Avatar billede Guldsmeden Juniormester
29. april 2017 - 19:35 Der er 11 kommentarer

Stationær eller bærbar?

Såvel min gamle stationære som min bærbare står for udskiftning, og jeg funderer på om jeg skal slå to fluer med ét smæk og "nøjes" med en god bærbar, som jeg også kan bruge herhjemme.
Jeg har kig på to maskiner med næsten samme specifikationer:

Den stationære:
Intel Core i3-7100
240GB SSD
1 TB HDD, 8GB DDR4 RAM

Den bærbare:
Intel Core i3-6157U
128GB SSD
1 TB HDD, 6GB DDR4 RAM
15,6" skærm

Prisen er den samme. Mit spørgsmål er, om der OVERHOVEDET er nogen fordel ved en stationær? Den bærbare kan jeg bruge både herhjemme og på farten (jeg rejser ca. halvdelen af året), og den kan jo også tilsluttes den 21" skærm jeg har på mit skrivebord. Er der fx mindre slitage på en stationær, hvad software angår? Alt andet lige er der jo meget mere PLADS rent fysisk i en stationær, men betyder det noget ift. fx levetid?

Alternativt kan jeg nøjes med den stationære indtil jeg rejser ud næste gang og så til den tid købe en af de nye ultralette med 11,6 eller 13" skærm. Hvad gør en klog mand?
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2017 - 19:42 #1
core i3, stationær: den kan ikke trække noget. det er en langsom maskine

er det kun til kontor computer ?
så tag den bærbare
Avatar billede Guldsmeden Juniormester
29. april 2017 - 20:18 #2
Den skal ikke kunne trække de store, tunge applikationer, højst bruges til noget billedbehandling - men jeg tænker lidt på om den stationære alt andet vil have en længere levetid? Hvorfor skulle den ellers fylde og veje så meget i forhold til den bærbare?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. april 2017 - 20:57 #3
Den stationære bør holde længere. Større afstand mellem komponenterne giver bedre køling.
Den er også nemmere at opgradere og reparere.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2017 - 22:35 #4
Den stationære har en mærkbart bedre CPU, som du kan se her:
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2924&cmp[]=2871
Desuden gør de to ekstra gb RAM også en væsentlig forskel.

... Tør man spørge, hvad du skal betale for en af disse to maskiner? Det kunne jo tænkes, at vi kunne hjælpe med at finde noget billigere.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2017 - 11:02 #5
Enig med #3 og #4. Og den store fordel ved en stationær er, at hvis noget går i stykker f.eks. grafikkortet, så er det nemt at skifte, hvor man på en stationær skal skille hele maskinen, og så er det svært at samle den igen.
Desuden er en bærbar med både SSD og HDD tung og energikrævende. En bærbar kun med SSD  på 250-500GB er at foretrække.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2017 - 13:55 #6
Øv rettelse: hvor man på en stationær; skal rettes til en bærbar.
Avatar billede eyvind Seniormester
30. april 2017 - 19:51 #7
Du skriver "højst bruges til noget billedbehandling"
Billedebehandling er ikke altid bare............med mindre du bare vil sortere og kigge på.
Der er ingen grundt en stor dyr SSD disk, for du kan lagre på en ekstern harddisk.
Stationær computer kan rimelig nemt følge med tiden.
Den bærbare kan jo bare aflevere opgaverne til den stationære

Din stationære er måske bare "kokset til"
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. april 2017 - 20:32 #8
#3

Jeg giver dig helt ret mht. opgradering og reparation.
Er der tale om en bærbar er muligheden for opgradering meget begrænset.
Det med reparation er også mere besværligt med en bærbar.
Avatar billede Guldsmeden Juniormester
01. maj 2017 - 10:22 #9
#4 Prisen for begge maskiner er 3990 kr., Medion fra Aldi. Ved godt at mange rynker på næsen, men jeg har haft lutter gode erfaringer med både bærbare og stationære Medion-maskiner. 3 års garanti og fin service. En af mine tidligere stationære havde et defekt grafikkort, beskeden fra Aldi var at jeg bare skulle indlevere maskinen til den nærmeste computerbutik og lade dem om at emballere den og sende den til Tyskland. Blot en uges tid senere havde jeg den retur, tiptop uden beregning af nogen slags, SELV OM de 3 års garanti var udløbet.

Men det er da nok tænkeligt, at der findes billigere og bedre alternativer - jeg er lydhør overfor forslag.
Avatar billede Guldsmeden Juniormester
01. maj 2017 - 10:30 #10
#7 Eyvind
Jeg indleverede den stationære Medion til Labtech, som siger bundkortet er defekt og at det næppe kan betale sig at reparere den, da det kan være svært at få reservedele dertil. Problemet var, at den i opstartsfasen ikke kommer længere end til INTEL-logoet. Det var et stykke tid en periodisk fejl, men til sidst var fejlen konstant.
Det er en ældre maskine, måske 7-8 år, som er født med Vista. Sidste år opgraderede jeg til Windows 10, og den kørte fint - og hurtigere - med 10'eren, selv om nogle ville mene, at det ville en Vista-baseret maskine ikke kunne. Humlebien kan jo heller ikke flyve...
Det er jo heller ikke utænkeligt, at Labtech er mere interesseret i at sælge mig en ny pc, fremfor at reparere den gamle. Jeg vil da meget gerne have nyt, men vægrer mig også ved at kassere noget, som med få midler er funktionelt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. maj 2017 - 15:00 #11
Jeg er lidt lunken mht. at købe en computer i ALDI, da det jo ikke er en butik der decideret handler med IT-udstyr, og derfor ikke ved noget om hvad de sælger.
Vil man have en stationær er det bedre selv af bygge den, for så får man det som man vil have det. Det er bare ikke alle der vil give sig i kast med en sådan opgave, og det er der heller ikke noget at sige til.
Det med selvbyg gælder naturligvis ikke en bærbar.