Avatar billede Erik Borup Praktikant
12. maj 2017 - 17:06 Der er 17 kommentarer

Er den gamle dvd-/harddiskoptager helt ubrugelig?

Har en Sony RDR-HXD995 dvdoptager med harddisk. Den er overhovedet ikke blevet brugt og er stadig i original indpakning fra 2009. Mit spørgsmål lyder:
Kan den bruges til noget som helst?
Avatar billede eurositi Ekspert
12. maj 2017 - 17:27 #1
Egentlig nej, for så vidt jeg kan se ud af online-manualen (https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/3295/32950801M.pdf), har den kun en MPEG2 tuner og ikke en MPEG4 tuner. Modellen er fra 2008. Ingen danske TV-kanaler sender mig bekendt længere i dette komprimeringsformat, så du kan i hvert fald ikke optage dansk TV med den.

Der er også en anden faktor, nemlig om tuneren er beregnet til DVB-C eller DVB-T. Hvis du har kabelTV, f.eks. YouSee, Boxer osv., skal det være en DVB-C tuner. Dette fremgår formentlig af indpakningen.
Avatar billede Erik Borup Praktikant
12. maj 2017 - 17:48 #2
Der er både DVB-C og DVB-T tuner i. Men selvfølgelig kun MPEG2. Men DVB-T fra 2008 er vel ikke det samme som DVB-T i dag, eller....? Der er også HDMI udgang, så den kan vel stadig bruges som afspiller?
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. maj 2017 - 19:13 #3
Jeg har selv en SONY RDR HX-910. Jeg bruger den til at optage fra YouSee boksen, hvis der er nogle udsendelser jeg vil gemme på DVD. Hvad tuneren angår kan denne ikke anvendes længere, da det er en analog tuner der kun kan modtage VHF og UHF-signaler. Derimod har jeg også en Panasonic DMR BCT-84 med digital-tuner der kan modtage DVB-C signaler (kabel-tv) direkte. Denne har både DVD og Blu-Ray brænder.

http://www.av-connection.dk/?PGr=6784&gclid=CJS1sN7s6tMCFR5lGQodB8wObw

http://www.av-connection.dk/?PGr=6804&gclid=CPGUxPPs6tMCFR2MGQod3X4GrQ
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2017 - 20:31 #4
Du kan også vælge at lade den forblive i originalindpakningen, vente 20 år og så formentligt kunne sælge den for en formue til mennesker, som pludselig opdager, at deres dyrebare DVD-optagelser af børnene ikke længere kan afspilles på nogen gængse apparater.

Det er sket for mange med optagelser på VHS, S-VHS, VhS-C, Video8, Hi8, Digital8, Betamax, Video 2000 og sikkert flere formater :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
12. maj 2017 - 22:44 #5
#4
I hvert fald gælder dette i høj grad for f.eks. Hi8 og Video8, fordi det kun er de originale kameraer fra sen-1980'erne og 1990'erne, som kan afspille båndene. Og disse engang så populære hjemmevideo-kameraer er i stor stil endt på lossepladsen i takt med at deres mekaniske dele svigtede.
VHS-optagere er en hel del mere almindelige. Faktisk produceres der vistnok enkelte modeller endnu.
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2017 - 23:10 #6
#5.

