Avatar billede knud_andreassen Praktikant
09. maj 2017 - 10:06 Der er 1 kommentar

Overførsel af analog video (Hi8, Video8, VHS) til Computer (Windows 10). Men til hvilket format? Og hvilken grabber bør man vælge?

Jeg er igang med at forberede mig på at overføre analog video fra en gammel camcorder til computer.
Men hvilket format skal jeg overføre til?
Mit mål er at få overført til det bedste digitale råformat - og hellere at det fylder meget, end at gå på kompromi med kvaliteten.
Samtidig skal det selvfølgelig være et format som er rimelig fremtidssikret, altså et format som man sandsynligvis også vil kunne bruge bruge som source i videoredigeringsprogrammer om 5-10 år.

Det valgte "råformat" skal være min basis før redigering.
Når jeg begynder at redigere i råmaterialet kan jeg altid komprimere til et format der fylder mindre, skulle jeg ønske det.

Jeg har læst og googlet mig frem til at AVI sikkert vil være det bedste format, altså hvor man får de fleste detaljer eller bedste kvalitet med over fra det analoge bånd.
Samtidig er der også nogen der mener at vide at AVI inden for en overskuelig årrække er på vej ud.

Er der nogen der har gjort sig nogen tanker om det og har nogle anbefalinger?

Mit anden udfordring vil være at finde den rigtige grabber. Grabberen skal selvfølgelig kunne overføre til det format som første del af mit indlæg omhandler.
Min gamle camcorder har både s-video udgang og video (gul) + audio Left+Right (rød og hvid) RCA udgange.

Jeg har i øjeblikket kig på følgende 2 grabbere:

Vooni Video Grabber 2.0
F.eks.: https://www.coolstuff.dk/Vooni-Video-Grabber/6840?LGWCODE=6840;133253;7887&gclid=COG-ltqn4tMCFReRGwodBdUCjA

Pinnacle Dazzle USB Video Capture Device
F.eks.: http://www.pinnaclesys.com/en/products/dazzle/dvd-recorder-hd/

Hvis det ender med at AVI bliver mit fortrukne råformat, ser det ikke ud til at man kan bruge Pinnacles Dazzle. I hvertfald står der ikke noget i specs om at den kan grabbe i AVI format.

Til gengæld har Pinnacle Dazzle s-video indgang, hvilket Vooni Video Grabber ikke har.
Jeg har læst at man får bedste kvalitet ved overførsel gennem s-video fremfor at bruge det gule RCA video kabel.

Så hvis det er rigtigt at AVI er det bedste format at overføre til og s-video er det bedste at overføre gennem, så er der ingen af de 2 grabbere der "duer".
Jeg vil hellere betale lidt ekstra for en grabber der overfører i bedste kvalitet til bedste format.

Er der nogen der har nogen kommentarer/anbefalinger til valg af grabber?
Avatar billede Tulsmark Praktikant
14. januar 2019 - 18:21 #1
Hej Knud Andreassen, jeg står i samme situation nu. Har du fundet en løsning?