Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. maj 2017 - 08:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Afprøvning af Sirener - Fra Lørdag til Onsdag ...

Sirenerne blev jo, som bekendt, afprøvet i går - Onsdag ...

I min barndom var det, altid - Hver Lørdag kl. 12:00.

Men så skiftede det, pludselig, til altid, at være hver Onsdag, kl. 12:00.

??? * Hvad var begrundelsen for at flytte dagen * ???
*
På forhånd TAK + Med Venlig Hilsen *Jørn*
Avatar billede INK Ekspert
04. maj 2017 - 08:30 #1
Denne side giver mange oplysninger:
http://brs.dk/beredskab/varsling/oftestillede/Pages/oftestillede.aspx

Kunne ikke lige finde oplysning om ændringen fra lørdag til onsdag, men mon ikke det skyldes, at lørdag ikke længere var fast arbejdsdag. Der var jo ingen grund til at betale overtid for simpel test ;-)

Måske var det også relevant, at man kunne høre signalet i industriområder.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2017 - 09:00 #2
Citat fra Wikipedia:
"De nuværende sirener i Danmark er elektroniske og afprøves hver nat uden lyd for at sikre funktionaliteten, men afprøves med lyd én gang om året, den første onsdag i maj kl. 12:00 for at sikre, at befolkningen ikke glemmer signalerne og deres betydning. Indtil 24. november 1993 var der afprøvning med lyd én gang om ugen. Det var fordi de tidligere generationer af sirener var mekaniske og derfor kun kunne afprøves med lyd. Det var hovedsageligt for at sikre, at de ikke rustede fast. Dette skete lørdag kl. 12.00 fra juni 1951 til april 1967, hvorefter afprøvningen til november 1993 skete hver onsdag klokken 12.00. Afprøvningen den første onsdag i maj sker ved, at der kl. 12.00 og 12.04 udsendes alarmsignalet "fare"/gå indendøre. Derpå udsendes afblæsningssignal kl. 12.08."
Hilsen
Lefty
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. maj 2017 - 11:14 #3
TAK ink & Lefty
Avatar billede posten Ekspert
06. maj 2017 - 04:14 #4
det med at sirenerne kun kørte lørdag mindes jeg nu ikke fra min ungdom kanbare huske den kom hver onsdag og kun én gang da der den gang kun var én lyd
Avatar billede posten Ekspert
06. maj 2017 - 10:51 #5
nu har jeg luret lidt mere på det 1. gang alarmen blev testet på en lørdag var i 1951 efter 17 år havde den "flyttedag" til onsdag
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
06. maj 2017 - 15:29 #6
TAK