Avatar billede Besil Seniormester
24. april 2017 - 21:54 Der er 36 kommentarer

Hvordan åbner jeg kontrol panelet uden ikonet?

Jeg har ved en "fejl" fået købt mig en NAS, og jeg vil nu prøve at få den til at fungere (= jeg er ikke ret god til det).
Jeg har lige købt en fast IP-adresse, som jeg er blevet anbefalet.
Nu forsøger jeg at få den til at fungere, og jeg kunne godt se den i NASNavigator2-vinduet, men der var et spørgsmålstegn ved og en fejlmelding, når jeg forsøgte at åbne.
Jeg har rodet lidt rundt, og også fået rettet nogle ting, som tidligere har været et problem.
MEN nu er ikonet helt forsvundet  :-(
Ikke engang hvis jeg sætter kabel direkte fra Nas'en til computeren, kan jeg finde den længere.

Det jeg gjorde var at gå i
- IP Adress List
- trykke på LAN Port 1
- indtaste det min internetudbyder har sendt mig: IP-adresse + SubnetMask
Og så forsvandt ikonet  :-(

Hvordan får jeg åbnet op for kontrol panelet igen, så jeg kan rette det tilbage?

Og nogle bud på hvorfor der er et Spørgsmålstegn?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2017 - 08:00 #1
hvis du har fået en IP-adresse fra din udbyder, og har sæt din pc direkte til nas-bosken, skal din pc være på den samme subnet - dvs. at du også skal indtaste (næsten) de samme oplysninger på din pc som på din nas MEN IP-adressen må IKKE være den samme (bare et tal højere eller laver i den sidste nummer feks. nas's ip er 192.168.0.2 så skal din pc være 192.168.0.3)
så bør du kunne se din nas igen
spørgsmål-tegnet er nok kommet fordi den ikke har adgang til nettet, men...
Du kan også prøve at resette Nas-boksen til fabriksindstillinger (det plejer at være noget men en papirklips og strøm-kabel ud og ind igen)
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. april 2017 - 09:31 #2
Besil.
Lad os starte med at få oplyst præcist hvilket mærke og hvilken model din NAS er.

Dernæst- Hvis du stiller NASén tilbage til fabriksindstillinger, så risikerer du, at du sletter alle de filer, som du har liggende på den, så vent lige lidt med det.
Det er korrekt, som Thomas S skriver i #1 angående ipadresser.
Hvilken ipadresse har du sat ind på NASén?
/ptj_11
Avatar billede INK Ekspert
25. april 2017 - 09:32 #3
Den faste IP adresse er vel på WAN siden, altså adgang udefra?
Din NAS skal vel primært bruges på LAN siden som backup og evt. media-center?
Den "faste" IP-adresse for NASen sætter du i din router, så PC og andre enheder altid finder den på samme LAN-adresse.
Avatar billede Besil Seniormester
25. april 2017 - 09:49 #4
Enig med ptj_1, det med fabriksindstillingerne tør jeg ikke.

Det er en Buffalo Link Station 420
LS40D

Jeg har indtastet dette fra min internetudbyder:
FixedIP ONE IP 095.154.050.221
FixedIP Subnetmask 255.255.255.192

Jeg tog et skærmdump inden jeg lavede ændringerne, for jeg troede at jeg så bare kunne taste dem tilbage igen.
https://we.tl/e1mnHGYtr4
Avatar billede Besil Seniormester
25. april 2017 - 09:52 #5
Hov, der mangler et tal

Det er en Buffalo Link Station 420
LS420D
Avatar billede Besil Seniormester
25. april 2017 - 11:05 #6
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. april 2017 - 11:35 #7
Besil.
Prøv lige følgende:
I windows 10-
Højreklik på startflaget, vælg søg.
Skriv så "CMD" uden anførselstegn
Der fremkommer nu et sort ikon med betegnelsen CMD. Højreklik på dette ikon, og vælg "Kør som administrator".
I det sorte vindue der kommer frem nu, står curseren og blinker ud for denne sti: C:\WINDOWS\system32>. Her skriver du "CD\" igen uden anførselstegn (gælder alle steder, hvor du skal skrive en kommando). Dette bringer dig ud på roden af drev c:\.
Dernæst skriver du: "MD Temp".

