Avatar billede RasmusTheR Seniormester
20. maj 2017 - 23:28 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Reparer windows 10

Min pc lukkede umotiveret ned i går. Når jeg nu røver at starte den, går den direkte til automatic repair, men kan ikke gennemføre det. Jeg får så nogle muligheder med gendannelse osv, som den heller ikke kan, så eneste mulighed er at genstarte, hvor den starter forfra med automatic repair. Så jeg kører i ring...

Jeg har hentet win10 som installationsfil på USB, og prøvet at køre den. Hvis jeg vælger opgrader (for at beholde mails osv) får jeg besked på at genstarte og køre opgraderingen inde fra windows, hvilket jeg jo ikke kan.
Anden mulighed er en ny installation som jo vil slette alt, den er jeg ikke vild med.

Er der ikke andre muligheder for at redde mine filer??
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2017 - 00:14 #1
systemgendannelse
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
21. maj 2017 - 00:32 #2
melder fejl.. :-/
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2017 - 00:35 #3
hvorfor en fejl
Avatar billede posten Ekspert
21. maj 2017 - 06:56 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2017 - 07:21 #5
Man kan starte computeren op på en "live cd" og kopiere de mapper ud på andet medie inden man vælger at installere på ny.
En Live cd kan være en Linux version man vælger at køre fra cd eller Hirens boot cd som der har Mini Xp på. Du kan se her hvordan den virker:
https://www.youtube.com/watch?v=RsmORrkUHXw
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2017 - 11:16 #6
Hvis du piller harddisken ud og sætter den i en usb-sata adaptor, kan du med en anden PC pille alle dine data ud af disken og gemme.
En billig løsning
https://www.av-cables.dk/usb-2-0-til-sata-adapter/usb-2-0-til-sata-adapter-kabel.html
der findes og usb3 løsninger.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2017 - 13:16 #7
#6
Dette kan også gøres hvis der er tale om en PATA harddisk, der er adapteren bare noget dyrere, og mere avanceret. PATA harddiske er jo bare ikke ret almindelige længere, men det kan jo være meget vigtige/uerstattelige filer der ligger på harddisken, og i givet fald offerer man gerne lidt ekstra for at redde disse filer.

https://www.google.dk/search?q=sata+pata+connector&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi87u7H7YDUAhXFECwKHUwsDO8Q_AUIBigB&biw=1263&bih=822#imgrc=FzdK0AFHIxZ-tM:&spf=1495365236852

Jeg ved godt at denne ikke er relevant i den aktuelle situation, men det er mere for at vise det er muligt.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2017 - 14:28 #8
Forslaget fra #5 er udmærket, derefter kan der laves en helt ny installation fra USB ved først at slette den gamle installation.
Desværre er der også ofte fejl i ny installationer af Windows 10.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2017 - 14:42 #9
#8
Er det således at der er en generel tendens til problemer med installationen af Windows 10 eller......?
Jeg synes nemlig at kunne ane det, når jeg læser indlæggene her på eksperten.
Jeg kører selv med Windows 7 64 bit, men måske tager jeg fejl!
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2017 - 14:51 #10
Min erfaring er modsat. I vores IT-Café er antallet af problemer reduceret meget nu hvor vore kunder kører Windows 10 i stedet for Windows8, Windows7, Vista og XP.
Det er korrekt. at det første år med Windows10 var vanskelige, men nu synes de fleste problemer at være ryddet af vejen.
Selv bruger jeg mest Mac, men dog med Windows10 i en virtuel maskine.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2017 - 15:12 #11
#9 Selve installationen plejer at gå godt nok. Det er når man skal bruge W10, at man kan få problemer. Jeg lavede forleden en helt ny installation af W10, og fik flere problemer. B.la. med mange af mine apps, som jeg installerede fra en anden disk.
Windows kunne ikke åbne dem. Jeg måtte ind i hvert enkel, under sikkerhed, og tilføje rettigheder til Administrator før de kunne installeres. I nogle tilfælde skulle jeg først have tilladelse til at komme ind i en mappe hvor apps lå og derefter have tilladelse til at åbne apps.
Jeg er på min stationære gået tilbage til W8.1 som kører rigtig godt.
Jeg må dog sige, W10 kører godt nok på min bærbare, efter jeg fik rettet nogle fejl.
Blandt andet kunne man ikke slette det som blev lagt i  C:\Temp.
Man kan ikke undgå at se, at mange har problemer med W10, som jo også kører som en beta, hvor der løbende bliver lavet noget om.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2017 - 15:14 #12
Ps. Den disk jeg installerede fra er en ekstra disk, som hele tiden har ligget i maskinen.
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2017 - 15:28 #13
Man bør altid installere seneste udgave af Windows10 fra Microsoft hjemmeside. Den du har liggende er jo gammel uden opdateringer. Det kunne forklare dine problemer.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2017 - 15:46 #14
Nej det har du misforstået. Selvfølgelig hentede jeg den sidste nye udgave ved hjælp af Microsoft installer. Og mine apps, som kørte fint påW8.1,  var  så nye som de nu kunne være. Det var heller ikke problemet at de ikke kunne køre, de fleste kunne, men at det var så stort et arbejde, at få dem i gang.
Og det er jo ikke alle, som ved hvordan man først indskriver en Administrator under sikkerhed og derefter giver den alle rettigheder.
Så det er en alvorlig fejl.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2017 - 15:50 #15
Ps. Den W10 som kører på min bærbare, har jeg også selv lagt ind, fordi den W10 som lå på computeren da jeg købte den (den er ret ny)  også havde fejl.
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
08. juli 2017 - 22:47 #16
Lukker, formaterede pc'en...
06. januar 2018 - 12:11 #17
boot fra din nye win10 USB lav en ny installation på samme harddisk. Du kan så efterfølgende hente dine filer i den mappe der indeholder den gamle installation (Windows.old)