Avatar billede ADU Praktikant
13. juni 2017 - 11:06 Der er 3 kommentarer

WAOO Bridge - ASUS - SYNOLOGY VPN

Hej, jeg har haft et issue med min netværks opsætning, siden jeg skiftede til Waoo, og har brug for lidt hjælp til at komme videre..

Min opsætning er som følger:
ICOTERA i5800 fra Waoo som er sat i bridge mode --> ASUS RT AC68U
På netværket har jeg tilkoblet min Synology NAS server og næsten alt spiller som det skal. Dog er jeg ude afstand til at koble på en VPN. Både på NAS'en, fra Desktop og direkte på ASUS routeren..
Min router giver følgende fejlbesked: "The WAN IP is not the external IP. External IP-based services will not work".
Jeg kan forstå problematikken, men jeg kan bare ikke lige lure hvordan det skal løses..

Nogle forslag?=?
Mvh, Alex
Avatar billede Rune1983 Ekspert
13. juni 2017 - 13:46 #1
Tror ikke portforwarding fungere godt med fiber da de højest sandsynlig anvender NAT. (Kræver vist fast IP hos udbyder)
Havde selv problematikken da jeg fik Fiber i min gamle lejlighed. Så stoppede alt kontakt udefra til min NAS. Efterforskede lidt og fandt ud af de anvendte NAT og derved fungerede min forwarding ikke mere. De sagde så jeg kunne købe fast IP adresse for 50 kr mere pr. måned. Det droppede jeg hurtig. Gik tilbage til tidligere udbyder som sagtens kunne giv samme hastighed som det fiber jeg havde bestilt.
Ved ikke helt om man kunne have omgået det andetvis. Men valgte ikke at bøvle med det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. juni 2017 - 20:01 #2
Tjek lige din WAN-IP# på routeren?

Det fungerer super på fiber med forwarding, du må bare ikke være gemt bag CGNAT, så en fast IP# er bestemt at foretrække og koster (så vidt jeg husker) 29,- pr. md.

Jeg VPN'er ind til min RT-AC87U uden det store hurlumhej.
Avatar billede ADU Praktikant
13. juni 2017 - 21:08 #3
Hey, WAN IP på ASUS routeren er: 100.83.235.79... ikke den samme som udadgående IP..