Nu skal vi have fundet ud af, hvordan din ip-opsætning er:
Skriv følgende:
"ipconfig /all > C:\Temp\IP.txt"

Det du har gjort med alt dette er, at du har oprettet en mappe på drev C, og du har bedt systemet om, at vise/udlæse din ip-adressering til en tekstfil, som hedder IP.txt, og den er anbragt i mappen C:\Temp.
Denne fil åbner du, og kopierer indholdet ind i et nyt indlæg her på tråden, så kan vi se, hvordan tingene er sat op på dine netkort.
Så tager vi den derfra.
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
28. april 2017 - 20:37 #8
ptj_11 - Jeg skulle lige tage mig sammen (og have god tid), men det var jo nemt nok, da jeg først kom i gang :-D

Det ser noget kryptisk ud, kan det bruges til noget for andre?
Altså, er det bedst om jeg sender det i en intern besked til dig?

/Besil
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. april 2017 - 12:50 #9
Hej Besil. Du skal lægge det op her af flere grunde:
1. jo flere øjne, der ser på det, jo flere forslag kan der komme ud af det.
2. når det ligger her, så kan andre måske uddrage viden fra det, hvilket kan hjælpe de dem til selvhjælp.
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
29. april 2017 - 19:51 #10
ptj_11 - Ok.
Men jeg tænkte også på, om nogen kan bruge det til at komme ind i min computer med (hacking)?
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. april 2017 - 21:43 #11
Lige umiddelbart er der ingen fare. De ipadresser der herved bliver offentlige, kan for det første altid ændres til noget andet, der er ingen passwords med i teksten, så der er ikke grund til bekymring.
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
29. april 2017 - 23:20 #12
:-)

Windows IP Configuration

  Host Name . . . . . . . . . . . . : Lises
  Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
  Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
  WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
  DNS Suffix Search List. . . . . . : bbsyd.net

Wireless LAN adapter LAN-forbindelse* 4:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Hosted Network Virtual Adapter
  Physical Address. . . . . . . . . : 38-B1-DB-C6-A2-2D
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter LAN-forbindelse* 5:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
  Physical Address. . . . . . . . . : 38-B1-DB-C6-A2-2D
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

  Connection-specific DNS Suffix  . : bbsyd.net
  Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8723BE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC
  Physical Address. . . . . . . . . : 38-B1-DB-C6-A2-2D
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::a5a8:cc74:1cfa:c632%5(Preferred)
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.87.165(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : 28. april 2017 19:33:30
  Lease Expires . . . . . . . . . . : 28. april 2017 20:59:53
  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.87.1
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.87.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 137933275
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-A7-3E-5F-28-D2-44-EB-DD-2F
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 178.132.239.37
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Ethernet:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
  Physical Address. . . . . . . . . : 28-D2-44-EB-DD-2F
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fb:89a:c55:a065:cd22(Preferred)
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::89a:c55:a065:cd22%8(Preferred)
  Default Gateway . . . . . . . . . : ::
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 452984832
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-A7-3E-5F-28-D2-44-EB-DD-2F
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Tunnel adapter isatap.bbsyd.net:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . : bbsyd.net
  Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP-netv'rkskort
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. april 2017 - 13:21 #13
Besil.
Som du kan se i filen, så er dit trådløse netkort forbundet til din gateway, i dette tilfælde din router.
Her den tildelte adresse:
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.87.165(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Når du skroller ned i filen til punktet "Ethernet adapter Ethernet:" kan du se, at kortet ikke er forbundet til internetforbindelsen eller noget andet. Dette ses på to ting, at kortet ikke har fået tildelt en ipadresse, og at der øverst står "Media disconnected".
Du gør nu følgende:
1. find dit ikon for den trådløse forbindelse nede i højre hjørne af skærmen, højreklik på ikonet, og vælg "Åben Netværks- og Delingscenter".
2. I det nye vindue der åbner, finder du punktet/linket øverst i venstre side "Rediger indstillinger for netværkskort".
3. Igen i det nye vindue, vælger du dit netkort (på min maskine er det vist som "Ethernet" med et rødt kryds, som udtryk for "ingen forbindelse".
I din maskine kan det hedde noget andet, måske navnet på selve netværkskortet. Du må bare ikke vælge noget kort med WI-FI symbol.
4. Højreklik på dit netkort med det røde kryds på, vælg "Egenskaber". I egenskabsdilaogboksen finder du punktet, der hedder noget med "TCP/IPv4" og dobbeltklikker på det.
Der åbnes nu en egenskabsdialogboks, hvor du skal indtaste en ipadresse.

