Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. maj 2017 - 13:24 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Win10: Jeg søger problemfri afspilning af Bluray og MKV filer

Hej Eksperter

Jeg har en hundedyr HTPC. Den kører win10, har Blueray afspiller og er tilsluttet SONOS surround system. (hvilket desværre har vist sig kun at afspille Dolby5.1 og ikke DTS)

For lang tid siden opgav jeg at afspille mine Blueray-film. Jeg kunne ikke finde et program eller drivere, der kunne afspille filmene. Desuden opdagede jeg, at alle mine Bluerayfilm har DTS lydformat, hvilket ødelagde formålet med mit fine SONOS system. Alle mine DVDfilm giver flot Dolby Surround, men billedet er elendigt når man har vænnet sig til den bedre billedstandart i dag.

Nu har jeg prøvet at hente én af mine Blurayfilm i MKV format. Den er i Bluray billedkvalitet og har AAC Dolby lyd.
Så fik jeg det bedste fra begge verdener. Men jeg kan ikke finde nogle programmer der kan afspille fejlfrit. Her er hvad jeg har prøvet:

Windows 10 Film og TV app: Fejlfrit billede men ingen lyd
VLC for windows store: Hakkende billede og ingen lyd
VlC mediaplayer: Hakkende/pixeleret billede /sporadisk lydskrat
FLV Player: Meget hakkende billede men perfekt Dolby
Windows Media Player: Hakkende billede ikke synkront med lyden. Dolby indtil jeg installerede "Media Player Codec pack." derefter stereo
MediaPlayer Classic: Fejlfrit billede men stereolyd
DivX10 Player free: Vil ikke afspille.
GOM player: Fejler afspilning.
Media Player Codec Pack: installeret som forsøg og åbnede op for Media Player Classic. Løste ikke problemet med gjorde det heller ikke værre. Gjorde at jeg nu igen kunne afspille mine DVD'er. De har ellers ikke villet afspille i lang tid.

Jeg har prøvet et par forskellige youtubeforslag til indstilling af VLC Player. De hjalp lidt på billedet men ikke lyden.

Jeg betaler gerne penge for at få et program, der med garanti kan afspille mine Blurayfilm og MKV filer. Lige nu helst MKV afspiller, da jeg rigtig gerne ville have dolbylyd til Bluraykvalitet. Så må jeg jo selv lære at rippe mine film i det format jeg skal bruge.

Er der én eller flere der kan give mig en løsning, så mit mediecenter kan blive andet end en dyr halvdårlig netflix-afspiller?
(Windows 10 netflix app gav som den eneste HD kvalitet og Dolby... Men appen virker ikke længere... Suk!)
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2017 - 16:28 #1
det skal ikke hakke og sprutte i VLC.
ganske enkelt er din computer for langsom!

kig med taskmanager, er der en process som æder cpu ?

hvad cpu+ram har du ?
Avatar billede INK Ekspert
01. maj 2017 - 18:08 #2
Denne side anfører gode idéer for HTPC.
https://mediaexperience.com/first-htpc-tips/
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. maj 2017 - 18:25 #3
@sidwave:
Du har ret. Den står på mellem 50-95% CPU brug og hakker helt klart når den er oppe i 90'erne. :(
Det har jeg ikke haft problemer med før, men jeg har heller ikke afspillet MKV filer før.
Der er ikke rigtig noget der kører samtidigt.

Min CPU er en i5-4570T @ 2.9GHz. Den bruger kun 35W og var købt efter at kunne køles passivt. 8Gb ram. Damn. Den er ikke nem at skifte ud.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2017 - 18:50 #4
Det er ikke filformatet, som er problemet men indholdet. Hvis du har et hæderligt grafikkort, kan du prøve at aktivere GPU acceleration i VLC:
https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. maj 2017 - 19:36 #5
@eurositi
Lige nu er der ikke nogen GPU i. Jeg har gået og ventet på at der kommer et low TDP kort på markedet, jeg kører nemlig med en 150W Pico PSU. Så det er ikke meget den kan trække. Men markedet går mod flere watt frem for at lave nogle der kører med meget få watt.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. maj 2017 - 19:57 #6
@ink
Jeg har gennemtrævlet mange sider før jeg byggede min HTPC, den du linker til har jeg dog ikke set før, men har læst lignende.
Tak for linket anyway :)

