Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. maj 2017 - 14:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Virus, Malware, Ransomware + Linux Mint

Jeg har Linux Mint, 18.1 MATE på min Stationære Computer.

Opdateret.

Man siger jo, at Linux skulle være fritaget for
Virus angreb. Malware angreb. Ransomware angreb.
Er der flere angreb ?

*
Men holder det nu stik ?
*
Jeg har KUN Linux Mint på Computeren.

Har ikke installeret Wine (Hedder det ikke det ?) Og bruger IKKE Windows produkter på computeren. Heller ikke Mac produkter.

Nu hører man - I tide og utide, om diverse anbreb. Virus, Ransomware, Malware.

Så skal man "gøre noget" på en PC med Linux ?

Hvad er Ransomware i øvrigt ?

Jeg har slået Firewall til. Naturligvis.
*
På forhånd T*A*K + God Mandag. Fra *Jørn*
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2017 - 14:31 #1
En god beskrivelse.
Oversat fra Wikipedia
Ransomware er en type ondsindet software, der udfører cryptoviral afpresning fra cryptovirologi, der blokerer adgang til data, indtil et løsepenge er betalt og viser en besked, der anmoder om betaling for at låse den op. Enkel ransomware kan låse systemet på en måde, som ikke er svært for en vidende person at vende om. Mere avanceret malware krypterer offerets filer, gør dem utilgængelige og kræver en løsepengebetaling for at dekryptere dem. [1] Ransomware kan også kryptere computerens Master File Table (MFT) [2] [3] eller hele harddisken. [4] Ransomware er således et benægtelsesanfald, der forhindrer computerbrugere i at få adgang til filer [5], da det er umuligt at dekryptere filerne uden dekrypteringsnøglen. Ransomware angreb udføres typisk ved hjælp af en trojansk, der har en nyttelast forklædt som en legitim fil.

Mens det oprindeligt er populært i Rusland, er brugen af ransomware-svindel vokset internationalt [6] [7] [8] i juni 2013 udgav sikkerhedssoftwareleverandøren McAfee data, der viste, at den havde samlet over 250.000 unikke prøver af ransomware i første kvartal af 2013, mere end fordoblet det antal, den havde opnået i første kvartal af 2012. [9] Omfattende angreb, der involverer krypteringsbaseret ransomware, begyndte at øge gennem trojanske som CryptoLocker, som havde anskaffet en anslået US $ 3 millioner, før den blev taget ned af myndighederne [10] og CryptoWall, som blev estimeret af US Federal Bureau of Investigation (FBI) har tilføjet over 18 mio. $ Inden juni 2015. [11]
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. maj 2017 - 14:38 #2
TAK + Uha Da Da ...
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2017 - 15:28 #3
Der er ikke noget principielt til hinder for at din Linux Mint kan blive ramt af Malware.

Men malware til en desktop Linux distro er ret sjaelden i praksis. En kombination af softwarens indbyggede beskyttelse, den typiske Linux brugers hoejere IT kompetance niveau og platformens relative lille udbredelse som desktop OS goer at risikoen er meget lille.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. maj 2017 - 19:15 #4
Tak - arne_v
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
17. maj 2017 - 13:34 #5
T*A*K til jer begge ... God Onsdag ....