Du har indtastet dette i routeren:
FixedIP ONE IP 095.154.050.221
FixedIP Subnetmask 255.255.255.192, så du skal nu indtaste en tilsvarende ipadresse på dit netkort, blot skal du som Thomas S #1 skriver sørge for, at din indtastede ipadresse adskiller sig fra routerens.
For at få lov til at indtaste ipadressen skal du flytte markeringen fra "hent automatisk..." til "Brug følgende...".
Det færdige resultat kan se sådan ud:
IPadresse:
095.154.050.222 (bemærk forskellen i 4. talgruppe) Den skla adskille sig fra routerens.
Subnetadresse:
Forbind din pc med patchkablet til routeren.
Herefter skulle du nu være i stand til at kontakte routerens administrationsside.
Lad os høre resultatet
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. april 2017 - 13:32 #14
Besil. Sorry, men jeg har vist fået forvirret mig selv på et eller andet plan. Undervejs har jeg fået bildt mig selv ind, at det var routeren, som du ikke kunne forbinde til. Det er selvfølgelig din NAS. Det er naturligvis NAS´en du skal forbinde til.
Resten af vejledningen er ok.
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
30. april 2017 - 22:04 #15
Æv, der skete ikke noget. Andet end at det røde X forsvandt fra Ethernet.
Jeg har prøvet at åbne Nas'en fra både NAS Navigator2 og fra Stifinder.
Og haft kablet både  NAS <--> PC og NAS <--> Routeren.

Kan det have noget at gøre med min Firewall?
Den er slået til, og bliver administreret af McAfee, skriver den.
Jeg har dog ikke ændret noget af dette længe, så jeg forestiller mig, at det plejer at være sådan.
Avatar billede INK Ekspert
30. april 2017 - 22:29 #16
Prøv lige at læse #3 igen og giv et svar.
Hvis din NAS alene skal bruges på dit indre LAN netværk, så skal den faste IP adresse fra leverandøren ikke bruges på din router på LAN siden, men kun på WAN siden.
Avatar billede Besil Seniormester
17. maj 2017 - 09:52 #17
Hej igen

Jeg har lige haft brug for en pause fra det her, for det er da for svært :-/
Men nu prøver jeg igen  :-)

Jeg har lige haft ringet til min internet udbyder, og fået en ny informationer, som måske er relevant.
Jeg havde ekstra tilkøbt en IP adresse, for at få Nas'en til at virke. Det gjorde den også en tid, men så meldte den spørgsmålstegn. Og derfor begyndte jeg at rode med de her IP-adresser inde i Nas'en.
Udbyderen siger nu, at jeg OGSÅ skal købe en Router, for ellers virker det ikke optimalt. Så det ved jeg ikke om det har noget at sige...

ptj_11 > skal jeg kun indtaste    IP-adresse + Undernetmaske?
Eller hvad med Standardgetaway og Foretrukne/Alternative DSN-server?

INK >  Jeg ved ikke helt hvad du mener med WAN og LAN  :-)
Hidtil har jeg brugt NAS'en med kabel direkte til min computer. Og det tror jeg bliver den løsning som jeg vil bruge fremad, for det med at købe ekstra Router og betale hver måned for en fast IP-adresse, det gider jeg ikke.
For ja, den skal bare bruges som en slags Backup, ikke noget jeg nødvendigvis skal have adgang til hele tiden.

Så jeg forestiller mig, at jeg skal glemme det her med IP-adresser, og bare bruge den med ledning fremover.
MEN jeg skal så bare have fundet NAS'en på mit netværk, så jeg kan komme ind og slette den IP-adresse jeg fik indtastet.

Iøvrigt har min udbyder sagt, at de kan give mig en helt ny IP-adresse, hvis det kan være til hjælp.
Men det tænker jeg umiddelbart er dumt, hvertfald indtil jeg får adgang til Nas'en, så jeg kan få slettet den faste adresse som jeg har indtastet...
Avatar billede INK Ekspert
17. maj 2017 - 13:15 #18
Oplys venligst fabrikat og type for din NAS. Når du siger kabelforbindelse, er det så et usb-kabel eller et netværkskabel? En rigtig NAS er med netværkskabel (eller trådløs).

Formoder du har en router (med indbygget modem for coax eller DSL forbindelse). Oplys venligst fabrikat og type.

