04. juni 2017 - 16:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opbygges stregkoder?

Jeg søger informationer om hvordan stregkoder er opbygget, hvordan laver man et ettal, hvordan laver man et total o.v.s.
Jeg programmerer en del i Delphi, hvilket i princippet er ligegyldigt. Kommentaren er med for at undgå svar, der siger at der findes en million online stregkode generatorer på nettet, dem kan jeg jo ikke indbygge i mit program.
Jeg har søgt en halv søndag på nettet, men jeg får blot en mængde sider der lovpriser stregkodernes effektivitet i erhvervslivet.
Jeg har endnu ikke fundet en side der forklarer hvordan en stregkode er opbygget.
Et ettal er det to tynde streger med en tyk mellemrum?
Et total er det en tyk og en tynd streg med en tynd mellemrum?
Hvad skal der være mellem to cifre?
Skal der medtages kontrolcifre?
Jeg har blot brug for at stregkode tal med op til 8 cifre.

Jeg har før fået uvurderlig hjælp her på eksperten, når jeg får spørgsmålet stillet rigtig, det håber jeg også er tilfældet her.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juni 2017 - 17:08 #1
Der er lidt om emner i linket herunder:

https://da.wikipedia.org/wiki/Stregkode
Avatar billede ebea Ekspert
04. juni 2017 - 17:29 #2
jeg tror at du kan finde svaret, på følgende Link. Du skal dog "grave" dig lidt ned i substansen af emnet, for at komme til de Font Encoders som afkoder de forskellige Stregkoder som der nu anvendes.
http://www.barcodefaq.com/BarcodeMatch/
04. juni 2017 - 17:34 #3
Hej Erik Hg
Tak for dit svar, men det mest detaljerede jeg kan finde er sætningen:
Ved at kombinere de mørke streger og de lyse mellemrum efter et ganske bestemt system.
Jo tak, men hvilket system?
Avatar billede ebea Ekspert
04. juni 2017 - 18:20 #4
Eller måske Linket her, som er lidt mere "målrettet" dit Delphi sprog.
http://www.barcode-soft.com/delphi-barcode.aspx
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juni 2017 - 20:28 #5
#3
Jeg var bare inde at lede, men jeg har som sådan ikke forstand på de ting.
Avatar billede k_skriver Juniormester
04. juni 2017 - 21:51 #6
Nu rammer jeg måske helt ved siden af målet, men jeg har med held "bare" fundet en kode39-font, der gør at du skriver med stregkoder.... Så har jeg sat en * før og efter for at angive start og slut på koden.
Andre Kode formater  (f.eks kode 128) kræver en del logik omkring et beregnet start- og sluttegn i stregkodens indhold. Det skulle gøre den mere sikker/præcis.
04. juni 2017 - 22:37 #7
Hej k_skriver
Tak for hjælpen, da jeg satte en * foran og bagved som du skrev, så virkede den font jeg havde downloadet for et stykke tid siden.
Hvem kunne vide at det var det der skulle til.
Avatar billede hemberg Forsker
05. juni 2017 - 07:57 #8
Halløj, Jeg har et input til et af dine spørgsmål. Det med kontrolciffer. Sidste ciffer i stregkoden er kontrolciffer og kan beregnes.
Avatar billede k_skriver Juniormester
05. juni 2017 - 09:04 #9
Men kode 39 stregkoder har intet kontrolciffer - derfor KAN den også læses forkert, hvis stregkoden er beskadiget.