Avatar billede DanielRA Praktikant
13. juni 2017 - 18:22 Der er 17 kommentarer

Skal jeg skifte grafikkort eller hele min computer?

Hej.

Min computer har svært ved at spille spil efterhånden, de nyere af slagsen. Ældre spil, og spil der kræver mindre kraft er ikke et problem. Min computer er 4 år gammel, og jeg har aldrig skiftet noget i den. Ville det være fint at bare skifte grafikkortet, eller kan det slet ikke betale sig. Tingene i min computer er:

Strømforsyning: Corsair Builder Series CX600 V2 - S
Grafikkort: EVGA GTX66Ti (ikke specielt godt mere, derfor tænkte jeg at det var problemet)
Processor: Intel Core i5 3470 3.2 Ghz

Mvh Daniel
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2017 - 19:27 #1
Jeg vil umiddelbart skyde på at en GPU-opgradering vil hjælpe meget, men det kommer an på spillet og andre komponenter.

Det sikreste er at prøve at bruge MSI Afterburner til at vise hvor stor en procentdel af CPU, RAM, GPU og VRAM der bliver benyttet mens du spiller. Ligger GPU'en f.eks. på 100% mens CPU'en er på 50-60%? Så kan du roligt opgradere GPU'en alene, og forvente et stort boost.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. juni 2017 - 19:51 #2
Vær lige OBS på hvor meget RAM du har og en SSD til Windows og de spil, du spiller mest, vil også give et voldsomt løft!
Avatar billede DanielRA Praktikant
13. juni 2017 - 20:33 #3
Jeg har 4 GB ram tror jeg, så det er ikke så meget igen.. Jeg kan se at både min GPU og CPU svinger en del... Det er til gengæld svært at sige for mig, da jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal kigge efter eller ved så meget om det
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. juni 2017 - 20:42 #4
Så ville jeg gå efter +4GB RAM, en SSD og et nyt videokort, så er du kørende i et par år igen.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2017 - 20:43 #5
SSD vil sikkert give en del, men det er dyrt, og  der er alt får få ram. Prøv først med 8GB ram. Jeg vil foreslå en ny blok eller et sæt på 2x4 så du er sikker på, at de arbejder godt sammen. Så kan du jo se om du også vil ofre penge på en SSD.
Køb IKKE DDR4 dem kan du ikke bruge.
Avatar billede DanielRA Praktikant
13. juni 2017 - 20:44 #6
Lækkert! Kan du anbefale noget specielt af de 3 ting? Jeg har ikke alverdens penge at kaste rundt med, men jeg vil også gerne have noget okay godt. Jeg behøver ikke at spille alle spil på ultra osv :)
Avatar billede DanielRA Praktikant
13. juni 2017 - 20:49 #7
Jeg har faktisk allerede 8 GB ram kan jeg se nu :/
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2017 - 20:54 #8
Så vidt jeg kan se, og jeg er ikke ekspert, er dit grafikkort ikke så ringe endda, så jeg vil tro at en SSD er næste træk, og så vurdere hvordan det kører.
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2017 - 20:59 #9
SSD'er gør generelt ikke spil hurtigere kørende, de gør bare at spillet loader hurtigere. I få tilfælde, som texture streaming i open world spil, gør SSD'en forskel, men hvis man har stramt budget og ikke behov for allerhøjeste indstillinger, så er SSD'en det absolut sidste man bør købe.
Avatar billede DanielRA Praktikant
13. juni 2017 - 21:06 #10
Men et sikkert valg, ville måske være at opgradere grafikkort + SSD og så burde jeg være rigtigt fint kørende?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2017 - 21:22 #11
Ja det er et spørgsmål. Som jeg skrev er jeg ikke ekspert, så jeg skal ikke modsige, at selv om en SSD generelt gør computeren hurtiger - det ved jeg fra min egen - så har det ikke den store betydning i spil. Men vil et stærkere grafikkortet gøre det? eller skal vi op i en  Intel Core i7? Og så er spørgsmålet stadig - En ny computer?
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2017 - 21:44 #12
Det ville stadig være nemt at finde ud af med Afterburner.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2017 - 22:08 #13
Det skal jeg ikke udtale mig om, for jeg aner ikke hvad sådan en "fætter" laver.
Jeg vil downloade den, og så om jeg forstår hvad den laver.
Avatar billede DanielRA Praktikant
13. juni 2017 - 22:08 #14
Jeg har kørt Afterburner da jeg spillede, og som sagt så svingede CPU og GPU en del begge to. Så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre :/
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2017 - 22:12 #15
Ah, jeg vidste ikke det var med AB. Men hvad vil "svinger en del" sige? Er det forskelligt mellem forskellige spil eller mener du at de ligger og hopper mellem 100% og noget lavt hele tiden?
Avatar billede DanielRA Praktikant
13. juni 2017 - 22:21 #16
Den kører til omkring 97 og så kan den springe helt ned til 14 på nogle af dem. Så det er ret drastisk, men i perioder kører den okay. Det skal siges at alt er på ultra low settings
Avatar billede Slater Ekspert
14. juni 2017 - 08:18 #17
Grafikindstillinger har som regel kun eller mest indflydelse på grafikkortet. Men hvis dit CPU-forbrug også ofte er oppe omkring de 100%, så vil det - i hvert fald i de spil og situationer - ikke give dig et så stort boost som du håber, kun at opgradere GPU'en. Så har du også brug for en ny CPU, hvilket som regel indebærer et nyt bundkort.

Det bliver næsten til en fuld udskiftning, og altså en dyr omgang. Derfor er jeg netop ret interesseret i de tal, for umiddelbart ville jeg tro din CPU sagtens kunne følge med endnu.

Du valgte at se gennemsnittet for alle CPU-kerner, ikke kun den første kerne, ikke?