Avatar billede ABE15 Seniormester
05. maj 2017 - 13:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Funktionen Idag

Hej.

Jeg har et ark hvor jeg anvender funktionen Idag() i formatet mmmm så der f.eks. bare står "maj".
Kan den anvendes i forbindelse med et Lopslag, hvor man ønsker at finde "maj" i en datatabel?
Eller skal den indbygges i formlen, for at søge i den aktuelle måned?

Spørgsmålet er vel bare, om man i en funktion kan refererer til en celler som indeholder en anden funktion.
Avatar billede anedi Ekspert
05. maj 2017 - 14:26 #1
Ja, det kan godt lade sig gøre.
Med Idag() funktionen i A1 og din tabel i C1:D12 (antaget alle måneder med en tilknyttet opslagsværdi), kan du prøve denne i en tilfældig celle, hvor resultatet ønskes:
=LOPSLAG(TEKST(A1;"MMMM");C1:C12;2;FALSK)

Vh
Anedi
Avatar billede acore Ekspert
05. maj 2017 - 14:27 #2
Eller

=TEKST(IDAG();"mmmm")