Avatar billede Madsen Praktikant
07. juni 2017 - 12:23 Der er 12 kommentarer

C-drev er fuld, på trods af at at er flyttet op på Onedrive

Hej,
jeg har en ældre Lenovo T410 laptop med 100 GB SSD harddisk, hvor C-drevet er næsten fuld. Jeg har flyttet alt (billeder og dokumenter) over på OneDrive og har kørt Diskoprydning, men alligevel har jeg kun fået frigjort 3,18 GB. Hvad er det som jeg overser?
Avatar billede acore Ekspert
07. juni 2017 - 12:27 #1
Har du slettet filerne på C OG "tømt" skraldespanden?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juni 2017 - 12:42 #2
Nu er den ikke så "dum" at du synkroniserer OneDrive til PC´en. For så vil de filer du flytter til OneDrive jo havne på harddisken igen via synkroniseringen...

Men ellers kan det være svært at gætte på, hvor pladsen spildes henne... - så er man næsten nødt til at bruge et stykke software som eks. https://www.jam-software.com/treesize_free/ til at se, hvor data ligger henne...

Bemærk, når du kører "diskoprydning", at du bør hakke "Rens systemfiler/Clean up system files" af - det vil rydde op i gamle Windows opdateringer, og her kan ofte frigøres flere gigabyte data.
Avatar billede INK Ekspert
07. juni 2017 - 12:47 #3
Billeder kan med fordel gemmes i Google Fotos. Så fylder de ikke på PCen, men kan selvfølgelig kun ses når du er online.
Kan også ses på smartphone og tablets.
Avatar billede Madsen Praktikant
07. juni 2017 - 13:17 #4
Alle filer på C er slettet og skraldespanden tømt.
Der er ingen synkronisering mellem OneDrive og C-drevet og gl. Windowsopdateringer er fjernet....
Jeg syntes at OneDrive var smart, da jeg har 1000 GB gratis ifm mit 365 abn.
Avatar billede INK Ekspert
07. juni 2017 - 13:24 #5
Det lyder som en eftermonteret SSD disk. Kunne det tænkes, at der ikke er installeret TRIM for denne SSD. Der er særlige forhold vedrørende SSD og sletning, som du kan læse om på nettet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juni 2017 - 13:40 #7
Så må du undersøge hvor data er brugt henne med noget eksternt værktøj, såsom den jeg linker til.
Avatar billede acore Ekspert
07. juni 2017 - 14:01 #8
Du har flyttet "alt" fra en næsten fuld 100 Gb disk, ryddet og efter dig, og du kun har fået frigjort 3 Gb plads.

Hvor meget fylder de data, du har flyttet? Det må du nemt kunne se på OneDrive?
Avatar billede Madsen Praktikant
08. juni 2017 - 13:20 #9
Ink, jeg tror du har fat i noget - det er en eftermonteret SSD!
Ole, jeg vil afprøve jam sofwaren du henviser til!
De data jeg har flyttet over på OneDrive fylder 31,1 GB
Tak for jeres input(;0))
Avatar billede Madsen Praktikant
08. juni 2017 - 13:35 #10
Jeg har installeret jam softwaren og den viser at der under C-drev/ bruger/ ligger en kopi af OneDrive....
Kan denne slettes uden at det går ud over mine gemte data i skyen?
Avatar billede INK Ekspert
08. juni 2017 - 13:54 #11
One-drive er almindeligvis sat op til at synkronisere med skyen, så hvis du sletter her, så sletter du i skyen!
Har du tjekket om TRIM er slået til? Skulle almindeligvis fungere fra Windows7, men hvis du har klonet til din SSD er installationen måske ikke tilpasset SSD - mit gæt,
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. juni 2017 - 13:55 #12
Hvis du er helt sikker på du ikke har synkronisering sat op (En hvid eller blå Sky i systray - eller led efter onedrive.exe (eller groove.exe) i listen over kørende processer), kan du sagtens slette den.

Er du stadig usikker, så start med at omdøbe mappen til noget andet, genstart, og se om den oprindelige onedrive mappe bliver dannet automatisk igen.