Avatar billede Hr_Andersen_11 Juniormester
11. maj 2017 - 15:23 Der er 6 kommentarer

Japanske tegn med ASPmail

Hej,

Jeg benytter ASPmail på et Dandomain-webhotel, og det fungere fint på dansk, men hvordan får jeg den til at æde japanske tegn?

Jeg bruger følgende stump til at send mailen:

<%
Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "smtprelay.dandomain.dk"
Mailer.FromName = Request("navn")
Mailer.FromAddress = Request("mail")

Mailer.AddRecipient "webform-modtager", "webadmin@xxx.com"
Mailer.Subject = "Webform-siden"
Mailer.ContentType = "text/html"
Mailer.BodyText = msgstring

if not Mailer.SendMail then
Response.Write "Meddelelsen kunne ikke sendes... Fejlen er: <br>"
Response.Write Mailer.Response
else
Response.Write "Meddelelsen er sendt!"
end if

Response.redirect "mail.asp?msg=Meddelelse sendt!"
%>

Håber der er en der er lidt mere skarp i det her end mig :-)

Mvh
Andersen
Avatar billede keysersoze Guru
11. maj 2017 - 15:31 #1
Mit gæt er at du skal sørge for at alt hele vejen gennem din applikation kører UTF-8; http://www.aspemail.com/manual_06.html
Avatar billede Hr_Andersen_11 Juniormester
11. maj 2017 - 15:35 #2
Jeg er enig, men jeg kan ikke få det til at virke, jeg har også tygget mig gennem den side.

Mit håb er at nogen har en code-snip der virker, jeg kan låne.. Eller alternativt at nogen vil lave det mod betaling.
Avatar billede keysersoze Guru
11. maj 2017 - 16:19 #3
Jeg kunne ikke umiddelbart se noget encoding i din kode - men start fra en ende af, encoding kan let blive noget rod hvis det roder gennem applikationen. Se fx http://www.soze.dk/miniblog/korrekt-visning-af-aeoeaa-character-encoding/
Avatar billede Hr_Andersen_11 Juniormester
15. maj 2017 - 10:51 #4
Jeg har brugt følgende inklusiv encoding, men det virker ikke, og hvis jeg benytter de to linjer med:

  Mail.CharSet = "UTF-8"
  Mail.ContentTransferEncoding

Går siden ned og jeg får en ikke nærmere defineret fejl 500.

Hvis jeg ikke bruger de to linjer vises de japanske tegn fint ved request.write - men de vises ikke i mailen.

<% @codepage=65001 %>x

<html>
<head>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>ASPMail</title>
<head>
<body>

<%
msgstring = "<font face=?????? ProN W3 size=2>Medelelse<br><br>" _
& navn & "<br>" & adresse & "<br>" & postnummer & "&nbsp; &nbsp;" & by & "<br>" _
& mail & "<br><br><br>" & telefon & "<br><br>" & "--<br>" & tider & "<br><br>" & text_mere & "</font>"
%>

<%
Session.CodePage = 65001

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "smtprelay.dandomain.dk"
Mailer.FromName = Request("navn")
Mailer.FromAddress = Request("mail")

'Mailer.CharSet = "UTF-8"
'Mailer.ContentTransferEncoding = "Quoted-Printable"

Mailer.AddRecipient "webform-modtager", "webadmin@xxx.com"
Mailer.Subject = "Webform-siden"
Mailer.ContentType = "text/html"
Mailer.BodyText = msgstring

if not Mailer.SendMail then
Response.Write "Meddelelsen kunne ikke sendes... Fejlen er: <br>"
Response.Write Mailer.Response
else
Response.Write "Meddelelsen er sendt!"
end if

''Response.redirect "mail.asp?msg=Meddelelse sendt!"
%>

<% response.write msgstring %>

</body>
</html>
Avatar billede Hr_Andersen_11 Juniormester
15. maj 2017 - 13:36 #5
Har tilføjet:

<% on error resume next %>
I toppen, og:

<%
If Err.Number <> 0 Then
  Response.write(Err.Number)
  response.write("<br>")
  response.write(Err.description)
  response.write("<br>")
  response.write(query)
  response.write("<br><br>")
end if
%>

I bunden, og får error 13, mismatch ??
Avatar billede keysersoze Guru
16. maj 2017 - 15:23 #6
Det er fordi, som du nok kan se på Server.CreateObject, at jeg linker til det forkerte komponent - det rigtige er http://www.serverobjects.com/comp/Aspmail4.htm. Du kan prøve at kigge på CustomCharSet, prøve en anden mailserver eller i sidste ende prøve at htmlencode din tekst.