Avatar billede Mikael Ekspert
01. maj 2017 - 12:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Program installeret på Win 10

Jeg har et diagnoseprogram som uden problemer kan installeres på Xp, Vista og win 7.. Og kun på en 32 bit.

Nu skal det installeres på en Win 10 32 bit. ( Og HAR tidligere været installeret på denne. Og har fungeret. Men nu afinstalleret )

At Win 10 KAN give problemer, fremgår af et notat. Se citat:

"The 1 points you need to consider for a successful DiagBox v7.xx on Windows 10 installation are:
1- Windows 10 automatically tries to use GPT, you may need to change to MBR, so that you can use IDE (Legacy) hard disk controller, else you will get the dreaded error 0.. Changing from (AHCI) to IDE may impose speed penalty; depending on your hardware."

Dette siger mig ikke en dyt ;) Kan nogen forklare mig ovenstående, og hvordan jeg tjekker om, eller evt. ændre nævnte "GPT" til "MBR"

Det er ikke det engelske jeg ikke forstår, men ovennævnte. Og er helt uerfaren med Win 10.

Skåret "ud i pap" er ingen hindring ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. maj 2017 - 13:16 #1
Avatar billede INK Ekspert
01. maj 2017 - 13:18 #2
Ved installation af Windows10 kan der installeres til disken som GPT eller MBR.
Dit DiagBox program er åbenbart af ældre dato og opdateres måske ikke. Det kræver åbenbart MBR.
Jeg har desværre meget lidt viden om dette emne, men har følgende links, der kan lede dig videre til en løsning, der desværre nok er reinstallation af Win10.
https://technet.microsoft.com/da-dk/library/dn336946.aspx anviser hvordan du reinstallerer.
http://www.partition-tool.com/resource/GPT-disk-partition-manager/convert-gpt-disk-to-mbr-disk.htm forklarer 3 muligheder for at ændre en disk uden tab af data, men man kan åbenbart ikke ændre en disk med system (Win10).

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2754717/switch-ahci-ide-windows.html
Behandler emnet og anviser (måske) en løsning uden reinstallation, men det ligger uden for min viden og erfaring.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. maj 2017 - 15:25 #3
Tak til #1 og #2 ;)

Jeg får først adgang til pågældende bærbare med Win 10 i aften..
Så tjekker lige om den er GPT eller MBR.

Dog TROR jeg for nuværende, at den nok ??? ER MBR. Da programmet før har fungeret på pågældende Win 10. ???

Og ja. Oprindeligt er programmet til en XP. Men er ændret således, at både Xp, Vista og Win 7 (alle 32 bit) kan anvendes uden problemer.
Der er pt. ingen update som direkte anbefaler brugen af Win 10. Tværtimod ;)

Men nu er pågældende computer desværre med Win 10. Og den er ikke min. ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
01. maj 2017 - 22:44 #4
Problemer er løst.. Der var ikke GPT eller MBR som forhindrede en geninstallering af diagnose programmet på Win 10.

Men bl.a. at Win10 KRÆVER at installeringen SKAL gøres som administrator. Hvilket ikke er tilfældet med hverken Xp, Vista eller Win 7.

Så blev jeg så meget klogere ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. maj 2017 - 07:25 #5
Fint du "selv" løste dit problem. :)