Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. maj 2017 - 14:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan 64 bit bruges med 2 GB Ram ?

Jeg har Linux Mint 18.1 MATE installeret ...
32 bit ...

Ja, jeg går ud fra, som en selvfølge, at man ikke kan bruge 64 bit på en maskine med 2 GB Ram ?

Eller det kan man, måske, alligevel ?

Har aldrig prøvet ...
Kan man ? Og hvad er forskellen, hvis man kan ?

Jeg bruger mest maskinen til "almindelig surf" og FB + YouTube.
*
På forhånd Tak. Venlig Hilsen * Jørn *
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2017 - 14:10 #1
du kan godt, men det er ikke nødvendigt
64-bit bliver først en krav, når du har mere en 4 gb ram - 32-bit kan ikke håndtere mere en 4gb
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2017 - 14:44 #2
At have f.eks. 8 GB RAM installeret, med et 32-bit styresystem er spild af penge, fordi de ekstra 4 GB ikke kan udnyttes.
Avatar billede Slater Ekspert
08. maj 2017 - 15:02 #3
#1: "du kan godt, men det er ikke nødvendigt"

- Lille rettelse: Det er unødvendigt mht. RAM, ja, men ethvert program der er compilet til at bruge en 64 bit stack vil ikke kunne køre på et 32 bit OS (men omvendt er intet problem), så man begrænser også hvad man kan køre af programmer.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2017 - 15:17 #4
Du kan godt installere et 64 bit OS paa en PC med 2 GB RAM.

I de fleste tilfaelde vil det ikke give mening.

Du behoever ikke 64 bit OS for at kunne tilgaa al RAM.

Og en 64 bit udgave af noget software vil faktisk bruge mere RAM end 32 bit udgaven af det samme. Saa du vil forvaerre din RAM situation ved at bruge 64 bit.

Men det vil koere.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2017 - 15:20 #5
Bemaerk endvidere at de 32 bit angiver det virtuelle adresse rum til 4 GB per process. Det relaterer sig ikke direkte til fysiske adresser paa RAM.

Man kan godt have et 32 bit OS som kan bruge mere end 4 GB RAM.

Microsoft har en begraensning paa 4 GB RAM i desktop versioner af Windows. Men ikke i server versioner af Windows. Og jeg tror ikke at Linux har en saadan begraensning.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. maj 2017 - 15:38 #6
TAK - Tror jeg beholder 32 bit udgaven, så ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. maj 2017 - 15:41 #7
TAK til ALLE