Avatar billede mccookie Seniormester
02. maj 2017 - 23:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Tjek om der er en relation til "nabo" tabellen ved siden af

Hej,

Hvis det har nogen relevans, så taler jeg med disse databaser via Mysqli/PHP, men jeg betragter det lidt som underordnet.

Jeg har to tabeller..... og vil gerne have lidt inspiration til den mest optimale måde at forespørge på.

Tabel 1 (Abb.)
Pkey (abb_id)
Line_nr
...

Tabel 2 (Stamdata)
Fkey (FK_abb_id)
Adresse
...

Tabel 2 indeholder en masse oplysninger om en given adresse. Tabel 1 indeholder derimod "blot" alle solgte abonnementer og har en reference til Tabel 2. Indeholdet i Tabel 1 har en unik reference til en post i Tabel 2 og ellers er den 0 (Afventer at blive tilknyttet)

Jeg ville gerne gøre følgende:
* Hente AL indhold i Tabel 1
* Tjekke om Tabel har en reference til Tabel 2
* Hvis ja, så skal den hente Tabel 2.Adresse
* Hvis nej, skal den blot hente data fra tabel 1 og referere til 0

Jeg vil gerne kunne data fra Tabel 1 uanset om der findes en reference til Tabel 2, men gør der vil jeg gerne se adressen.

Håber det giver mening......
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2017 - 23:15 #1
LEFT JOIN ?
Avatar billede mccookie Seniormester
03. maj 2017 - 06:30 #2
Hehe.....

Tak for input...... jeg startede med en INNER JOIN og takket være dit input, fik jeg det ønskede resultat.
LEFT JOIN returnere altid venstre side og højre side om der er stadig, ellers NULL

https://www.w3schools.com/sql/sql_join_left.asp

Takker