Jeg forudsætter du har en router (måske med wifi?) sat op, så din pc har adgang til nettet. (Hvordan skulle du ellers kommunikere med os ;-))

Du har ikke behov for fast IP-adresse fra net-leverandøren, såfremt dette koster ekstra. Den faste IP-adresse vi taler om for en NAS gælder kun for en netværksNAS og den faste IP-adresse er en du selv fastlægger i din routers indstillinger. Igen forudsætter jeg, at du ikke har behov for at tilgå din NAS ude fra et sted i byen.

Såfremt din NAS ikke er en rigtig netværksNAS, men tilsluttes via usb, er det en helt anden historie.

Med dine svar kan vi bedre hjælpe dig, idet vi så kan tjekke manualer mm.
Avatar billede Besil Seniormester
17. maj 2017 - 20:56 #19
Ink >

Jo, det er et netværkskabel jeg bruger, både i NAS'en og i min PC (når jeg har den direkte forbundet).
Jeg har internet hos Stofa - en Fiberboks af mærket icotera i6801.
Jeg har lige talt med endnu en medarbejder hos Stofa, som igen fortæller mig, at jeg skal skaffe en Router og sætte mellem Fiberboksen og NAS'en, ellers vil det ikke komme til at virke. De vil derefter slå Routeren fra i Fiberboksen (mener jeg han sagde).

NAS'en er en Buffalo Link Station 420 (LS420D), købt for måske 4 år siden.
Jeg har stadig kassen jeg købte den i, men jeg synes ikke der er mange andre informationer ang. model o.l.
Det er en 4.0TB - two drive raide network storage, og ligner denne: https://www.computersalg.dk/i/1060334/buffalo-linkstation-420-nas-server
Når den er sat til Fiberboksen, og jeg starter den, så blinker det øverste lys hurtigt hele tiden (måske 2 x pr. sek.). Derefter lyser den konstant (hvidt lys både ved blink og bagefter).
Der er ikke lys i den nederste lampe.

Hilsen Lise  :-)
Avatar billede Besil Seniormester
17. maj 2017 - 21:15 #20
Jeg har lige nu NAS'en i Routeren, og har igen prøvet at følge beskrivelsen som ptj_11 har sendt, men denne gang på Netværksforbindelser > Wi-Fi (og ikke Ethernet).
Informationerne her er: Realtek RTL8723BE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC
Jeg udfylder de 3 øverste felter med
IP-adresse: 095 154 050 222
Undernetmaske: 255 255 255 192
Standardgeteway: 095 154  050 193

DSN-felterne lader jeg være tomme.

Den kommer så med en fejl, at "Realtek PCle GBE  Family Controller" også bruger denne IP-adresse.
Hvis jeg så ændrer adressen til 095 154 050 221 er den ok med det, og jeg kan Lukke vinduet. Den skriver dog, at Netværket ikke er identificeret, men jeg kan godt være online.
Jeg har nu ændret det tilbage til Automatisk IP-adresse og automatisk DNS.

(-221 er den IP adresse jeg har fået af Stofa + den jeg indtastede i NAS'en: FixedIP ONE IP 095.154.050.221  +  FixedIP Subnetmask 255.255.255.192)
Avatar billede INK Ekspert
17. maj 2017 - 23:20 #21
Hvis din fiberboks ser ud som denne
https://www.fibia.dk/media/2746764/fibia_installationsguide_icotera_i6800_11_web.pdf
så er der kun 1 port for internet til PC mv. Du skal derfor have en router tilsluttet den gule port. NAS og PC skal så være tilsluttet hver sin kablede forbindelse fra denne nye router (kan også være trådløs selvfølgelig).
Fiberboksen har åbenbart en DHCP server indbygget, og det betyder, at den skal slås fra fra leverandørens side (som de også tilbyder dig) eller du skal slå den fra i din nye router.
Opsætningen af din nye router er meget enkel. NAS en skal sættes til automatisk at hente en IP-adresse eller bedre er det, at du giver den en fast IP adresse i routerens adresse område. Det har intet med den faste IP adresse fra leverandøren at gøre.
Avatar billede ptj_11 Forsker
17. maj 2017 - 23:36 #22
Hej Besil. Lige nu, så lad alle tanker om ændring af ipadresser fare. Gå på internettet på denne adresse:
http://www.advanced-ip-scanner.com/index2.php?utm_expid=62919999-52.ZgzGnMMDQ7KosMzu7DlCQA.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.dk%2F
Programmet du henter her kan både fungere som installeret eller standalone.
Du vælger bare det sidste. Du får valgmuligheden, når du kører programfilen.
I øverste halvdel af det nye vindue kan du se et forslag til et ipadresserange, som scanneren vil afsøge. Dette felt skal udfyldes med noget der passer til  din aktuelle ipadresse. Den finder du ved at gentage øvelsen fra #7:

