Avatar billede Uvanga Ekspert
02. maj 2017 - 13:42 Der er 1 kommentar og
5 løsninger

Ukendt styresystem - password recovery

Ændre password
En PC med påkrævet adgangskode, men ukendt styresystem. For at få adgang til PC skal password bypasses, og ændres. Der er tale om en PC som en bekendt har arvet, men hun aner ikke hvilket styresystem PC anvender. Det er påkrævet da recovery program er afhængig af styresystem.
Hvordan ser jeg hvilket styresystem PC bruger?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2017 - 13:48 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. maj 2017 - 14:02 #2
Det kræver forskellig analyse, og skal nok gøres "visuelt". (du skal finde en der kender udseendet af hvad det end er du får op på skærmen).

Det kan jo lige så godt være BIOS PowerOn password, eller et eller andet tarveligt hard drive encryption tool der beder om password.

Og af respekt for den tidligere ejers data, var det så ikke mere reelt at reinstallere maskinen? - så skal den ikke hackes, der er ikke fremmed data, og du er sikker på at få en frisk maskine uden spyware m.m.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. maj 2017 - 14:07 #3
Spørgsmål kan det tænkes at det er Bios password ? Idet du ikke kender styresystem?
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. maj 2017 - 14:23 #4
#2

Jeg giver dig helt ret.
En frisk installation er absolut nummer et. Så er der ikke noget på HDD´en.
HDD´en kan jo også fjernes og sættes over i en anden pc, downloade Active Killdisk, (gratis program) og rense HDD´en ad den vej, flytte HDD´en tilbage og starte installationen af styresystemet (hvad det end er for et) Spørgsmålet er så bare om det er en SATA eller en PATA HDD der sidder i den gamle pc.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2017 - 22:18 #5
Enig med #2. Siden computeren er password sikret, er det ikke "pænt" at undersøge hvad den tidligere ejer har lagt på computeren,
Avatar billede Uvanga Ekspert
03. maj 2017 - 14:23 #6
Tak for alle indlæg, som hver for sig er meget anvendelige.
Jeg vælger nok en frisk installation af respekt for den tidligere ejer.