Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2017 - 14:27 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Bitcoin ude af cirkulation ved glemt kode?

Jeg prøver at danne mig et for og imod Bitcoin. Er klar over at værdien er meget volatil, allerede i år er kursen steget 3 gange. Mit spørgsmål går på, hvis man glemmer sin kode er de Bitcoin's man måtte have så simpelt hen væk fra systemet, og ude af cirkulation? Er der nogen der holder øje med disse "døde" Bitcoins, eller er bare pist væk. Hvis det sidste er tilfældet må det være svært, om ikke umuligt at se hvor mange Bitcoins der er i omløb. Nogen estimerer at ca. 11 millioner Bitcoins frigivet, og at de sidste op til 21 millioner først er endelig mined i år 2140. Nogen der har et bud på disse spørgsmål....
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juni 2017 - 14:49 #1
Bitcoins står i deres kasse til de blive hævet/brugt. Ingen andre end ejeren kan trække pengene ud.
Værdi i fremtiden afhænger meget af, hvordan de store (Google/Apple/PayPal osv) laver og prissætter deres systemer, og så de gamle bankers modsvar. Der går nogle år før man kan se en trend...
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2017 - 14:56 #2
Tak for input. Jeg lader lige spørgsmålet stå lidt endnu, hvis der skulle komme flere kommentarer.
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2017 - 15:36 #3
Jeg markerer foreløbig indlæg #1 som svar. På nettet har jeg fundet dansk bitcoin forening. Jeg vil prøve at forske lidt videre den vej.
Avatar billede exp Juniormester
21. juni 2017 - 11:38 #4
Ad 1)
Hvis du glemmer din kode, så er de ude af cirkulation, ja. De eksisterer stadig, men ingen kan få adgang til dem.

Sammenlign det lidt med penge, der ligger i en bankboks, der ikke kan åbnes: De ligger der stadig, de har stadig en værdi, de kan bare ikke bruges.

Ad 2)
Det er - som sådan - ikke svært at estimere antallet af bitcoins i omløb. De frigives med faste intervaller, som der bliver længere og længere imellem, og så er det sådan set blot at regne bagud.

Vær også opmærksom på, at BTC-transaktioner ikke i sig selv er hemmelige (da de jo ligger i blockchainen.
Avatar billede ThomasPEW Praktikant
05. november 2018 - 20:41 #5
Alle Bitcoins er registreret i Blockchainen og hæftet på en unik public/private key, hvis der sker det at du mister din private key, altså din adgang til dine Bitcoins, så vil de stadig være at finde i Blockchainen, ved at søge på din public key som de er tilknyttet vil du kunne se at dine tidligere Bitcoin/s stadig er det sted du glemte dem.

Problemet er self at du ikke kan få adgang til dem, og det er der hellere ikke andre der kan, medmindre de har kendskab til din private key.

Lige pt er der ifølge https://www.countthecoins.com 17,361,337 Bitcoins i circulation (både tabte og aktive)

Håber det gav lidt klarhed