Nu har min HTPC også ca 3 år på bagen vil jeg tro, så måske den trænger til en upgrade. LOW TDP GPU er aldrig rigtig kommet på markedet, så måske skal CPU'en være bedre end først beregnet.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2017 - 20:44 #7
bitraten i filerne er for høj.
jeg ved det ser godt ud og kører smurt ved 800000 bits

er den det dobbelte, ser det dobbelt så godt ud, men kan overhovedet ikke afspilles.

hvad er bitrate ?
jeg tror du har ripped bluray med for høj bitrate..
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2017 - 20:53 #8
Du skrev, at filen afspilles med fejlfrit billede i MPC. Dét lyder jo lovende. Så er spørgsmålet, om du vil gå på kompromis med lyden ved at konvertere lydsporet til AC3? Alternativt kan du kigge her: http://www.mediaplayercodecpack.com/plus/
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. maj 2017 - 21:13 #9
@sidwave Den er 10 bit

Jeg prøvede at afspille filen på min almindelige stationære PC med noget mere kraft bag sig.
VLC kørte filmen fint men stadig ingen lyd.
FLV Player kørte både lyd og billede perfekt, men min HTPC har åbenbart ikke nok power til denne fil.
Men du siger at jeg kan rippe ved lavere bitrate og derved opveje noget af den manglende CPU kraft?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. maj 2017 - 21:15 #10
@ eurositi
Jeg har prøvet mediaplayercodecpack. Den hjalp ikke ud over at den gav mig adgang til mit bluray/DVD drev igen :)
Kan AC3 også klare Dolby 5.1

Jeg vil bare gerne udnytte mit SONOS surround system. Og de har været så tåbelige ikke at understøtte DTS men kun Dolby 5.1
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2017 - 11:29 #11
ok, med denne nye info fra dig:

du har fået lagt de film i noget forkert format roderi. hvis billede virker i et og ikke i et andet, og ligeledes med lyd.

du ved, hvis de er mp4 hd 1080p i en MP4 fil , så virker det..
du er nok ikke ekspert i encoding, og det du har som MKV er nok tvivlsomt om du har gjort det korrekt. det kan jeg gætte ud fra dine svar (se at du ikke er ekspert)

hvad siger du til at lave et testrip af en bluray, med handbrake, http://handbrake.fr
og så lav en MP4 1080p hd fil ?    - hvis denne ligeledes ikke virker, så er vi vist ude i at noget er i stykker i windows
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2017 - 11:30 #12
bitrate 10 er noget vrøvl, der skal enten stå 800000, eller 100000 eller noget.
10 svarer til at der intet billede er
Avatar billede eurositi Ekspert
02. maj 2017 - 11:59 #13
Som jeg har forstået sagen, er det primært lyden, der driller. Den fulde 7.1 surround lyd i DTS-HD kvalitet (som ikke understøttes i MP4-containeren) bliver enten nedkonverteret eller afspilles slet ikke.
Alternativet er AC3 eller FLAC, som forhåbentlig kan afspilles uden problemer. Kan du rippe Bluray disken med MakeMKV. Det gi'r mulighed for at vælge disse lydformater.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2017 - 19:52 #14
AAC 48khz audio, det eksporterer Premiere i mp4 jeg genererer
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. maj 2017 - 08:32 #15
@sidwave og eurositi.
Tak for kommentarer

Jeg har absolut ingen forstand på at rippe og de forskellige formater. :(

Jeg vil prøve at lave et 1080p mp4 rip med AAC lyd i Handbrake programmet.

