Avatar billede frem-ad Professor
10. maj 2017 - 17:06 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

photoshop frilægning billed uden hvid baggrund samt rotere

Hej
Når jeg frilægger billeder så får jeg den ud på den hvide baggrund. Men jeg har brug for den er helt fri, hvor det er den ternet baggrund så det er helt frit hvordan indstillet jeg den??

Tillægs spørgsmål: Hvordan rotere jeg biled lidt det drejer sig om nogle enkelte grader, hvordan gør jeg det i photoshop?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. maj 2017 - 20:38 #1
Værktøjet Viskelæder har flere valgmuligheder, vælg Magisk Viskelæder
Klik i det hvide område
Gem som png (Til InDesign gem som psd)

Menuen Billede /Billedrotation / Vilkårligt
Avatar billede frem-ad Professor
11. maj 2017 - 17:25 #2
Rotation fungere fint.
Men når jeg har den fri (den ternet baggrund) det lykkes i photoshop, men hvordan får jeg den ud som billedfil jeg har prøvet jpg og png ( har et biled fra en anden i png hvor det er fri så det kan lade sig gøre) men når jeg prøver bliver det henholdsvis hvid og sort baggrund, så hvordan gør jeg det så jeg eks. kan bruge det i et Word dokument, hvor jeg kan komme helt tæt på med teksten og ikke er styret bileds størrelse på grund af baggrunden.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
11. maj 2017 - 19:52 #3
Jeg ved ikke, hvad der går galt.
Dette billede er fritlagt i Photoshop, derefter er baggrunden gjort transparent
med Magisk Viskelæder, og det er gemt som png
http://finnrasmus.dk/kat.png
Tekst i Word kan komme tæt på.
Avatar billede frem-ad Professor
12. maj 2017 - 06:49 #4
I photoshop ser det sådan ud https://billedeupload.dk/?v=465L1.jpg og det ser jo rigtig ud
Men i den udgående png fil ser det sådan ud https://billedeupload.dk/?v=oIRZa.png

så der er noget der gør at det ikke bliver den transparente baggrund, om det er en indstilling der mangler, men i photshop ved gem som, jeg har både prøvet indstillingen ¨save as copy¨ slået til og fra og indstillingen ¨interlace¨ slået til og fra, så de to er udelukket og så har jeg ikke flere ideer ud over det må være en indstilling der står forkert............
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. maj 2017 - 08:04 #5
Din png-fil er helt korrekt, den har transparent baggrund.
Prøv i Word at placere billedet to gange og lad dem overlappe hinanden.

Hvis du indsætter et flytbart tekstfelt i Word, virker det, uanset om tekstfeltet eller billedet ligger forrest (øverste lag).
Med tekstfeltet forrest virker det også på billede med hvid baggrund, men så kan flere billeder ikke overlappe hinanden.

Indstillingen "interlace" er uden betydning her. Den bestemmer om billedet skal tone langsomt frem på hjemmesider.
Avatar billede frem-ad Professor
12. maj 2017 - 19:01 #6
Okay så forstår jeg det, for jeg kan også skrive tæt på uden tekstfelt, har bare indimellem fået nogle billeder hvor det kommer over uden den ¨hvide¨ baggrund, og så har jeg slet ikke den store tvivl som jeg står med her.. Mange tak for hjælpen.