Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 16:25 Der er 36 kommentarer og
5 løsninger

Pc bærbar kan ikke starte

Min pc kører i et bootloop. Har prøvet alle punkter der er i safe mode. Prøvede til sidst med nulstil pc, men det ville den heller ikke. Har Downloadet Windows tool, men det virker heller ikke. Det er en aspire som er købt med Windows 8 og så opgraderet til Windows 10. Prøvede at installere Windows 10 igen fra en ekstern harddisk, men det virkede heller ikke. Prøvede at bruge den reparationsdisk som jeg brændte ud i starten, men virker heller ikke. Under system genoprettelse skriver den til sidst at c-drev måske er beskadiget. Hvad skal jeg gøre ?
Avatar billede INK Ekspert
06. juni 2017 - 16:32 #1
Formoder du ikke har filer eller programmer, som skal fiskes ud af harddisken.
Prøv en frisk installation med Windows værktøjet fra denne side

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 17:08 #2
Du kan tage harddisken ud og formatere den på en anden computer.
Hvis det lykkes, kan du fortsætte med #1.
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 17:32 #3
Jeg har nogle programmer som jeg gerne ville gemme, men jeg tror det er umuligt, da jeg overhovedet ikke kan komme ind på windows.
Har prøvet den friske installation #1 , men den virkede ikke.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 17:56 #4
Når du sætter HDD til en anden windows, kan du først åbne den og tage backup af dine data  Nb. Disken skal selvfølgelig køre som ekstra disk.
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 18:19 #5
okay det må jeg prøve, tak
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2017 - 19:08 #6
Nu skriver du ekstern harddisk. Er du 100% sikker på at den er oprettet korrekt så den kan bruges som installations medie? En ekstern harddisk den detekteres normalt som harddisk og ikke flytbart medie som en usb pind gør. Har du installeret med den før?
Avatar billede eyvind Seniormester
06. juni 2017 - 20:09 #7
Det er muligt at du kan læse og hente filer med denne LIVE CD
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/17.04/release/HEADER.html

Den skal hentes (gratis) og brændes som en iso fil.
Den kan så starte computeren op og ikke installeres men bare prøve.
Husk at vælge dansk ved opstart.

