Avatar billede clausito Seniormester
03. juni 2017 - 10:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Trafik på en andelsboligforening

Vi er en andelsboligforening med 10 husstande. Vi har et netværk med fælles router som befinder sig hos beboer på 1 sal. Der er trukket ledning til alle 10 andele (stikdåse) og hver andel har en router/switch tilknyttet

Vi får connection via Full Rate, så det må være en telefonforbindelse. Kabel tv/net ligger hos stofa. Alle 10 andele og samlet forbindelse. Kender ikke hastighed.

Dette system er sat op af en amatør og er både sløvt og virker ustabilt
Flere unge beboere  bruger apple tv, Chrome osv, flere unge har tung trafik

Før var vi bare en flok gamle hippier og brugte nettet til mails og begrænset søgninger.

Har spurgt stofa om hvad de kan tilbyde. De kan ikke kave en fælles løsning, men kun oprette forbindelse til den enkelte bruger

Vores 10 andele bataler 50,00 kr per måned over huslejen. Ved brug af stoa vil det koste ca 200 kr

Mit forslag at vi bruger vores telefon og nedlægger det fælles netværk. Bliver aldrig godt

Har I forslag
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juni 2017 - 10:23 #1
som sådanne er tvungne fælles løsninger kendt ulovlige - den enkelte bruger kan frit vælge andet. Derfor stofa's svar.
Internet er nu og fremover meget mere end det gamle email - og I bør gå efter fx stofa, der kan levere hastighed og fx apps til at se tv forskudt på tablets og pc.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
03. juni 2017 - 13:55 #2
Problemet med at dele netforbindelse er hvis nogen bruger meget båndbredde fx ved at se film er der bare ikke nok hastighed til de andre.
Hvis I vil holde fast i den billige løsning kan I bruge en router med "bandwith control" så man kan begrænse båndbredde pr. bruger, som fx beskrevet her:
http://www.tp-link.com/us/faq-557.html

Umiddelbart er det bedste nok at lade stofa levere individuelle løsninger og det virker heller ikke som specielt dyrt med 200 om måneden.
Avatar billede hemberg Forsker
03. juni 2017 - 19:20 #3
Jeg ville klart anbefale en administreret switch til formålet. Der kan man også sætte båndbredde kontrol. MEN løsningen er nok ikke gangbar i længden. Så vidt jeg husker tilbyder fulrate (med en ordentlig kobberledning til modemmet) 50 M/bit. Hastigheden falder så i takt med en dårligere forbindelse (eller dårligere kobber). Det jeg vil frem til er, at 50 M/bit delt med 10 mennesker er (teoretisk) 5 M/bit pr. person. Hvilket garanteret aldrig opnås. Men 5 M/bit er altså heller ikke særligt meget hvis nogle beboere både skal se film/iptv eller anden streaming.

Pointen er: Jeg ville skrotte Fullrate og EVT. tage stofa ind (evt. til enkelt lejer). Ingen kan tvinge jer alle, til at få Stofa beboelser. Derfra kunne man vel egentlig køre efter samme ordning. Bare med mere fut i forbindelsen.

Vi har Stofa i bebyggelsen. Og har en pris der hedder 379,- for 300 M/bit. Delt med 10.............. resten kan du selv regne på. Men man kommer noget længere med 30  M/bit end med 5 M/bit. Også selv om man er ung og lyst til livet ;-)
Avatar billede clausito Seniormester
04. juni 2017 - 08:57 #4
Tak for de gode svar
Stofa sagde til mig at de ikke kunne lave en fælles løsning. En pris på 379,- delt med 10 - det ville være supert, men det sagde stofa ikke var muligt. Der skulle laves individuel aftaler

???
Avatar billede hemberg Forsker
04. juni 2017 - 09:19 #5
Du misforstår. STOFA kan ikke lave en fælles (deleaftale). Det ville ødelægge deres forretning. Men i kunne godt køre videre på den måde i gør nu. Bare med én stofaløsning i stedet for en fullrateløsning. Altså hvo i bibeholder det der "amatør" netværk i har nu. Men så "bare udskifter" fulrate modemmet til et stofa modem. Sådan så der stadig kun er én forbindelse ind i huset (og en der står for regningen). Denne forbindelse deles så med resten at beboerne. (Altså uden om stofa.). Hvorvidt det er lovligt og alt det der ved jeg ikke. Men i praksis er det muligt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. juni 2017 - 10:28 #6
Hvis der er lyslederkabel til bygningen, kan i få max. båndbredde.
Begrænsningen vil så ligge i kobberkablet fra Router til de enkelte boliger. Men jeg tænker i kører minimum med Cat6 kabler.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. juni 2017 - 10:50 #7
Lige en detalje at undersøge: Internetudbydere forbyder generelt at flere husstande (som I jo reelt er, når det er flere lejemål) deler en internetforbindelse!

Dels er der den udfordring, I allerede ser nu, hvor enkelte brugere kan rane al båndbredden, men også den lille detalje, at I nu "alle sammen" foretager jer det samme på internet, både set udfra internetubyderens og en domstols synspunkt.

Altså: Pirateri, obskur porno og andet stads er hermed ALLES forbrug og ansvar...!
Avatar billede clausito Seniormester
09. juni 2017 - 08:15 #8
Fine svar. Points til Hemberg

Vi holder fællesmøde i aften og så må vi se hvad der sker. Tror det fælles anlæg skal nedlægges. Kan ikke se vi kan få et fælles ordentligt net
Avatar billede clausito Seniormester
09. juni 2017 - 08:16 #9
Stofa siger de er de eneste med netkabel til vores ejendom. Vil det siger alle andre kun kan bruge telefonlinje
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. juni 2017 - 08:28 #10
Det betyder, at andre udbydere vil skulle etablere en tilgang, om det så er fiber eller kabel vil afhænge af hvad de har ude i vejen eller om de overhovedet er til stede i området.