Giver det mig samme billedkvalitet som Bluray og hvordan i forhold til at få DTS lyden til 5.1 Dolby? (Måske stiller jeg spørgsmål som jeg selv kan besvare, når jeg får installeret Handbrake)
Avatar billede eurositi Ekspert
03. maj 2017 - 22:39 #16
Installér http://www.xmedia-recode.de/en/index.html (jeg garanterer for programmets troværdighed og sikkerhed gennem konsekvent brug i seks år).
Indlæs den originale Blu-ray MKV fil.

[Format]
Profil=Custom
Format=Matroska
Output stream type= video and audio
... Angiv en destination

[Video]
Mode=Copy

[Audio]
Mode=Convert
Codec=E-AC3 eller AC3

[Subtitles]
Klik de ønskede undertekster over i destinationsrammen
Mode=Render
Codec=ASS eller SubRip (afhænger af din softwares præferencer)

Klik nu Add to queue > Encode.
... MKV-filen med den let forringede surroundlyd burde være klar på mindre end et minut.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
04. maj 2017 - 11:01 #17
@eurositi og sidwave
Sidwave har ret i at min CPU er for langsom til at klare denne fil i den bitrate den er i samtidigt med surround lyd.
(At VLC ikke vil afspille lyden overvejer jeg at gøre noget ved ud fra dine sidste anvisninger. Men normalt bruger jeg ikke VLC til at afspille mine film, så jeg er fint tilfreds hvis windows 10 egen app bare spiller dem uden problemer i en lidt lavere bitrate.)

Jeg har nu rippet samme film med en lavere bitrate og opgiver derfor nok at lege mere med den hentede fil.
Nu prøver jeg at finde et kompromis mellem bitrate, kvalitet, lyd og størrelsen på filen.

Jeg synes at rip ved 10000 bit giver for stor en fil og det er også lige på nippet af hvad min HTPC kan klare uden at hakke.
5000 bit giver et billede hvor jeg nogle gange kan se lavere billedkvalitet, men filstørrelsen er ok på omkring 4-5 Gb. Jeg ender nok et sted midt imellem.

Jeg kunne ikke få Handbrake til at virke pga DRM tror jeg, så jeg fandt istedet et andet program til at rippe som jeg lige nu afprøver i trial version.

Samtidigt har jeg installeret PowerDVD Ultra 17 i trial og den afspiller mine bluray uden problemer og tilsyneladende med god surround på trods af DTS lyden som mit SONOS system egentligt ikke burde håndtere.
(Men det hænger nok sammen med at jeg har købt et Sonar lydkort til min HTPC, som vist står for at konvertere til Dolby5.1, efter jeg sidste gang opgav at afspille bluray)

Jeg ripper nok alligevel mine film, for jeg gider ikke høre på drevet spinde i de stile passager i filmene.

Kender én af jeg til et program som både kan rippe bluray med DRM samtidigt med at det kan fungere som almindelig Bluray player?

Tak for hjælpen begge to.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. maj 2017 - 18:32 #18
Handbrake og Xmedia kan slet ikke omgå kopispærringer, men det gratis MakeMKV, som jeg anbefaler, kan rippe det meste. Det outputter en 1:1 kopi af orginalvideoen, som du derefter kan komprimere efter forgodtbefindende.
Blu-rays kan dog have meget vanskelige kopibeskyttelser.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
06. maj 2017 - 19:48 #19
@eurositi

Jeg takker igen for svar og forslag.

Lige nu har jeg opdaget at der sikkert er noget galt med driverne til mit bluraydrev og win10 igen.
I forgårs ville min HTPC ikke starte. (Muligvis er den blevet slukket mens den lavede opdatering)
Blå skærm med diverse fejlmeddelelser. Jeg satte en win10 repair USB i og kørte startreparation. Så startede den almindeligt igen.

Men nu er jeg tilbage til at mit bluraydrev slet ikke virker. Den registrerer ingen disk i drevet.

Så mine rips må vente til jeg får gang i drevet igen. Hmm.
Som sagt, tak for hjælpen. Jeg lader den ligge her, men prøver MakeMKV når jeg har løst mine drevproblemer.