Avatar billede DanKlarskov Novice
10. maj 2017 - 15:03 Der er 10 kommentarer

Software der kan organisere figurer optimalt i en skære ramme

Hej software ekspert,

Jeg har stødt på dette software som følger med en eurolaser maskine.

Det hedder OPTIMUM og "is our nesting software by the help of which your cutting files will perfectly be placed on the material".

Her er link til teksten: https://www.eurolaser.com/laser-systems/software/

Mit problem er at jeg ikke har de 800.000 det koster at købe maskinen hvori softwaren medfølger.

Så mit behov handler om at finde software der kan organisere mine mange figurer på en ramme: fx 2440x1220 mm. sådan at pladsen bliver bedst muligt udnyttet ved laserskæring. Nogle gange kan det være mindre figurer på en A4 eller A3.

Håber på hjælp og vil på forhånd sige mange tak for dit råd

Med venlig hilsen

Dan Klarskov
Avatar billede DanKlarskov Novice
10. maj 2017 - 20:25 #2
Mange tak for melding, Jeg vil tjekke dine fine links ud.
Smil og hilsen
Dan
Avatar billede acore Ekspert
10. maj 2017 - 21:01 #3
Er dine figurer rektangler eller hvad? Kan de drejes (afgøres nok af om dit materiale har en retning - fx spm årer i træ)?
Avatar billede DanKlarskov Novice
10. maj 2017 - 23:15 #4
Figurerne ligner dyr men er oprindeligt geometriske og kan vende og drejes....

Træets årer gør ikke noget i denne sammenhæng.
Smiler med tak for spørgsmål
Dan
Avatar billede acore Ekspert
11. maj 2017 - 08:00 #5
Jeg skal først sige, at jeg ikke er ekspert på området, men har implementeret algoritmer for andre optimerings-problemer.

Jeg vil ikke sige, at det ikke kan lade sig gøre, for der er muligheder, men det vil nok kræve noget af dig (fx download af algoritme, egen programmering af interface til algoritmen og opsætning), og det kan også være, at du må give køb på dine krav. Det tror jeg nok, du må. Det kan fx være at repræsentere dine figurer som rektangler.

En indgang til at snuse videre kunne være https://en.wikipedia.org/wiki/Packing_problems. Nogle af billederne viser meget godt, at selv på enkle problemer er det hundesvært. Og det bliver let komplicerede algoritmer, hvor du heller ikke kan være sikker på, at finde den optimale løsning.

Når jeg spurgte som jeg gjorde, var det fordi at rektangler, der ikke kan/må drejes, er det, der kaldes et "2D bin packing problem" - se https://en.wikipedia.org/wiki/Bin_packing_problem.

For dem ved jeg, at du kan finde gratis algoritmer derude og måske endda tools på nettet. Se http://codeincomplete.com/posts/bin-packing/demo/. Her kan du specificere størrelser og antal af rektangler, og få dem pakket. Der er sikkert mange tilsvarende online løsninger derude, det her var bare en jeg kendte.
Avatar billede acore Ekspert
11. maj 2017 - 08:09 #6
PS. Hvis du er meget nørdet og god til matematik, kan jeg anbefale denne gratis bog, der er en fantastisk guldgrube af information. Kode-eksemplerne er i FORTRAN, men det skal du ikke lade dig narre af - top class http://www.or.deis.unibo.it/kp.html

Desværre er den svært tilgængelig uden de rette forudsætninger.
Avatar billede DanKlarskov Novice
11. maj 2017 - 08:21 #7
Tak Azorerne,
Smil og hilsen
Dan
Avatar billede DanKlarskov Novice
11. maj 2017 - 08:24 #8
Tak Acore
Smil og hilsen
Dan
Avatar billede acore Ekspert
11. maj 2017 - 09:15 #9
Syntes emnet var lidt spændende, blev inspireret af milter's links, og har kigget videre. Du kan godt få gode løsninger - om ikke helt gratis, så tæt på.

Se http://www.mynesting.com/tutorials/

Tilsyneladende kan du lave din optimering, og det koster kun noget, hvis du vil eksportere det. Videoen er ret illustrativ, synes jeg.
Avatar billede DanKlarskov Novice
11. maj 2017 - 09:24 #10
Tak Acore,
Rart at det både læser og skaber DXF file.

Det bliver selvfølgeligt en udfordring at finde det "bedste" program.
- Deepnest
- Blankslate
- Mynesting

Smil og hilsen
Dan