Avatar billede dlgtjs Juniormester
11. maj 2017 - 08:22 Der er 1 løsning

pc server skal ud af domæne

Hej

Jeg har en pc med med win 7 som kører som etiketserver, den er i et domæne som fra den 1.6 bliver lukket ned til vores afdeling.
Jeg har fået at vide at jeg ikke bare kan melde den ud af domænet pga. licenser osv.
Jeg ville så klone den, men så kloner jeg bare problemet ...
Er der nogen herinde som kan sige om jeg så kan køre en backup ind på en ny pc som ikke er på det domæne?...kommer programmer med i en backup eller er det kun filer?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2017 - 09:12 #1
Hvilke licenser er problemet? - det er ikke etiket-programmernes licens vel?

Hvis det "bare" er office, kan du jo afinstallere office, og installere den version du fremover har licens til.

Hvis det er Windows 7 licensen, så kan du med lidt held ændre licensnøglen som beskrevet her: https://www.howtogeek.com/245445/how-to-use-slmgr-to-change-remove-or-extend-your-windows-license/

Er det win7 licensen, kan du melde PC´en ud af domænet når som helst - det er jo ikke domænetilmeldingen der låser licensen - det er bare produktnøglen der hører til virksomheden med det pågældende domæne, og hvis der kører en licens server vil du efter 180 dage opdage, at din maskine ikke længere har en gyldig licens, fordi det er for langt tid siden den sidst så "KMS Serveren".

Husk bare at oprette en lokal administratorkonto som du kender password til, FØR du melder den ud af domænet :-)