Avatar billede hans01 Forsker
11. maj 2017 - 14:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

nogle besyndelige undersider

På min side www.osted-lageropbevaring.dk hvis jeg taster site:www.osted-lageropbevaring.dk ind i google søgefeltet kommer foruden mine sider en masse sider med kinesiske undersider, hvad er det? og har det nogen betydning..
Avatar billede INK Ekspert
11. maj 2017 - 14:55 #1
Jeg kan ikke genskabe dit problem, men hvis det kun er i en googlesøgning, så er det næppe noget problem.
Avatar billede keysersoze Guru
11. maj 2017 - 14:56 #2
Det har i høj grad en betydning - da indholdet højst sandsynligt er skadeligt på en eller anden måde, det kan være alt fra virkelig dårlig linkbuilding til virus, kan det påvirke din reelle sides rangering i søgemaskiner og derudover viser siderne også at du højst sandsynlig har et eller flere sikkerhedshuller, det kan være et password eller et hul i webhotel eller evt cms så andre har adgang til at oprette disse sider.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2017 - 15:03 #3
Jeg får også kun en reklame for Google, og 2 undersider på en google-søgning på:

site:www.osted-lageropbevaring.dk

...Ingen kinesersider.

Prøv engang at nulstille din browsercache (slette filer fra browseren - ctrl+shift+delete).

Keysersoze-> Har du prøvet søgningen?
Avatar billede Slater Ekspert
11. maj 2017 - 15:14 #4
Samme effekt som ole_madsen her. Selv uden "site:" foran får jeg kun 4 resultatsider, og intet kinesisk imellem.

Hvis ikke en sletning af cache virker, ville jeg nok begynde at overveje noget virustjek.
Avatar billede keysersoze Guru
11. maj 2017 - 15:17 #5
Avatar billede hans01 Forsker
11. maj 2017 - 15:17 #6
Avatar billede hans01 Forsker
11. maj 2017 - 15:18 #7
siden er ikke et CMS, men ren HTML på en bootstrap platform,
Avatar billede hans01 Forsker
11. maj 2017 - 15:19 #8
@keysersoze, jeg kan også være bekymret for min google rankning
Avatar billede keysersoze Guru
11. maj 2017 - 15:21 #9
Kig på din FTP og slet hvad der ikke hører til - og hør dog først dit webhotel da de burde kunne guide dig til hvordan de er kommet ind.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2017 - 15:33 #10
Bekræftet - uden www er den gal, og har ikke noget med browser-cachen at gøre :-/
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. maj 2017 - 19:56 #11
#1
Jeg kan heller ikke se at der er nogen fejl....
Avatar billede bpb Seniormester
11. maj 2017 - 20:53 #12
Prøvede en ligngnde googling.  Et enkelt af de mange søgeresultater havde kinesisk overskrift.  (Firefox, Windows 10)

De første 10 tegn i overskriften betyder noget i retning af:  Ali Trædøre - Shaanxi Trædørs Brancheforening.  De næste tegn angiver, at firmaet repræsenterer forskellige varemærker inden for døre.  De sidste 3 tegn betyder gæstebog.

Hjemmesiden tilhører en ganske almindelig webshop i den kinesiske provins Shaanxi, hvor man kan købe smukt dekorerede døre.

Se selv efter her: http://alimumen.hz17.idcs.com.cn

(Caution:  Safeweb.norton.com siger, at idcs.com.cn indeholder 1 "orange" trusel.  Måske i en anden hjemmeside på samme webhotel, eller i en af webshoppens mange reklamer.  Jeg besøgte webshoppen uden problemer.  Nul objekter fundet af Malwarebytes Antimalware bagefter.)

Et klik på søgeresultatets overskrift fører til en side, som ikke indeholder referencer til Osted eller lageropbevaring.

