Avatar billede Asky Forsker
02. juni 2017 - 09:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

søgefunktion på en formularside

Jeg har søgt lidt omkring, om jeg kunne finde et svar på min opgave, både i JavaSchript og i PHP. Nu formulerer jeg den her.
Jeg har en bestillingsformular med en lang række bogtitler, nu vil jeg lave en søgefunktion, som leder kunden frem til det sted i formularen, hvor man kan bestille en specifik bogtitel. Formularen er programmeret i PHP.
Er det en ide at lave et array med alle bogtitlerne og et bogmærke hvor titlen står i formularen ? ved hver enkelt titel.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. juni 2017 - 10:00 #1
Tænker hvordan ser din form ud kodemæssig.
Hvilke input felter har du?
Jeg tænker en combobox hvor alle bogtitler er og som du kan søge/filtrere i.
Lidt mere info om formularen ville ikke gøre noget. :-)
Avatar billede Asky Forsker
02. juni 2017 - 11:00 #2
Formularen er designmæssigt opstillet i en tabel:
<table class="datatable">
  <tr><td>Antal</td><td>Varenr.</td><td width="40">Titel:</td><td>&nbsp;</td><td>Pris pr. stk: u/moms</td>
</tr>

<tr><td><input type="text" size="10" name="andre_02_950_B" /></td><td>950 Bog </td><td>Carin Svensson: Af samme blod </td><td><a href="http://www.firma.dk/andre/andre02.html" target="_blank">Læs mere</a></td><td>180,00 kr.</td></tr>
som det fremgår er der til hver bog en "læs mere" side med beskrivelse og billede. Måske vil det være nemmere at søge i disse sider eller i billederne (forsider)

Der er ca. 150 bogtitler. Der afsluttes med kundeoplysninger osv. Bestillingerne(antal) skrives i inputfeltet og fanges af en eksterne response-fil, der sender en mail til administratoren og en til kunden.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. juni 2017 - 12:01 #3
Måske lave en combobox i toppen med alle bogtitler i. Og ved valg af titel hopper den ned til den valgte titel.
Eksempel nedenfor. UTESTET. Lidt usikker om javascriptet er korrekt.
<select id="ComboboxBogtitel" onchange="window.location.hash=document.getElementById('ComboboxBogtitel').options[document.getElementById('ComboboxBogtitel').selectedIndex].value);">
    <option value="#BotitelID1">Bogtitel navn 1</option>
    <option value="#BotitelID2">Bogtitel navn 2</option>
    <option value="#BotitelID3">Bogtitel navn 3</option>
    <option value="#BotitelID4">Bogtitel navn 4</option>
    ...
</select>

<tr id="BotitelID1"><td><input type="text" size="10" name="andre_02_950_B" /></td><td>Bogtitel navn 1</td><td>Bog navn</td><td><a href="http://www.firma.dk/andre/andre02.html" target="_blank">Læs mere</a></td><td>180,00 kr.</td></tr>
<tr id="BotitelID2"><td><input type="text" size="10" name="andre_02_950_B" /></td><td>Bogtitel navn 2</td><td>Bog navn</td><td><a href="http://www.firma.dk/andre/andre02.html" target="_blank">Læs mere</a></td><td>210,00 kr.</td></tr>
<tr id="BotitelID3"><td><input type="text" size="10" name="andre_02_950_B" /></td><td>Bogtitel navn 3</td><td>Bog navn</td><td><a href="http://www.firma.dk/andre/andre02.html" target="_blank">Læs mere</a></td><td>150,00 kr.</td></tr>
<tr id="BotitelID4"><td><input type="text" size="10" name="andre_02_950_B" /></td><td>Bogtitel navn 4</td><td>Bog navn</td><td><a href="http://www.firma.dk/andre/andre02.html" target="_blank">Læs mere</a></td><td>120,00 kr.</td></tr>
Avatar billede Asky Forsker
02. juni 2017 - 14:25 #4
Denne kode virkede ikke:
<select id="ComboboxBogtitel" onchange="window.location.hash=document.getElementById('ComboboxBogtitel').options[document.getElementById('ComboboxBogtitel').selectedIndex].value);">

Men så fandt jeg denne:

<select name="bogtitler" onchange="location = this.options[this.selectedIndex].value;">
Og den virker!  Så jeg arbejde videre med ideen. Tak for hjælpen :-)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. juni 2017 - 14:35 #5
Velbekomme. :-)
Skrev jo også den var utestet og lidt usikker om den var helt korrekt skrevet.