Avatar billede Christina Praktikant
16. maj 2017 - 23:53 Der er 8 kommentarer

Valg af ekstern forstærker til pladespiller

Hej! Jeg håber på noget hjælp, da jeg ønsker at give min kæreste en ny pladespiller i gave, men jeg ingen forstand har på det.

Hans nuværende pladespiller er meget gammel med indbygget forstærker og højtalere, som har stik jeg aldrig har set andre steder i min levetid.. Altså er det et helt nyt lydsystem, han skal have.

Han ønsker sig en Rega Planar 2 pladespiller, så nu leder jeg efter en ekstern forstærker, der kan passe til den. Er der nogen, der ved, om denne model kan bruges: http://dk.yamaha.com/da/products/audio-visual/hifi-components/stereo-receivers/r-s202d/?mode=model

Tak for hjælpen!
Avatar billede store-morten Ekspert
17. maj 2017 - 00:39 #1
Det tror jeg ikke.

Fra: https://tapeconnection.dk/product/rega-planar-2-7178/?gclid=CjwKEAjwxurIBRDnt7P7rODiq0USJADwjt5D73tgYcyBzfYH9bIMMwZi7p8TTKoPJF-WOWGhXINkIRoCF3Xw_wcB
Har du husket?

RIAA-forstærker
Hvis din forstærker eller aktive højttalere ikke har en dedikeret 'phono' indgang, skal du bruge en såkaldt RIAA-forstærker. Signalet fra en pladespiller er ikke lige så kraftigt som fra eks. en CD-afspiller, så det skal bruge ekstra forstærkning for at du får lyd fra pladespilleren.

R-S202D har ikke en dedikeret 'phono' indgang
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. maj 2017 - 08:46 #2
Hej.

  Både pladespiller og receiver er fine - ingen problemer der.
  Du får brug for en lille ekstra forforstærker (RIAA) til at løfte signalet fra pladespilleren til et niveau, receiveren kan arbejde med; et bud kunne være:
https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/pladespillertilbehor/pro-ject-phono-box-mm-riaapickup-forforstarker/

De bedste hilsner
Avatar billede Christina Praktikant
17. maj 2017 - 14:46 #3
Hej.

Mange tak for svarene.

CRKrogh: Kan du mon sige mig, hvad der skal fremgå af forstærkeren for, at jeg ved, den har en phono indgang og kan kobles direkte på pladespilleren? Ved godt det er et dumt spørgsmål :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. maj 2017 - 14:48 #4
Det er ikke så dumt: Der skal stå at der er en RIAA-indgang eller -forstærker i den.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. maj 2017 - 15:32 #5
En tilfældig side med integreret forstærker og indbygget RIAA filter, som inspiration.
https://tapeconnection.dk/category/integreret-forstaerker-28/
Priser fra 1.600,- til (hold nu fast) 70.000,-
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2017 - 19:21 #6
Det er sjældent at der i dag er indgang til pladespiller på en ny forstærker.
Stik bagpå med navnet phono, med en stel skrue lige ved siden af fortæller den har indgang for pladespiller.
Nogle har sågar også indstillinger for hvilken pickup den kan håndtere. Alt efter hvilken pickup der bruges på Rega Planar 2 skal der vælges den rigtige RIAA forstærker. Er det moving magnet eller high output moving coil så kan CRKrogs forslag bruges. Men er det Moving Coil med lav spænding på pickup. så skal RIAA kunne håndtere dette svage signal.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2017 - 19:26 #7
Prøvede lige at søge på pladespilleren. Som standard ser det ud til den leveres med en pickup der hedder Carbon, og den skulle være en moving magnet :-)
Men tjek det lige før du bestiller din RIAA forstærker.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. maj 2017 - 21:17 #8
Hej

Nu spørger du om Yamaha R-S202D kan bruges, det kan den ikke uden en løs RIAA.

Så prøv at se på Yamaha A-S201 fra samme  side:
http://dk.yamaha.com/da/products/audio-visual/hifi-components/stereo-receivers/r-s201_g/?mode=model
Og:
https://tapeconnection.dk/product/yamaha-a-s201-5102/
Som bla. skriver:
"Er du bidt af en gal vinylentusiast, så er det bare at slutte din pladespiller til phono-indgangen på Yamaha A-S201 og nyde lyden af de roterende plader!"