå]ikke")) OR
(((LCase([Comment]))="ikke"));

'********************************************

Eller man kunne udvide til at anvende en parameter som spørger om "ordet"!

'********************************************

SELECT tblTest.Comment, LCase([Comment]) AS Compare
FROM tblTest
WHERE (((LCase([Comment]))
Like "*[!abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå]" & LCase([Instast søgeordet]) &
"[!abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå]*" Or
(LCase([Comment])) Like LCase([Instast søgeordet]) &
"[!abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå]*" Or (LCase([Comment])) Like
"*[!abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå]" & LCase([Instast søgeordet]) Or
(LCase([Comment]))=LCase([Instast søgeordet])));

'********************************************