Avatar billede JNC Seniormester
16. maj 2017 - 09:40 Der er 4 kommentarer

hvilken celle er aktiv når du hopper mellem ark

Hej Eksperter
Jeg sider nogen gange og skal rette til i flere ark, hvor jeg bliver nødtil at stå i det specifikke ark.
men jeg oplever at når jeg åbnet arket så starter jeg med aktiv celle forskellige steder og det er bare irriterende :)
Er der mulighed for at tilpasse den slags, så jeg altid starter i samme celle som i det ark jeg sidst var i ?
Avatar billede kim1a Ekspert
16. maj 2017 - 10:42 #1
En lille vba som startes ved aktivering af faneblad kunne løse det.

Skal den være meget generel (altså kunne hoppe i alle typer projektmapper), eller bruger du den specifikt til nogle få filer?

Der skal være en fejlhandling hvis der kun er et faneblad, og jeg er lidt i tvivl om hvordan man fanger seneste faneblad når man klikker på nyt - der er sikkert en VBA guru som kan give et forslag?

Et alternativ er at markere de to faner (den du er i, og den du vil hoppe til) med ctrl og så selektere cellen du vil i - så hopper den dertil på begge faner.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. maj 2017 - 11:47 #2
Denne kode virker hvis du taster noget i et felt og forlader feltet vil feltet i øvrige ark være selectet.

koden ligges i "Denne_projektmappe"

Option Explicit
Dim iCount As Integer

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    For iCount = 1 To ThisWorkbook.Sheets.Count
        If Sheets(iCount).Name = Sh.Name Then
        Else
            Sheets(iCount).Activate
            Range(Target.Address).Select
        End If
    Next
    Sh.Activate
End Sub

Jan
Avatar billede kabbak Professor
16. maj 2017 - 16:13 #3
Eller denne, også i denne projektmappe.

Option Explicit
Dim Cell As String
Private Sub Workbook_Open()
    Cell = "A1"
    ActiveSheet.Range(Cell).Select
End Sub

Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
    Range(Cell).Select
End Sub

Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    Cell = ActiveCell.Address
End Sub
Avatar billede JNC Seniormester
17. maj 2017 - 16:24 #4
Hej
Jo tak, Jeg har en skabelon som jeg retter i så det er kun en fil.
men jeg havde nu håbet det var nogen man kunne konfigurere i indstillinger eller den slags :)