Højreklik på startflaget, vælg søg.
Skriv så "CMD" uden anførselstegn
Der fremkommer nu et sort ikon med betegnelsen CMD. Højreklik på dette ikon, og vælg "Kør som administrator".
I det sorte vindue der kommer frem nu, står curseren og blinker ud for denne sti: C:\WINDOWS\system32>. Her skriver du "CD\" igen uden anførselstegn (gælder alle steder, hvor du skal skrive en kommando). Dette bringer dig ud på roden af drev c:\.
Dernæst skriver du: "MD Temp".

Nu skal vi have fundet ud af, hvordan din ip-opsætning er:
Skriv følgende:
"ipconfig /all > C:\Temp\IP.txt"

Denne gang skal du koncentrere dig om oplysningerne, der hører til dit trådløse netkort.
På min maskine står der følgende under mit trådløse netkort:
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.43.40(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : 17. maj 2017 18:37:32
  Lease Expires . . . . . . . . . . : 17. maj 2017 23:27:40
  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.43.1

Som du kan se nederst så er min gatewayadresse 192.168.43.1
Den adresse der står på din maskine skal stå forrest, da det er din routers adresse. Det kommer så til at se ud lige som her, bare med din adressering:
192.168.43.1, 192.168.43.100
192.168.43.100 denne fordi din router tildeler adresser til mellem 50 og 100 maskiner.
Nu klikker du på knappen scan.
Når den er færdig med scanningen, så går du i menupunktet "file/save as".
Her gemmer du filen, men sætter filtype til CSV.: Scan.csv
Når filen er gemt, så skifter du til det bibliotek hvor filen er gemt, og omdøber filen tii Scan.txt.
Åben filen og kopier indholdet herop.

Så tager vi den derfra.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. maj 2017 - 16:10 #23
Hvis du er lidt forvirret lige nu Besil, så er det meget forståeligt.
Ink, skulle vi ikke lige se, om NAS´en kan ses på netværket lige nu i det nuværende setup, og så vente med opsætning af en router der, som jeg læser det, ikke er anskaffet endnu?
/ptj_11
Avatar billede INK Ekspert
18. maj 2017 - 16:24 #24
@ptj_11 #23. Jeg holder mig gerne tilbage, men har svært ved at forstå hvilket netværk vi taler om. Hvis der kun er en port på fiberboksen og ingen wifi, hvordan kan man så forbinde flere enheder?
I rest my case!
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. maj 2017 - 12:19 #25
#24 Jamen der er wifi, det er jo derfor, at stofa tilbyder at slukke for dhcp.
Det er skam ikke fordi, jeg mener, at du skal hole dig tilbage, jeg synes bare, at vi skal tage tingene i en fornuftig rækkefølge. Og så hjælper det jo heller ikke på forståelsen, at vore indlæg krydser hinanden på en forvirrende måde. Men det er vi jo ikke herrer over.
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
23. maj 2017 - 12:56 #26
> ptj_11
Hmm, den skriver ikke noget særlig spændende (tror jeg).
Til scanning skrev jeg: 192.168.87.1, 192.168.87.100
Og jeg har NAS'en sat i Fiberboksen imens jeg gjorde alt det du skrev i #22 (korrekt?).

Status    Name    IP    Radmin    Http    Https    Ftp    Rdp    Shared folders    Shared printers    NetBIOS group    Manufacturer    MAC address    User    Date    Comments
Ok    192.168.87.1    192.168.87.1                                    Last Mile Ltd.    00:1E:80:19:B7:C8
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2017 - 15:55 #27
Undskyld jeg blander mig igen, men nu har jeg fundet manualen til din fiberboks/router.
Der står følgende:
Forbind din computer med et netværkskabel til port1. OBS.! Det er udelukkende port1, som skal benyttes til PC. Skal du tilslutte  ere PC ere via kabel skal du bruge en switch.
Boksen har ganske rigtigt både DHCP server og wifi, men der kan kun forbindes én kablet forbindelse ad gangen! Port 2, 3 og 4 er kun til tv!
Avatar billede ptj_11 Forsker
26. maj 2017 - 11:14 #28
Hej Besil. Hvis din fiberboks er den, som Ink satte et link  ind til i #21, så skal du lige kontrollere, at din NAS sidder i den rigtige udgang.
Du har gjort det fuldstændigt korrekt.
Det vi kan se af din scanning, er din fiberboks. Jeg undrer mig over, at din pc ikke fremgår af oversigten. Er du sikker på, at scanningen fik lov til at køre færdigt?
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
30. maj 2017 - 09:57 #29
Hej igen

