Avatar billede mobius6 Juniormester
18. maj 2017 - 20:05 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Retten til et Domæne ?

Jeg er i tvivl om reglerne (nu i 2017) omkring retten til domænenavne.
Jeg har konstrueret eksemplet herunder da jeg ikke kan nævne det rigtige navn, da vedkommende er en offentlig person.

Vi kalder personen John Lee, han vil have sig et web site
går på Godadyy og kigger efter sit navn.
Johnlee.com er optaget og ejes af en domæne farm
han kontakter dem og spørger hvad de skal have for det
de skriver retur at prisen er 3000$
De er fra buydomains.com.

det har han ikke lyst til, han syntes at i og med det er hans navn, og hans registrerede firma navn ligeledes er JohnLee burde det jo være hans i en eler anden forstand.

hvad er reglerne disse dage ?

på forhånd tak :9
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2017 - 20:14 #1
Prøv at læse linket herunder. Som de skriver på siden: "... det er derfor op til domstolene, altså Klagenævnet for Domænenavne, at lave en konkret fortolkning fra gang til gang.

Afgørelsen kan f.eks. afhænge af, hvor offentligt kendt en person eller et firma er.
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2017 - 20:18 #2
Og så røg linket ud. Her kommer det:

http://www.jura-guide.dk/domaenenavne-og-domaeneklagenaevnet
Avatar billede keysersoze Guru
18. maj 2017 - 21:03 #3
Bemærk, der kan let være forskellige regler ved forskellige toplevels så udelukkende at henvise til danske regler eller komme med for tænkte eksempler vil ikke nødvendigvis give et retvisende billede. Jeg kender ikke de specifikke regler for com.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. maj 2017 - 21:08 #4
Straks du er ude af DK-domænerne, vil en klage over "urimeligt" ejerskab skulle køres ved den instans, der lokalt håndhæver det, så det kan lynhurtigt ryge LANGT over de 3000,- $ domænehajerne har prissat det til.
Avatar billede mobius6 Juniormester
18. maj 2017 - 21:52 #5
Ja, det lader til at der i alt udover dk (som ser fint og veldefineret ud) ikke den store konsensus. Det er sgu godt nok alligevel utroligt at det ikke ligger simple og faste regler for alle gængse "extensions". Specielt domæner der vedrører person navne/firma navne.

Anyway det ligner en lost cause, vi finder på noget andet :-)
(altså efter jeg lige har p.sset lidt på buydomains.com med trudsler om bål og brand, føj for en business model.)

Tak for input allesammen.  :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. maj 2017 - 07:25 #6
Det er jo desværre den måde, de har VALGT at tjene penge på, så du skal nok være mere end hård i filten, hvis du skal formå at give dem så meget som en panderynke.

Men som du selv er inde på, international lov er ikke noget, der gøres alverden i - se på sø- og luftfart. Med al det ævl og kævl der kan skabes nationalt, hvordan ville det så ikke ende, hvis der skulle lovgives globalt. :-D