Avatar billede webpassion.dk Novice
14. juni 2017 - 06:34 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan slår jeg wifi til og fra på pc?

jeg har googlet, men kan ikke finde ud af det. For at slå wifi til og fra, så skal jeg angiveligt trykke på fn + F5, men jeg har et gammelt tastatur til pc og der er ikke sådan en knap. De kalder det funktionstasten, hvad er det for en? Hvordan slår jeg mit wifi til og fra?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 06:52 #1
Funktionstasten sidder ved siden af CTRL og ALT, nede i venstre hjørne af tasteturet. Den er påtrykt Fn, og er som regel blå eller grå.
Den findes kun på en bærbar PC´s indbyggede tastetur, så har du et eksternt tastetur, har du ikke tasten.

Kører du Windows 10, kan du i stedet trykke på den firkantede besked-bobbel ved siden af uret, til højre i processlinjen, og her klikke netværk til eller fra.
Avatar billede Slater Ekspert
14. juni 2017 - 08:25 #2
webpassion.dk: Mens ole madsen har helt ret, er det også værd at nævne, at funktionstasten, fn, bare omdanner andre taster til genvejstaster, som på ingen måde er standardiserede - det er fuldstændig op til computerens producent hvordan de virker, og hvor de sidder. På min er wi-fi f.eks. på Fn+F8. Så selvom du har en Fn-tast, er det ikke spor sikkert at Fn+F5 vil virke. Du er nødt til at kigge efter logoerne på tasterne eller læse dokumentationen for computeren. Eller, meget nemmere, bare følge ole madsens henvisninger til at slå det fra i Windows, hvis du da har det.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. juni 2017 - 08:48 #3
Hvis du har brug for det ofte så tryk på Wi-fi ikonet og afbryd og omvendt.
https://billedeupload.dk/images/k57qc.png
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 09:27 #4
..Og her er det værd at bemærke, at man så kun afbryder forbindelsen til det aktuelle WiFi netværk - man slår ikke WiFi fra, som det kræves eks. ombord på en flyver, og vist stadig på enkelte klinikker.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. juni 2017 - 09:33 #5
webpassion.dk
Jeg håber så sandeligt at du har en Bærbar i det tilfælde du skulle komme på klinik eller skal med fly lol.
Avatar billede webpassion.dk Novice
14. juni 2017 - 09:40 #6
Tak for jeres svar, men det blev jeg ikke klogere af.
1. jeg har alm. pc,
2. alm. "gammeldags" tastatur
3. windows 7 pro
4. har heller ikke wifi logoet, som jeg bare kan trykke på

Så hvordan kommer jeg videre?

Hvis jeg går ind i kontrolpanel, så ser jeg kun LAN muligheden.

vh My
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 09:45 #7
Så tror jeg vi misforstår hinanden... - du vil gerne slå WiFi til?

Det kræver først og fremmest at der er WiFi indbygget i PC´en... - det er der på stort set alle nyere bærbare, men kun et fåtal stationære.

Du skal i enhedshåndteringen og se, hvilke netkort du  har til rådighed - hvis ikke der er noget WiFi med noget A/B/G/N bogstav, har du ikke noget trådløst netkort i maskinen, og kan derfor naturligt nok ikke slå det til.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. juni 2017 - 10:11 #8
Hvis ikke du har indbygget WiFi, kan du anskaffe en ekstern antenne. Koster ca. et par hundrede Kr.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 10:22 #9
Det er ikke nok med en ekstern antenne - du mener nok en USB-wifi stick?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. juni 2017 - 10:24 #10
Her er lidt at vælge imellem
http://kortlink.dk/edbpriser/qu4s
Avatar billede webpassion.dk Novice
14. juni 2017 - 10:49 #11
Det er fordi jeg har et program Sonos, der pludselig er holdt op med at virke, og det vil have mig til at slukke og tænde for wifi samt tænde og slukke routeren. Har prøvet med routeren, men det hjælper ikke.
Ser ikke ud til jeg har netkort til trådløs.
Mon det vil hjælpe at reinstallere programmet?
Avatar billede Slater Ekspert
14. juni 2017 - 10:52 #12
Sonos fungerer netop via wi-fi, så hvis du ikke har wi-fi kan programmet ikke fungere.

Har det fungeret fra din computer før, så må du have haft wi-fi på det tidspunkt, og så må du have et trådløst netkort allerede.

Der er vist lidt forvirring her. Måske skal du fortælle lidt mere om, hvornår, hvordan og på hvilken maskine det har virket.
Avatar billede webpassion.dk Novice
14. juni 2017 - 11:10 #13
Nu kørte jeg en reparation, det har heller ikke hjulpet.
Vil det hjælpe at slukke/tænde for internetforbindelsen?
Jeg kørte en systemgendannelse, siden har det ikke virket, men det hjalp på alt det andet :-)
Avatar billede webpassion.dk Novice
14. juni 2017 - 11:15 #14
Går jeg ind i enhedshåndteringen, så ser jeg kun et netværkskort Realtek ............ der er også noget "Remote Desktop device Redirector bus". (Systemenhed, står der). Kan det være trådløs?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 12:21 #15
Nej, det er et logisk netkort (bruges af Remote Desktop).
Realtek laver både kablede og trådløse netkort, så vi skal have det fulde navn for at se om det er trådløst eller ej - men har du kablet forbindelse er det nok det.

Har du nogen ukendte enheder, eller enheder der fejler i enhedshåndteringen? - Hvis du ved du har haft trådløst netværk på den, må adapteren enten være gået i stykker, eller være logisk frakoblet. Men selve hardware-enheden bør kunne ses, om ikke andet så som en "ukendt enhed".

Prøv evt. også at gå i BIOS, og se om du kan slå trådløst netværk til eller fra.
Avatar billede INK Ekspert
14. juni 2017 - 16:25 #16
SONOS højttalere skal selvfølgelig være tilsluttet et wifi netværk, men den pc, der skal styre anlægget kan sagtens være forbundet med kabel til routeren.
Du kan selvfølgelig også afspille med wifi fra din smartphone, men igen kan det være via routeren.
Avatar billede INK Ekspert
14. juni 2017 - 16:26 #17
Du skal måske lige opdatere dit SONOS program på PCen og du skal måske også opdatere firmwaren på systemet (gøres via appen/programmet).
Avatar billede webpassion.dk Novice
14. juni 2017 - 18:21 #18
Puha, så fik jeg løst problemet. Det lå i min firewall på AVG. Tak for hjælpen alle og for forsøg på at løse problemet.