Avatar billede Pippi Praktikant
04. juni 2017 - 12:05 Der er 8 kommentarer

Fra JVC digitalt videokamera til MacBook Air ??

Hej,
Jeg har et JVC Digital Video Camera GR-DVP3, og en række små kassetter med film fra da mine børn var små - fra ca. år 2001 - 2007.
Jeg kunne godt tænke mig at få dem ind på min MacBookAir så jeg kunne redigere i filmene ...... BUT HOW ?
Har googlet lidt - men det blir lynhurtigt for teknisk.
Er der nogen der kan hjælpe ?

Venlig hilsen Pippi
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2017 - 12:27 #1
i kamera sidder et memorykort, enten er det CF (compact flash), eller SD.
køb en kortlæser til computeren, en der læser alle typer kort (det gør de allesammen)

sæt den til din pc, sæt memory kortet fra kamera i, og kopier hvad du vil.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2017 - 12:29 #2
Avatar billede Pippi Praktikant
04. juni 2017 - 12:36 #3
Hej sidwave,
Tak for din respons !
Jeg kan ikke umiddelbart se noget kort .... har du nogen ide om hvor jeg kan finde det på kameraet ?
For det er ikke den løse 'Docking Station' som kan påmonteres kameraet - vel ?
Avatar billede Pippi Praktikant
04. juni 2017 - 12:37 #4
Yes - har fundet kortet ! Hurra !

Skal jeg ha noget speciel software på min MacBook Air for at det fungerer ? Og hvad kan jeg redigere med ?
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2017 - 12:39 #5
nej, kortlæseren kobler sig selv på din MAC, og nu fungerer memorykortet som en harddisk/enhed

ofte ligger billeder og film på memorykort, i en mappe der hedder DCIM (digital camera image)
Avatar billede Pippi Praktikant
04. juni 2017 - 12:40 #6
Jeg har et 'Card Reader/Writer USB 2.0 ...... vil det fungere ?
Og ligger alle mine optagelser, - som jeg har liggende på ialt 16 små kassetter - på kortet ?
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2017 - 12:41 #7
slå dit kamera på producentens hjemmeside, måske finder du driver og redigeringssoftware. men er der en driver, kan du koble kamera til mac med et medfølgende mini usb kabel (til kamera), eller må du købe kortlæseren
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. juni 2017 - 00:03 #8
Du har optaget det på MiniDV bånd (ikke memory card). Hvis de skal overføres digitalt uden kvalitets-tab skal du have en pc med firewire (kameraet har en firewire udgang). Du vil så få dem som AVI-filer som evt. skal konverteres til MP4 hvis du vil se dem på fx et tv.
Umiddelbart tror jeg ikke det er muligt at overføre indholdet af båndet til et SD-kort, som der også er plads til, ialtfald ikke det oprindelige på 8MB (som er meget lidt i dag). SD-kortet er primært tænkt til still-billeder.
Hvis du er tilfreds med en analog overførsel (som er ringere kvalitet) kan du bruge et video capture kort som dette https://www.computersalg.dk/i/1092001/startech-com-svid2usb23-usb-rca-s brug S-video-udgangen.
Ellers overvej at få et firma til at gøre det fx http://www.datanord.dk/video-til-dvd-og-usb/