Avatar billede emilaakjaer Novice
26. april 2017 - 14:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

230V til 400V omformer

Hej

Jeg har lige købt en softicemaskine som kører på kraftstik.

Den bruger kun 2,5 KW så jeg ønsker at få den lavet om så den kan køre på alm. 230V stik istedet.

Jeg har læst mig frem til at man skal købe en trefo, men jeg har lidt svært ved at finde ud hvilken en jeg skal bruge.

Jeg har set lidt på denne her, men jeg ved ikke helt om den er kraftig nok: https://www.wattoo.dk/sul-ip00-63va-230-400v-24v-4562022454?gclid=Cj0KEQjwioHIBRCes6nP56Ti1IsBEiQAxxb5GxGazbEFw7GZckTDXmdLCw3Qm5GiX4QGcj8tZHoBALgaAigP8P8HAQ

Er der nogen der ved noget om hvilken en jeg kan bruge?

På forhånd tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. april 2017 - 15:32 #1
Nu er jeg ikke så el-kyndig, men en trafo er næppe nok - du skal have 3-delt fasen, og faseforskudt den. Det kræver noget elektronik.

Iøvrigt ser trafoen ud til at gå fra 230 ELLER 400 volt til bare 24 volt... - ikke fra 230 til 400...

Samlet set tvivler jeg på det kan lade sig gøre med 2500watt.
Avatar billede ebea Ekspert
26. april 2017 - 15:56 #2
jeg forstår ikke helt hvorfor, at du vil bruge en Trafo!
I din maskine nu, er der formentlig 3 faser, og en Nul leder.
Så til de 230V skal du kun bruge den ene af faserne, og en Nul leder. Det der nok er dit største problem, er at få fundet ud af, hvilke af faserne fra de 380V som er i brug i maskinen. Er alle 3 (eller 2) i brug, så skal de jo kunne dækkes med de 230V, og så har du et problem, fordi så kan du ikke lave den med 230V (én faset), men alligevel skal have 2 faser.
Det med en trafo, gir dig jo kun én 230V forsyning, og det har du jo 3 af i forvejen.
Du skal også være opmærksom på, den sikrings størrelse som forsyner 380Vdelen til maskinen, er dækket af 16A sikring, og det må du ikke bruge til din 230V forsyning (En faset), hvor du enten har 10A, eller 13A Sikring.
Avatar billede emilaakjaer Novice
26. april 2017 - 16:24 #3
Det er denne maskine: http://www.dba.dk/softicemaskine-billig-carp/id-1031014378/

Jeg har nogle andre maskiner der bruger 3kW og de kører nemlig på 230V. Jeg ville derfor tro at det også var muligt at lave på denne maskine. Jeg ved bare ikke helt hvor omstændigt det er.
Avatar billede ebea Ekspert
26. april 2017 - 16:41 #4
Hvis du har maskiner, som bruger 3Kw og som er én fasede, så er du jo enten meget heldig at sikringerne ikke ryger konstant, eller også så kører du med større sikringer end tilladt. Hvis udgangspunktet er at du har 230V, så er strømmen hen over sikringen lige 13A - Men hvis din spænding falder, ja så stiger stømmen (hen over sikringen), og så har du et problem.
Men som beskrevet i #2, så skal du finde ud af, om maskinen bruger 2 faser som den er nu. Ellers kan den ikke rigtig bruges på 230V.
Og Linket du viser, siger mig ikke noget om, hvorvidt den har noget som bruger 2 faser samtidig.
Avatar billede emilaakjaer Novice
26. april 2017 - 16:45 #5
Tak for svar.
Men vil det sige at det er kun hvis den bruger mere end den ene fase i kraftstikket så er det ikke muligt at omforme den til 230V?
Avatar billede acore Ekspert
26. april 2017 - 16:49 #6
Det fremgår af det 4. billede på dit dba link, at maskinen kører på 230/400 V, så det tyder på, at den kan omstilles.

Måske kan du finde hjælp eller ligefrem en installations-manual på https://www.carpigiani.com/en/index.html?pg=30&prdct=15&prdid=967&clid=&stage=&langid=3&lngid=3&stid=1?
Avatar billede emilaakjaer Novice
26. april 2017 - 16:53 #7
Ja det var nemlig også det jeg havde læst. men såfremt der ikke er nogen komponenter i maskinen der bruger mere end en fase ad gangen er det vel muligt at omstille den til 230V ved blot at skifte ledningerne lidt rundt?
Ligesom når man omformer kraft til 230V.
Avatar billede acore Ekspert
26. april 2017 - 16:56 #8
Korrekt.
Avatar billede emilaakjaer Novice
26. april 2017 - 16:57 #9
Det er iorden. Mange tak for hjælpen
Avatar billede ebea Ekspert
26. april 2017 - 17:34 #10
#6  -  At der står 230/400V er jo ikke det samme som at den kan omstilles til at køre 230V, men blot en indikator på, at der bruges både 230V og 380V.
Så ud fra det, vil jeg tro, at der er noget af maskinen, som ikke vil køre korrekt.
Med 230V har du kun den ene Fase, og kan ikke kombinere den til 380V.

Men reelt set, er det vel egentlig også fuldstændig ligegyldigt for dit strømforbrug, da det ikke vil ændre sig, totalt set.