Avatar billede nfssister Forsker
28. april 2017 - 20:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

pfSense VPN og Windows 10

Hej Eksperter

Jeg er ved at gå grassat i det her pfSense router halløj. Den understøtter ikke PPTP og jeg skal have lavet en VPN forbindelse til en PC med Windows 10.
Har prøvet snart 8 guider fra nettet med at lave med IPSec... og det vil bare ikke virke. Den guide der kommer tættest på er denne:
https://doc.pfsense.org/index.php/IKEv2_with_EAP-MSCHAPv2

Er der andre måder at lave VPN på ?
Kan se der også er Open VPN, men det ser ud til at koste penge - det kan jeg ikke lige tage stilling til på en fredag ;)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. april 2017 - 20:19 #1
Hej.

  De enkelte elementer er egentlig ret godt (og kort) beskrevet her:
https://doc.pfsense.org/index.php/PPTP_VPN_Settings

De bedste hilsner
Avatar billede nfssister Forsker
28. april 2017 - 20:21 #2
Nu er PPTP ikke understøttet mere fra pfSense og mange andre. Så det er desværre ikke en mulighed at bruge denne protokol. :(
Men tak for buddet :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. april 2017 - 20:26 #3
Sorry, jeg var ikke lige vågen - lidt tid siden jeg har rodet i en pfSense.

Men OpenVPN er jo (som navnet antyder) open source, så hvor kommer det fra at den skulle koste?
Avatar billede nfssister Forsker
28. april 2017 - 20:36 #4
Det støder jeg på inde på deres hjemmeside. jeg har 4 der skal på den her router. Og jeg syntes jeg læser man kan bruge 2 gratis og der over koster der noget. Men jeg er måske i det forkerte OpenVPN ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. april 2017 - 20:52 #5
Nah... prøv evt. at tage et kig på https://www.softether.org/
Avatar billede nfssister Forsker
30. april 2017 - 11:03 #6
Tak

Jeg fik OpenVPN til at virke. Dog har jeg et problem, alt virker men ikke den gamle C5, den er meget sløv i forhold til når jeg er på lokalt netværk med serveren. Og den crasher konstant hvis jeg prøver at rette i brugerkontrol lign indstillinger.

Tror det ender med jeg skifter routeren ud med noget jeg kender bedre :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. maj 2017 - 08:19 #7
Hvis du kan "nøjes" med en Cisco ASA5505 kan de som regel findes til ingen penge, både på DBA og HWT.

Hvis det kun handler om basal konfiguration, kan den sagtens sættes op via GUI og performance på dem er ok.