Avatar billede blolsen Juniormester
03. maj 2017 - 09:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Userform - skift til amerikansk datoformat

Hej,

Jeg har et problem med min userform, der ombytter et dansk datoformat fra Userformen til et amerikansk dato format, når datoen indsættes I Excel arket.

Dvs. 3 maj bliver til 5 marts

Jeg oprettet datoen med følgende kode:

Private Sub ComboBox1_Change()

Dim index As Integer
index = ComboBox1.ListIndex

If Me.ComboBox1.ListIndex > -1 Then Me.TextBox1 = Format(Now(), "dd-mm-yyyy"): Me.TextBox2 = Format(Now(), "hh:mm:ss")

End Sub

Og indsætter med :

Cells(emptyRow, 5).Value = TextBox1.Value

hvad kan jeg gøre for at bibeholde det danske datoformat?

på forhånd mange tak.
Avatar billede kabbak Professor
03. maj 2017 - 10:10 #1
If Me.ComboBox1.ListIndex > -1 Then Me.TextBox1 =DateSerial(Year(Date), Month(Date), Day(Date))
Avatar billede blolsen Juniormester
03. maj 2017 - 10:23 #2
Hej Kabbak,
takker, det virker I forhold til Excelarket, men nu er der byttet om på måned og dag I userformen.
Er der en løsning, hvor jeg kan få det danske datoformat I begge?
Avatar billede store-morten Ekspert
03. maj 2017 - 10:44 #3
Måske:

Og indsætter med :

Cells(emptyRow, 5).Value = Format(TextBox1, "dd-mm-yyyy")
Avatar billede blolsen Juniormester
03. maj 2017 - 11:27 #4
Hej Store-morten,

Prøvede dit forslag med det samme, men desværre virker det ikke:-(
der bliver stadig overskrevet til amerikansk format, når der overføres til arket.
Avatar billede store-morten Ekspert
03. maj 2017 - 11:41 #5
Prøv at bytte om på dd og
mm
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. maj 2017 - 11:42 #6
Hvad med cellen? er den forkert formateret?

Jan
Avatar billede blolsen Juniormester
03. maj 2017 - 12:03 #7
Det virkede ved at byte om på dd og mm - se nedenfor, og der virker - lidt mærkeligt - også på datoer, som eksempelvis 15 maj, hvor der kun finds en mulig dato

Cells(emptyRow, 5).Value = Format(TextBox1, "mm-dd-yyyy")