Denne Live CD kan kigge på din harddisk og se om den er aktiv på C: med windows
http://gparted.org/livecd.php
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 20:20 #8
#7 En lille rettelse. Det er en Isofil man henter, og den skal enten brændes til en DVD eller lægges på en USB stick. Men jeg er enig i, at det er em mulighed.
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 20:23 #9
#6
jeg installerede windows tool på den eksterne harddisk, så jeg kunne lave en reparation, men det virkede ikke. Jeg ændrede i bios så den startede op fra den eksterne, men reparer computer, eller installer virkede ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2017 - 20:30 #10
#9 Fortalte Windows Creator Media tool at mediet blev oprettet korrekt?
Avatar billede INK Ekspert
06. juni 2017 - 20:36 #11
Som angivet i #1 bør du lave et usb medie, som kan installere Windows10. Det kan ikke ske fra en ekstern harddisk men kun fra USB eller fra en DVD.
Mediet kan laves på en anden PC (ref. pkt. 2 på den angivne side).
Du skal i Bios og sætte boot-order til usb først.
Forudsætter selvfølgelig at din harddisk ikke er brudt ned.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 20:45 #12
#11 Nej ikke når windows ikke starter op. Man kan installere fra en SSD disk, hvis man har kopieret installationen fra USB sticken, men så kan man jo lige så godt installere fra USB, og så er der ikke så meget mening i det :-)
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 20:50 #13
#11 men den eksterne tilsluttes jo via usb men det er måske ikke det samme?????
men lige nu er jeg igang med at prøve vad der blev foreslået af #7
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2017 - 20:53 #14
#13 ja det er korrekt at den monteres over usb. Men drevet registreres som et "fixed drive" som oversat betyder fast monteret. En usb pind er et flytbart medie.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 21:33 #15
@anjakbhn Du skal nok begynde med at redde dine data. Enten ved at sætte harddisken til en anden computer eller, som foreslået i #7, prøve at boote op på en Linux Live-DVD.  Din computer er købt med windows8, så den er ikke af nyere dato.
Så det er formodentligt en  Mekanisk Sata disk.
Men du har måske ikke umiddelbart mulighed for at tilslutte med kabler?
Når og hvis du har fået dine data ud, kan du med windows på USB stick, slette disken før installation. Det er klart bedre end at opdatere.
Og hvis du ikke er klar over hvordan du får Linux på USB stick, så bare spørg, det er ikke så vanskeligt. Microsoft kan selv lægge windows på en USB stick.
Avatar billede eyvind Seniormester
06. juni 2017 - 21:35 #16
Og her er et godt og gratis brænderprogram:
https://cdburnerxp.se/
Det skal bare hentes og instaleres - win 7 / win 8 / win 10
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 22:05 #17
Fik startet op med lubunto, kunne se nogle af mine programmer, men ved ikke lige hvad jeg skal gøre.
Lavede en ny windows tool på en usb stick, men det hjalp heller ikke. Start reparation kan ikke, systemgendannelse bliver ikke fuldført. Fejl (0x80070017) og at drev c måske er beskadiget.
Prøvede at nulstille pc igen, stopper ved 38 % og skriver den ikke kan fuldføre.
Ved systemgendannelsen kunne jeg se at de filer den ville slette var fra office 365, kan den update have ødelagt det hele ?????
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 22:14 #18
@valby1 prøvede det med live dvd, men ved ikke lige hvad jeg skal gøre????
Pc er lige nøjagtig 4 år gammel. Har faktisk ingen kabler, så kan jo ikke få sat den til anden pc. Så du må meget gerne guide mig
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 22:16 #19
Dine programmer? Egentlige programmer, f.eks foto programmer mm. tager man ikke backup af, de skal geninstalleres. Det er mere personlige data og billeder. Dem kan du bare kopiere til en USB stick.
Det er håbløst at reparere den nuværende windows. Disken skal renses.
Da du bootede på den USB stick, prøvede du da bare at installere?
Hvis du gjorde er det forkert. Du skal først slette alt og derefter trykke på "Ny"
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 22:23 #20
Jeg er ikke super skarp til det, men jeg har ikke set nogle steder at der står slet alt. Den starter op med installer eller reparer computer i venstre hjørne.
Og hvordan kan jeg komme til at gemme mine personlige data????
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 22:28 #21
Fik du hentet en Iso fil? Hvis ikke, så gør det. Når du Har en Iso fil, kan du med Rufus installere den på en  bootbar USB stick. Når du booter på på den, vil du få en udgave af Linux. I Linux kan man se de forskellige drev, også windows. Og så kan du lede efter dine data, og kopiere dem
https://rufus.akeo.ie/
På billedet her under, kan du se, ved den blå pil, at der skal stå Iso. Jeg ved ikke om den røde pil er korrekt for din computer.
https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 22:34 #22
Nu kan jeg ikke lige se for mig hvordan det ser ud, men står der ikke noget med "Bruger defineret" Jeg er nu sikker på, at disken kan slettes helt med installations programmet.
Personlige data gemmer man på f.eks en USB stick. Man højreklikker på dem og vælger kopier, og derefter, hvor de skal gemmes - altså på USB sticken.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 22:38 #23
Hovsa! det sidste billede i #21 er forkert. Her er det rigtige:
https://billedeupload.dk/?v=90UD8.jpg
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 22:40 #24
Ja-ja når først man begynder at lave fejl:-( Det er ved den grønne pil jeg ikke er sikker.
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 22:44 #25
Måske helt åndsvagt spørgsmål, men den cd jeg skulle lave i #7, er det linux???
Der står jo lubunto når de starter op
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 23:03 #26
Ja Linux findes i mange udgaver, også som Lubunto.
Jeg kender ikke Lubunto men jeg har en DVD med Linux Mint.
https://www.linuxmint.com/download.php.
Men det er i dette tilfælde, nok lige meget.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 23:11 #27
Her er et nyt billede, som måske passer bedre til din PC?
https://billedeupload.dk/?v=I8SJk.jpg
Avatar billede anjakbhn Juniormester
06. juni 2017 - 23:31 #28
Tak for hjælp ind til videre, kopiere filer lige nu, men det tager sin tid. Vender tilbage når jeg skal til hårde (slette) job. Godnat
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 23:35 #29
Her er et billede fra nettet. Den nederste mulighed er der hvor du kan slette disken.
https://billedeupload.dk/?v=brmMp.jpg
Godnat :-)
Avatar billede eyvind Seniormester
07. juni 2017 - 10:25 #30
Linux er et basis styresystem som laves i flere udformninger.
ubuntu som er et meget omfattende program.
Lubuntu som er  ubuntu i en udgave som kan køre på de fleste computere
Mint er også Linux og ret omfattende, men bare med sin egen gode udformning.

Linux kan køre som:
Live hvor intet gemmes
Live på USB stick eller USB harddisk hvor indstillinger kan gemmes.
Linux kan installeres på samme måde som windows
Med Linux følger en masse programmer bl.a. Libre Office som både kan læse og skrive i windows filer eks word Excel Powerpoint og gemmes som windows fil.

