Avatar billede Morten Professor
06. juni 2017 - 13:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

database udtrak, input, slet, og select.

Hej Eksperter

Så er jeg gået igang med ASP har fået opgave i at lave en hjemmeside i ASP, og bruger et cms system der hedder dynamicweb.
Jeg har nogen tilføjelser jeg gerne vil have lavet men kender slet ikke til ASP.
Har haft at gøre med PHP i den tid jeg har lavet hjemmesider.

Og har nu bruger for redskaber til databasen.
Er der nogen der kan komme med nogen gode råd?
Og redskaber til at lave udtræk, input, slet og update.
Det skal helt være så nyt som muligt så jeg er med på hvordan man gør nu.
Og holde sig i sikkerhed.

Håber der er nogen der har tid og løst til at prøve at lære mig at bruge ASP.

Ved jeg kan køber bøger og sådan noget, men intet er ligeså godt som at lære det, med en god sparingspartner. "Håber i ved hvad jeg mener"

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede keysersoze Guru
06. juni 2017 - 13:59 #1
ASP != ASP.NET så sørg for at komme i gang det rigtige sted - mig bekendt er DynamicWeb ASP.NET medmindre det er en meget gammel løsning du er på. Hvis du skal kigge på en MS database kunne SQL Management Studio være et fint valg.
Avatar billede Morten Professor
06. juni 2017 - 14:17 #2
Åh takker er ved at hente den local server der så jeg kan begynde at teste
https://www.microsoft.com/da-dk/sql-server/sql-server-downloads
Avatar billede Morten Professor
06. juni 2017 - 14:25 #3
Jeg fandt dette visual studio og https://www.tutorialspoint.com/asp.net/asp.net_environment_setup.htm

Er det sådan noget jeg skal gå efter?
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 15:05 #4
du skal blot få ASP til at oprette forbindelse til database, samt at udføre de korrekte SQL handlinger, som du selv laver..

du skriver du har lavet php, men kan du SQL ?

jeg nævner ting som connection string, record set ?
jeg har lavet ASP, da lavede jeg de record set jeg skulle bruge, dvs. jeg definerer i ASP, hvert udtræk, for eksempel en LÆS/READ, som henter noget jeg søger på. record settet er alle de data jeg vil have med en READ i et hug.

så er det bare udført, ved at køre den passende SQL sætning.

?
Avatar billede Morten Professor
06. juni 2017 - 15:49 #5
Som keysersoze sagde må jeg heller tage ASP.NET og begynde på det.
Ja det med sql har jeg gjort en del i, men det med at få forspørgselerne rigtig lavet i ASP.NET ved jeg slet ikke noget om.

Har f.eks. denne update forespørgsel i PHP mysqli og SQL:
<?php
        if(isset($_POST['Submit'])){
        /* Rediger menu */
if ($stmt = $con->prepare('UPDATE `tbl_menu` SET `mid`=?, `menunavn`=?, `link`=?, `page`=?, `overskrift`=?, `billede`=?, `tekst`=?, `dato`=?, `tid`=?, `forfatter`=? WHERE `id`= ?')) {

    /* Bind parametre */
    $stmt->bind_param('isssssssssi', $mid, $menunavn, $link, $page, $overskrift, $billede, $tekst, $dato, $tid, $forfatter, $id);

    /* Sæt værdier på parametrene */
    $id = $_POST['id'];
    $mid = $_POST['mid'];
    $menunavn = $_POST['menunavn'];
    $link = $_POST['link'];
    $page = $_POST['page'];
    $overskrift = $_POST['overskrift'];
    $billede = $_POST['billede'];
    $tekst = $_POST['tekst'];
    $dato = $_POST['dato'];
    $tid = $_POST['tid'];
    $forfatter = $_POST['forfatter'];

    /* Eksekver forespørgslen */
    $stmt->execute();

    /* Luk statement */
    $stmt->close();

} else {
    /* Der er opstået en fejl */
    echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $con->error;
}
?>

Den kunne jeg godt tænke mig at kunne i ASP.NET.
Og de andre så som select, update, insert og delete.
Dette er bare et eksempel.

Jeg kender slet ikke til opsætningen.
Jeg læser selvfølgelig også på det imens jeg laver det, men vil så gerne komme godt igang.
Avatar billede keysersoze Guru
06. juni 2017 - 17:14 #6
Det er ikke noget simpelt spørgsmål at svare på - først og fremmest, skal du arbejde med CMS'et så har du formentlig slet ikke behov for at skrive SQL, du skal derimod klare opsætningen direkte i CMS'et eller via kode (kender ikke til DynamicWeb på det plan) og også klare udtræk af data gennem nogle metoder, som DynamicWeb stiller til rådighed. Hvis du alligevel har behov for at kode udenom CMS'et er der flere ting at vælge imellem, fx kan du skrive SQL mere eller mindre som du er vant til (her hedder det bare parameters i stedet for prepared statements) eller du kan gå en vej som Entity Framework, hvor du opbygger databasen via kode og også forespørger via kode (fx LINQ) og ikke SQL.
Avatar billede Morten Professor
06. juni 2017 - 19:25 #7
Det må jeg lige kigge nærmere på. Jeg er ved at lave nogen tutorials så må jeg se hvad jeg kan arbejde mig frem til med dem.
Tak for du tog dig tid til at hjælpe mig på vej :)