Avatar billede Larsk Praktikant
11. maj 2017 - 14:36 Der er 8 kommentarer

DVI output til VGA skærm

Nogen som kender til nedsat kvalitet (ydelse) ved at koble PC skærm Full HD (1080p) 1920 x 1080 med kun VGA output til DVI'en på PC'en? Det sjældent man ser VGA output på Full HD men har fundet en skærm jeg overvejer at købe, ville bare høre om det kan give problemer ?
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2017 - 14:45 #1
nej der er ingen problemer i det - men du kan se skarpheden når du sammenligner med hdmi. men altså, vga fejler ikke noget
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2017 - 15:07 #2
I store træk er jeg enig, men...

Du vil så konvertere fra DVI->VGA? - er det via noget aktiv elektronik, eller et passivt kabel? - et passivt kabel kan godt give problemer.

Og helt generelt konverterer du det digitale signal i PC´en til et analogt signal i skærmcontrolleren, som så igen konverteres til et digitalt signal før det vises på selve skærmen. Det ER trods alt en del ekstra håndteringer af signalet, hvilket godt kan gå ud over kvaliteten. Det er bare sjældent set, og så vil skærmen typisk have en "Auto kalibrerings" funktion, der kan benyttes til at optimere signalet.
Avatar billede Larsk Praktikant
11. maj 2017 - 15:11 #3
Der er kun DVI udgang på mit grafikkort så skal køre et kabel DVI til AGV til skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2017 - 15:17 #4
hvorfor så ikke dvi -> hdmi?
Avatar billede Larsk Praktikant
11. maj 2017 - 15:29 #5
Der er ikke HDMI indgang på PC skærmen kun det gamle VGA ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2017 - 15:31 #6
Kan man købe en skærm i dag, med kun VGA?

Nuvel - jeg vil ikke anbefale dig at konvertere undervejs - dels giver det som regel et smådårligt resultat, dels risikerer du at skulle prøve mange convertere, før du finder en der giver et rimeligt resultat... - så hellere skaffe et nyt grafikkort til PC´en.

Er det en bærbar PC, kan man få USB->VGA grafikkort.
Avatar billede Larsk Praktikant
11. maj 2017 - 15:45 #7
Ja det undrede også mig at den kun har VGA tilslutning men AV-cabes "teknikere" sagde jeg ikke skulle bekymre mig så længe jeg bruger et kabel med DVI hovede og kabel til VGA hovede. https://www.av-cables.dk/dvi-til-vga-kabel/dvi-a-til-vga-kabel-1-m.html?gclid=CjwKEAjwl9DIBRCG_e3DwsKsizsSJADMmJ11ylzN2nnG48spUo8DLJynphVtiBILumd4Tcd8v30ZjhoC21Dw_wcB
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2017 - 17:07 #8
Så længe du holder dem fast på den garanti, så kan du sagtens prøve...

Jeg vil IKKE anbefale det uden en eller anden form for garanti - der har jeg lidt for mange gange stået med sådan et passivt stik/kabel, som ikke har virket.