https://arstechnica.com/gadgets/2016/07/vcr-vhs-production-ends/

Min egen Panasonic NV-FS200 bliver passet og plejet som en nyfødt baby :-)
Avatar billede Erik Borup Praktikant
13. maj 2017 - 01:43 #7
Tak for input :-)  Jeg siger et par dybfølte ord til farvel - og sender maskinen til de evige elektronikjagtmarker.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2017 - 07:04 #8
Har en ældre mpeg 2 harddisk optager. Jeg kan faktisk godt optage med den selvom den ikke har mpeg 4 tuner i den. Det foregår på den måde at jeg på mit tv har optage funktion, og når tv sættes til optagelse, så kan jeg optage programmet over scart udgangen på tv. Ved godt at det kun bliver i  forbedret vhs kvalitet, men i en nødsituation kan det godt bruges. Og programmet kan jo stadig brændes fra HDD optageren hvis man ønsker at gemme det. Har ikke gravet videre i om din HDD optager kan dette, og er det ikke noget du kan bruge ser du blot bort fra min kommentar :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2017 - 07:06 #9
Inden du sender den bort kunne du måske udtage HDD i den og bruge den til noget andet.
Avatar billede finb Ekspert
13. maj 2017 - 09:28 #10
Sælg den på ebay
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. maj 2017 - 10:29 #11
#9
Lige netop det med at udtage harddisken har jeg engang gjort. Der var tale om en defekt maskine, men harddisken fejlede intet. Det var en PATA-HDD på 160 GB, som jeg formaterede vha. min pc. Jeg må lige nævne at jeg har en PATA-SATA adapter. Efter formateringen afprøvede jeg den, og den virkede perfekt. HDD´en blev sat til salg i DBA. Der kan hurtigt en køber, og glad var han, og det var jeg også. :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. maj 2017 - 19:53 #12
I nyere HDD/DVD optagere er der i nogle tilfælde SATA-harddisk, men de kan også sagtens bruges i en PC, efter formatering i NTFS. Et er i hvert fald sikkert - der er ikke nogen form for virus på en sådan harddisk :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. maj 2017 - 01:07 #13
Smid den endelig ikke ud
Gå ind på ebay.de søg på "Sony RDR-HXD995" og sæt evt. hak ved "verkaufte artikel" og du vil se at den sælges for 100-200 EUR.
Meget gammel elektronik stiger i pris, fx koster High end VHS afspillere 200-300 EUR. Sæt den evt. i den blå avis til et par hundrede, hvis du ikke gider ebay. Det er synd at smide god elektronik ud. Det kan ofte bruges af nørder til ting, man ikke lige forestiller sig.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. maj 2017 - 01:09 #14
Den kan fx bruges sammen med en video-afspiller til at lave videobånd om til DVD.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. maj 2017 - 10:17 #15
#14
Det er rigtigt, og så alligevel ikke helt, fordi der på nogle færdigindspillede videofilm ligge nogle signal der blokerer for kopiering.
Oftest kommer der et vindue op på skærmen der siger "Dette billede kan ikke optages". Er der derimod tale om videobånd hvor indholdet er noget man selv har optaget fra f.eks. TV er der ingen problemer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. maj 2017 - 16:47 #16
En lille tilføjelse: Der findes bokse der kan fjerne disse forstyrrende signaler således man kan overspille sine gamle videobånd til DVD, men hvorvidt det er tilladt ved jeg ikke. Når det er til ikke kommercielt brug (eget brug) er reglerne vist ikke så strenge.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. maj 2017 - 17:08 #17
Jeg tænkte primært på privat optagelser af den slags som er optaget med et privat videokamera. Hvis det er alm. film vil det kvalitetsmæssigt være nr. 1 at skaffe filmen på dvd, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, om ikke andet kan man finde næsten alt på ebay.
De boxe, der kan fjerne copy protection signalet, er selv i brugt tilstand så dyre at det nok vil være uinteressant for private medmindre det er en større samling film. Det er ikke tilladt at overspille alm. spillefilm kommercielt for andre.

En anden ting man kan bruge en DVD-recorder til et til at stabilisere et videosignal man vil optage på computer fra en standard VHS-afspiller. Fx VHS-afspiller --> DVD-recorder pass through ---> Capture device (fx Hauppauge) ---> pc.
Det kan have en dramatisk effekt på kvaliteten (billedet bliver mere roligt). Det er dog mest visse Panasonic modeller, der har ry for at være optimale til dette, jeg har ikke erfaring med Sony.

Her er et link der fortæller lidt om de omtalte boxe og DVD-recordere i den sammenhæng
https://forum.videohelp.com/threads/247564-DataVideo-TBC-1000-or-AVToolbox-AVT-8710

Pointen er smid ikke en gammel DVD-recorder ud.