Avatar billede stef Praktikant
23. maj 2017 - 17:56 Der er 10 kommentarer

sort skærm kort efter opstart på hp pavillion dv6-6153eo

Hp bærbare går i sort skærm (selvom den er der kortvarigt) ifbm opstart) - det siges fra reparatør at det er en grafikkort som den er gal med men imidlertid anbefales jeg at købe nyt bundkort, fordi kort er loddet på bundkort. pris 3500

Bør man gøre dette ? eller noget helt andet ? Jeg har læst mig lidt frem til at  det også kan skyldes manglende  kontakt mellem køleren og grafikchippen, hvor et nyt  bundkort ikke fikser  dette da kølestangen har givet sig en smule, og hvor der anbefales lodning og ny kølepasta
(PC. er fra 2011 dog m. 1. gen. I7 processor og 750 gb hardisk og kørte glimrende indtil Windows 10 kom ind på den)

Ser frem til at høre forslag
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. maj 2017 - 19:07 #1
For at kontrollere GPU´en (grafikprossesoren) prøv at downloade gratis programmet Speccy fra Piriform.
Dette program kan sige en masse om computerens tilstand ikke mindst komponenternes temperatur.. Men selvfølgelig hvis ikke den kommer videre end til opstart, og derefter går i sort kan det jo ikke lade sig gøre.
Det kan jo godt være at GPU´en har det lidt varmt, og derfor slukker, men på den anden side når den ikke at blive så varm på det korte øjeblik.
Det med Windows 10 virker også underligt.

https://www.piriform.com/speccy/download/standard
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2017 - 19:14 #2
Når du helt frem til skrivebordsbilledet, før den bliver sort, eller ...?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. maj 2017 - 20:17 #3
#2
Ja det tænker jeg også på.
Jeg synes også det lyder sært at det er efter installationen af Windows 10. Noget må være gået galt ifm. med denne installation, så måske er det en softwarefejl mere end en hardware fejl.
Avatar billede stef Praktikant
23. maj 2017 - 21:14 #4
Tak for jeres kommentarer..Den nåede til skærmbilledet til at starte med
Men nu går den i sort ligeså snart den når til omkring Windows 10 ikon.

Den 'holder' dog længere i opstart når man har taget al strømmen og batterier fra
Og drænet kondensatorer for strøm og ladet den stå lidt.

Meget mystisk og aner som sagt ikke om reparatør kan fixe den
Selv om bundkort skiftes
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. maj 2017 - 21:43 #5
Jeg tænker på om det kan være strømforsyningen der driller!
Avatar billede nfssister Forsker
23. maj 2017 - 22:14 #6
Er du sikker på den bærbar er supporteret windows 10 ?
Findes der windows 10 drivere på HP's side ?

Jeg er ret sikker på det er et driver problem, specielt fordi vi på mit værksted har set en del HP og Lenovo maskiner, der har fine specs, men ikke kan køre med Windows 10.
Avatar billede stef Praktikant
23. maj 2017 - 22:49 #7
Det er muligt m strøm forsyning el W10.. ville meget gerne
Bruge genoprettelses partition til W7
Hvis systemet ville give mig tiden til det

Har sågar en genopretnings USB nøglen
Som jeg kan køre fra hvis det er...
Avatar billede INK Ekspert
23. maj 2017 - 23:09 #8
Mange bærbare har et standard grafikkort som en del af bundkortet + et ekstra grafikkort, som desværre ofte er loddet fast på bundkortet.
Hvis det er grafikkortet, der er fejlramt, kan du i bios frakoble det ekstra grafikkort og køre på bundkortets grafikdel. Så får du testet hvad der er galt. Har lige anvendt det på en ældre Lenovo PC.
Avatar billede stef Praktikant
24. maj 2017 - 10:14 #9
jeg ville gerne både fra koble grafikkort via bios og teste og/eller opdatere drivere

min problem er at pc går i sort før jeg kan få adgang til noget som helst... hmm hvad gør man så..
Avatar billede INK Ekspert
24. maj 2017 - 13:31 #10
Du skal åbne bios inden den starter Windows. For din model er det vist F10 du skal trykke samtidig med startknappen. Det skulle give dig adgang til bios.