Jep, Nas'en sidder i Port 1.
Jeg har prøvet at scanne flere gange, men den finder ikke mere.
I boksen hvor jeg trykker Scan, skriver den nederst: 1 alive, 0 dead, 1 unknown
Så det er vel den unknown, som den ikke får med i rapporten  :-/
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. juni 2017 - 17:16 #30
Hej Besil.
Er der sket noget nyt i sagen?
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
21. juni 2017 - 21:38 #31
Ikke andet end ovenstående, hvor den finder 1 unknown i scanningen.
Og at jeg er ved at være tæt på at tage den til en it-butik, og lade dem se på den for mig  :-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. juni 2017 - 10:02 #32
Lad os lige prøve, om ikke vi kan redde den op, inden du bruger penge på sagen.

Du kan forsøge returstilling til fabriksstandard med anvisningen fra brugermanualen til din NAS.
Gør følgende:

Initializing with the Function Button
You can also initialize the settings with the function button.
1 Turn off the LinkStation.
2 Turn the LinkStation on with holding down the function button. The function LED will flash white.
3 Press the function button again while the LED is flashing.
4 Initialization will take 5 to 10 minutes. Do not power down the LinkStation while it is initializing and showing an "I23: System is being initialized..." information code in NAS Navigator2 and with the power LED. When initialization is finished, reboot your LinkStation.
Notes:
o The following settings will be initialized: admin username, admin password, IP address, and Ethernet frame size.
Som du kan se af ovenstående, så bliver din ipadresse stillet tilbage til standard, og det er det vi skal opnå.

/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
22. juni 2017 - 11:26 #33
Ja, det vil jo være nemt  :-)
Men jeg ved ikke om jeg tør. Endnu. Jeg tror ikke den sletter tingene derpå ved at nulstille den, men hvad nu hvis den alligevel kommer til det... Jeg har backup af det meste, men der er lidt, jeg måske ikke har backup af (jeg er i tvivl)...

Men jeg tror også at det er enten det der skal til nu, eller til en butik.
Avatar billede ptj_11 Forsker
24. juni 2017 - 15:49 #34
Du behøver ikke at være nervøs. Det er jo netop derfor, at producenten skriver så udførligt i manualen, præcist hvad der bliver nulstillet.
Så hvis du følger anvisningen omhyggeligt, så får du adgangsmuligheden tilbage. Ved en tur i butikken, vil det være det samme, der bliver gjort.
Så har du bare brugt penge på det i stedet.
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
22. september 2017 - 21:11 #35
Hej
Jeg vil lige komme med en opdatering vedr. min Nas.
Efter den havde stået i skabet i nogle måneder, tog jeg mig sammen og kørte den til Data Gården i Kolding (jeg anser dem for at være meget professionelle).
De rodede lidt ved den, og deres svar var, at der er noget helt galt med den. Som om der er noget ved den, som slet ikke passer sammen.
Så at den er forsvundet for mig, mener de bare er tilfældigt, for den virker meget ustabil. De mener den ville være gået i stykker på et tidspunkt, uanset hvad jeg havde gjort. - Skrammel Buffalo ':-(
De kan ikke hive data ud af den, men de kan se at der er noget på den. Den skal så sendes videre til en specialist. Fra specialisten vil jeg modtage en liste med de filnavne, som de kan trække ud, og hvis det lykkes at få noget kopieret ud af den, kommer jeg af med et par tusinde kr... Umiddelbart har jeg backup af alt på den, måske med undtagelse af ganske lidt. Når jeg har fået et overblik over hvad der mangler (hvis der mangler noget), så afgører jeg hvad der skal ske med den.
Men sandsynligvis ryger den bare direkte i skraldespanden.
Lige nu står den i skammekrogen hos Data Gården, fordi jeg er meget træt af den  ;-)

Mange tak for al hjælpen, og jeg ville bare lige komme med en status  :-)
Med venlig hilsen Lise
Avatar billede ptj_11 Forsker
02. oktober 2017 - 04:15 #36
Tak for status. Held med det. Du kan sagten gemme dine diske, de kan bruges som ekstra diske.
/ptj_11