I sig selv mærkværdigt.  Og det bliver værre:

Google's cachede version af den kinesiske webshops gæstebog  "as it appeared on 4 May 2017 15:44:19 GMT"  indeholder en liste med hundredevis af links, deriblandt http://osted-lageropbevaring.dk/a_oun.asp?ahnbrwk/call/3609.htm

Gæstebøger kan som bekendt hackes.  Og få tilsat lidt kode, som kan bruge de mange links til forskellige formål.

For eksempel til at installere et stort antal filer på hvert offers hjemmeside.

De mange japanske søgeresultater (#5, #6), som linker til ikke-eksisterende filer på din egen hjemmeside  (fejl 404 ved forsøg på at besøge dem)  kan være fremkommet på den måde.

Så hackerne har brugt eller villet bruge den modificerede kinesiske gæstebog til et Denial-of-Service angreb, eller hvad de nu havde i tankerne.

Og bagefter har hackerne ryddet op efter sig, og genetableret alle hjemmesider som de var, for ikke at blive opdaget.

Uheldigvis for hackerne må Google have indekseret alle siderne mens angrebet stod på.  Du har været vågen nok til at opdage en vildtfremmed link til din hjemmeside  -  og #5-#6 har fundet flere.

Jeg ved ikke om ovenstående er rigtigt gættet  (ingen personlig erfaring med hackning),  men måske kan noget af det bidrage til sagens opklaring.
Avatar billede Mikael Ekspert
11. maj 2017 - 22:27 #13
Hvis du har Google analytic tilknyttet din hjemmeside, så ville jeg se efter "sjove" besøg d. 4 og 7 maj.

Er der søgerobotter, så kendes deres besøg ved typisk at være MEGET kortvarige.
Avatar billede hans01 Forsker
12. maj 2017 - 11:21 #14
Er der nogen måder jeg kan få disse sider fjernet på?
Avatar billede keysersoze Guru
12. maj 2017 - 16:33 #15
Slet dem via FTP eller hvordan du end har adgang og få lukket for det hul der har været - når siderne ikke findes længere vil de også forsvinde fra søgemaskinerne.
Avatar billede bpb Seniormester
12. maj 2017 - 18:09 #16
#14:
Enig med #2 og #15.  Men de japanske links, jeg har prøvet at klikke på, giver allesammen "Error 404 - File or directory not found".

Det tyder på, at filerne allerede er væk fra din hjemmeside.

Så skulle filerne forsvinde fra søgeresultaterne af sig selv, når Google indekserer din hjemmeside igen om nogle uger.

Men det vil være en god ide at tjekke hjemmesiden for uvedkommende filer alligevel, og fjerne dem hvis der er nogen.  Det kan du gøre med en FTP klient eller via kontrolpanelet.

Tilbage står, som antydet af #15, et problem med et hul som trænger til at blive lukket:

Hvordan har uvedkommende overhovedet haft mulighed for at lægge filer på din hjemmeside?  Filerne må jo have været der, når Google kunne se dem.

Er din adgangskode stærk nok?
Avatar billede Mikael Ekspert
12. maj 2017 - 18:15 #17
Det er åbenbart ikke noget som er sket "over natten"..

Bemærk at der på side 1 findes en dato: Okt 16. Og på side 5 helt tilbage til maj/juni 16.
Avatar billede Niels Klint Praktikant
18. maj 2017 - 23:01 #18
Siden er blevet hacket, så det kan kun gå for langsomt med at få en professionel til at kigge på det
Prøv selv at tjekke i Google Search Console. Hvis du ikke ved, hvad det skal have hjælp
Avatar billede Niels Klint Praktikant
18. maj 2017 - 23:35 #19
Var nok lige lidt hurtig. Kan nu se, at der kun er en enkelt side. Hvis den er "renset" kan du i Search Console bede Google om at tjekke siden, så de "ikke eksisterende" søgeresultater kan blive fjernet. Som det er nu, er der ikke mange, som tør klikke videre.
Avatar billede hans01 Forsker
19. maj 2017 - 06:02 #20
tak for alle svarene, er ikke helt klar over hvilke svar der skal markeres som løsning..
Avatar billede hans01 Forsker
27. august 2017 - 06:14 #21
lukker mange tak