Avatar billede hemberg Forsker
29. maj 2017 - 11:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PPTPD (VPN-Server) på linux vil ikke starte under boot.

Hej alle,

Jeg forsøger herigennem at få en "linux-nød" knækket.

Jeg har installeret en PPTPD (vpn-server) på mit Linux-Mint system. Og alt virker som det skal.

MEN

Jeg kan simpelthen ikke få den til, at starte op under boot. Jeg kan starte den manuelt efter boot. Både under cli men også under webmin. Og så køre det bare. Selv om jeg i webmin sætter serveren til at starte automatisk så starter den ikke. Har prøvet diverse ting fra forskellige fora. Men har endnu ikke fundet de vise sten. Jeg har konkluderet:

1) Serverindstillingerne virker og er korrekte, for ellers ville jeg ikke kunne starte den op manuelt. Og i øvrigt bruge den uden problemer.

2) Den normale måde, at få en serve til at "autostarte" virker ikke.

3) Har læst på diverse hjemmesider. Og her nævnes noget om en BUG - men har ikke kunnet finde nogle metoder til at fjerne denne eller løse problemet.

Skulle der være en venlig sjæl der kunne komme med et guldkorn eller to ;-) Så jeg kan komme videre i mit liv.....
Avatar billede jk45 Forsker
29. maj 2017 - 16:58 #1
Som nævnt på et andet forum, sudo systemctl enable pptpd :)
Avatar billede hemberg Forsker
29. maj 2017 - 17:29 #2
Det virker desværre ikke ;-(

Har prøvet ovenstående OG med crontab -e
@reboot sudo service pptpd enable.

Efter en reboot og en "service pptpd status". Får jeg denne:

http://gofile.me/2FTdH/cmR6pyP5n
Avatar billede jk45 Forsker
29. maj 2017 - 17:44 #3
fjern lige den du har i crontab.
Den viser jo at den forsøger at starte men fejler. tjek lige efter en genstart og hvis den stadig driller så prøv lige at gå pptpd.conf efter i sømmene :)
Avatar billede hemberg Forsker
29. maj 2017 - 21:49 #4
Har fundet "fejlen". Det skyldes at der var sat en host adresse ind som LISTENADR. og på en eller anden vis kan det ikke håndteres under boot. Det virkede under manuel start... Underligt....
Avatar billede jk45 Forsker
29. maj 2017 - 21:54 #5
Super godt at høre at det virker nu :)