Jeg kan ikke huske om partitions programmet gparted er med i Lubuntu Live, så derfor henviste jeg til programmet gparted som selvstændig Live CD

Som sagt tidligere, kan du ikke hente installerede windows programmer ud af harddisken men kun billeder, dokumenter osv.

Hvis gparted er med på den Lubuntu, kan du lige kigge på din harddisk og så fortælle hvad der står ud for C: windows..............der skulle gerne stå aktiv
I gparted skal du bare kigge - niks pille
Avatar billede anjakbhn Juniormester
07. juni 2017 - 22:16 #31
Jeg brugte lubuntu  og fik kopieret alt det jeg kunne se, tog chancen, måske er der en del filer jeg kommer til at mangle, men jeg kan ikke undvære min computer, såååå!!
Startede så med windows installering fra dvd og gjorde som @valby1 skrev i #29. Og nu er jeg på. Juhuu.
Tak for hjælpen alle sammen, slap for at købe ny computer.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2017 - 22:32 #32
Glædeligt :-)
Avatar billede eyvind Seniormester
07. juni 2017 - 22:32 #33
Tillykke - herligt når noget lykkes. :-)
Avatar billede anjakbhn Juniormester
13. juni 2017 - 15:21 #34
Håber det er i orden jeg skriver videre på denne tråd, da det har lidt med dette problem at gøre. Jeg prøvede jo først at gemme mine data på en ekstern hdd, men fik jo så af vide at det skulle være en usb stick. Min hdd er på 2TB og sticken er på 32 GB. Men alt det jeg lavede med først på den ene og så den anden, har gjort at nu viser den eksterne hdd at den er på 32GB (som skulle være 2TB).
Så spørgsmålet er kan den reddes??? eller er den gået død under processen!!!

Det er en Toshiba Canvio 2TB, 2,5"  med usb 3.0. Den er købt i februar 2016.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2017 - 16:45 #35
Ja det er da i orden at fortsætte her.
HDD versus USB, der må være sket en misforståelse. Begge dele kan bruges, men det forudsætter, at man har de rigtige kabler. Jeg har ikke genlæst hele smøren, men var der ikke noget med, at du manglede kabler til din HDD? og så er det jo nemt bare at bruge en USB.
Der er næppe sket noget uopretteligt med din HDD. Find den med MiniTool og send et skærmbillede herind, så kan vi se på det.
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede anjakbhn Juniormester
13. juni 2017 - 19:15 #36
C:\Users\ahah\OneDrive\Billeder\Skærmbilleder\2017-06-13.png

Håber I kan se skærm billede, ellers må du lige forklare hvordan jeg gør.
Men den er der, 32 gb er active og resten er ikke
Avatar billede anjakbhn Juniormester
13. juni 2017 - 19:16 #37
Avatar billede anjakbhn Juniormester
13. juni 2017 - 20:12 #38
https://1drv.ms/i/s!AmmxnLRDewdWmyFcpInxdwc9G7hK

Jeg kan ikke rigtig finde ud af det med skærmbillede, så skriver det i stedet.
Toshiba external usb 3.0 usb, mbr, 1,82 tb
E: Toshiba 32 gb Capacity, FAT 32, Primary, Active
*:            1831.02 gb capacity, Unallocated, Logical, None

Og øverst oppe hvor jeg kan se disken er stregen blå ved de 32 gb og grå ved de 1831 gb.

Et tillægs spørgsmål, hvad er bedst at den er FAT 32 eller NTFS???
Kan se at pc's harddisk er NTFS...
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2017 - 20:29 #39
Du har i #38 fundet ud af skærmbilledet.
Din disk 2 ser ud til at være i orden. Den har 1831 GB unallocated, altså friplads.
Du kan bare danne en eller flere partitioner, som du vil. Hvis du ikke har noget på de 32 GB kan du bare slettet partitionen.
Hvis du havde noget af værdi på den del som står som unallocated kan det muligvis reddes, hvis det bare er partitions tabellen som mangler for at åbne den.
Det er absolut bedst at køre med NTFS. Det har noget at gøre med, hvordan data gemmes. Med NTFS spildes der ikke så meget plads, eller sagt på en anden måde, der kan være flere data på den samme plads.
Avatar billede anjakbhn Juniormester
13. juni 2017 - 20:52 #40
Sådan, så fik jeg lært at dele et skærmbillede, og har nu brugt minitool til at ordne den eksterne harddisk. Alt er helt i orden nu. Den kører nu på NTFS, og så er detmed at gemme alt på vigtigt på den nu.

Endnu en gang tak for den store hjælp, @valby1
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2017 - 20:55 #41
Velbekomme :-)