Avatar billede rigolet Novice
02. juni 2017 - 09:32 Der er 7 kommentarer

Hjælp til oprettelse af en DB

Vi er en fattig lokalhistorisk forening uden økonomiske midler, hvilket ikke forhindrer os i at efterlyse en DB-nørd, der på frivillig basis har lyst og tid til at hjælpe os med at fremstille en DB i MySQL og PHP 7.0.
Avatar billede acore Ekspert
02. juni 2017 - 10:24 #1
Har i overvejet i open source CMS - det kan klares uden at kende meget til mysql og PHP, det er gratis at oprette, og driften kan klares helt eller næsten gratis også?

Eller hvad er det, der gør, at det ikke er en løsning?
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. juni 2017 - 16:16 #2
Hvad skal databasen bruges til, er det medlems fortegnelse eller..?
En forholdsvis tilgængelig løsning kunne være LibreOffice, som kan downloades og bruges gratis.
Avatar billede rigolet Novice
03. juni 2017 - 18:09 #3
Hej
Tak for indlæggene.
Hjemmesiden er oprettet i CMS/Joomla og ligger på One.coms server.
Hjemmesiden er efterhånden ret omfattende, og jeg er alene om arbejdet med at oprette, indsætte og vedligeholde sider, menuer m.m.
Vi havde oprindelig siden oprettet i FrontPage, og der ligger stadig en del sider og fotos, der efterhånden skal flyttes over på Joomla-siden.
Her er vi så ved problemets kerne. På den gamle FrontPage side ligger der under én bestemt menu en masse faktuelle oplysninger, og det er til dette område, vi skal have oprettet en ny DB. Jeg er ikke ukendt med MS databaser, men jeg kan næsten ikke overse at skulle bruge tid på at oprette en DB til dette formål. Ingen andre i foreningens bestyrelse er i stand til dette arbejde inkl. ingen kendskab til CMS. Alle er oppe i årene, jeg selv 80.
Derfor håber jeg på en hjælper, der synes det kunne være morsomt at foretage dette stykke hjælpearbejde. Jeg kan godt udarbejde en beskrivelse til DB´sen.
Under alle omstændigheder takker jeg for interessen.
Avatar billede hemberg Forsker
04. juni 2017 - 13:21 #4
Hvis det bare er selve DB'en du skal have oprettet så vil jeg gerne hjælpe. Det tager ikke mange sekunder ;-). Er ikke lige klar over hvad reglerne er omkring e-mail adr. på siden her. Men send gerne en PM (Private message) ved at klikke på ovenstående brugernavn. Så finder vi ud af noget.

Hvis du måske alligevel skulle få lidt blod på tanden. Så skal du kigge efter et værktøj det hedder phpmyadmin. Det er sådan en slags guide web interface til at oprette, indsætte og i det hele taget redigere i data og databaser. Det er utroligt nemt at bruge. Hvis du kan finde ud af MS access. Så er det absolut også muligt at finde ud af mysql.

Ellers bare "råb" så finder vi sagtens ud af det... ;-) Ha' en god dag..
Avatar billede Carnac Forsker
04. juni 2017 - 16:31 #5
Tråde som den her skræmmer mig. Så indser man hvor lidt man ved om computere...
Avatar billede acore Ekspert
06. juni 2017 - 07:56 #6
Hvis formålet er at få flyttet data fra html (frontpage) til Joomla, er der (mindst) løsninger;

1) Lave en mysql database, et interface til den i php og integrere det med Joomla. Det er det, du spørger efter. mysql delen er det mindste arbejde (det er kun den #4 handler om), men php delen kan let blive omfattende, og vil kræve kendskab til at lave Joomla add-ons. Det gør det ikke nemmere, at finde en, der fixer det gratis

2) Finde en add-on til Joomla, der opfylder dit behov, og flytte dine data derind. Det er ikke det, du spørger efter, men hvis mysql+php ressourcer er en begrænsende faktor, er det måske et attraktivt alternativ.

Der er rigtig mange add-ons til Joomla. Hvis du vil overveje mulighed 2, findes ser uden tvivl Jommla fora, som kan hjælpe med at finde den rigtige add-on.
Avatar billede rigolet Novice
06. juni 2017 - 17:13 #7
Tak til acore.
Det meste af materialet (siderne) vi har liggende på den gamle FrontPage hjemmeside skal ændres en del i opsætning af indholdet. Derfor er der ikke behov for at få at flytte siderne i et hug, men må tages side for side. Der er dog et område, hvor det vil være oplagt at oprette en database, en formular til indtastning og en brugerside. De to sidste nemlig PHP delen er ganske rigtigt forbundet med pillearbejde med designet.