Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 14:16 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Sende data fra stationær til bærbar.

Jeg har en stationær i et rum og en bærbar i et andet.
Den stationære (windows 8.1)  er forbundet en router gennem et kabel.
Den bærbare (windows 10) kører  Wi-Fi gennem samme router.
Spørgsmålet er, hvordan kan jeg sende data imellem de to computere?
Jeg plejer at bruge en USB stick, men det er vel nemmere med en direkte forbindelse.
Min router er en Netgear fra yousee og hastigheden er Download 115Mbit
upload 28 Mbit.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2017 - 14:25 #1
hvis du sætter en mappe på hver til deling så vil pc og mappen kunne ses i stifinder fra den anden nede under netværk.
højreklik på mappen, vælg egenskaber, fanebladet deling - klik på 'del...' og sæt den til 'Alle' og ret fra læsning til læsning/skrivning
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 14:37 #2
Tak det lyder dejligt nemt. Er det lige meget hvilken partition jeg vælger at lægge mappen på?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2017 - 15:04 #3
Fuldstændigt frit valg - men kald gerne mappen noget, så du husker, den er 'åben' på lokaltnettet, fx 'deltedata'
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 15:34 #4
Jeg har gjort som du skrev. Oprettede en mappe på begge computere. og kaldte dem begge for delt mappe og angav Alle med fuld tilladelse til læse og skrive.
Lagde et billede ind på den stationære, men det ses ikke på den bærbare.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 15:48 #5
Mapperne står som skrivebeskyttede, og selv om jeg fjerner markeringen og trykker ok, kommer skrivebeskyttelsen straks tilbage.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2017 - 16:18 #6
mapper er skrivebeskyttede - det er bare windows... Men den virker hos mig - du skal måske i kontrolpanel/netværk og delingscenter have sat begge på en hjemmegruppe, og derefter genstarte pc'er så de kommer på nettet med nye data.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 18:48 #7
Jeg må vist opgive. Der er intet som virker. Har prøvet at lave en dele partition med adgang for alle. Jeg aktiverede den så under Hjemmegruppe, og fik så en kode, som jeg skulle skrive ind i den anden computer. Tilsyneladende er alt så ok, partitionerne står som delte, men jeg kan ikke overføre noget som helst.
På min stationære er der under Denne PC dukket en enhed op, med tomme foldere for billeder og videoer. https://billedeupload.dk/?v=VS8Ul.jpg
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2017 - 19:14 #8
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 19:44 #9
Nu har jeg været inde på Netværk på begge computere, men fandt intet overført.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 20:48 #10
Begge computere findes på netværket, og det er lykkedes mig, på min stationære, at se min bærbare. men omvendt er der ikke adgang.
https://billedeupload.dk/?v=DZIqi.jpg
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 20:49 #11
Ps. Jeg har kablet min bærbare.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 21:43 #12
Så lykkedes det. På min bærbare kunne jeg, under Hjemmegruppe, aktivere
Tillad alle netværk. Tak for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2017 - 22:11 #13
Nå der er åbenbart noget galt med netværks forbindelsen.
Det kører fint fra bærbar til stationær, men den anden vej siger, at Lenovo er fundet og tilsyneladende fungerer korrekt, men ikke vil åbne.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2017 - 06:29 #14
Synes efter de nyere systemer af Windows er kommet at opsætning af netværk mellem computere er blevet en bøvlet affære med koder og lignende. Havde ikke problemer med Xp der bare virkede med det samme. Jeg har selv opgivet at få det til at virke. Grunden er sikkert at mit behov til deling ikke er så stort længere.
Avatar billede Mikael Ekspert
17. juni 2017 - 10:45 #15
Jeg anvender da bare "TeamViewer" når andre metoder ikke virker ;)

Altså installer en TeamViewer på begge computere, som "gratis udgave"
Start teamViever på BEGGE computere.
Vælg at oprette forbindelse mellem dem. (Hvilken der skal være hvad, afhænger af hvilken der skal overføres fra og til.

Så er det bare at trække filer fra den ene til den anden. Eller vælge kopiér fil fra den ene, og indsæt på den anden computer. ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
17. juni 2017 - 10:53 #16
PS!!! Avanceret leg med Teamviewer er også muligt.. Fx. at tillade "kontakt" med en valgt computer UDEN at have fysisk kontakt med den anden (modtagere computer)

Der er mange muligheder ;)

https://www.teamviewer.com/da/download/windows/
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2017 - 12:30 #17
Jeg har lige sendt en video til min bærbare. Det fungerer fint igen. Jeg ved ikke hvorfor forbindelsen forsvandt i går .
#14 Jeg kører nu over delte partitioner, og jeg mener ikke, at koder der er noget helt nyt. Måske er det kodefrit at bruge delte foldere? Det kunne jeg ikke få til at fungere.
Måske fordi folderne var skrivebeskyttede, og det kunne ikke fjernes.

#15 Det er da værd at prøve, hvis der kommer flere problemer. Nu får jeg se, om det jeg har lavet holder.

Tak til jer begge for jeres indput :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2017 - 15:29 #18
Jeg har opgivet dele funktionen på windows. Den er total ustabil.
Jeg har i stedet installeret Teamviewer, som ser ud til at fungere fint.
Så derfor får #15 også en grøn løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2017 - 16:25 #19
Kendte ikke lige til løsningen med Teamviever. Så fuldt fortjent :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2017 - 16:34 #20
Ja og du har helt ret i, at Windows netværk er bøvlet.
Jeg har prøvet at fjernstyre min bærbare fra  den stationære. Det gik også fint.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2017 - 18:17 #21
Tak, tak Valby1 ;) Godt at du fandt en brugbar løsning..

Og ja.. TeamViewer har mange gode funktioner.. Og især da det fungere på tværs af Win udgaver og også på en Mac.

Ulempen er, at store filer koster data.. Især hvis man som jeg, KUN kan anvende en 4G dataforbindelse med månedlig begrænsning.. TeamViewer går immervæk over internettet.

Men også som online hjælp til en gammel mor på 85, som har fået lavet rod på sin computer. Uanset hvor i verden hun end befinder sig. Dog ikke "hinsides" denne verden ;) ;)
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 13:40 #22
Jeg har lige gjort en vigtig iagttagelse vedrørende Teamviwer.
Det er langt hurtigere at hente data til fra anden computer, end at sende.
Jeg sendte en lille yousee video på 318 MB fra min stationære til min bærbare.
Det tog 37 min. Så kom jeg i tanke om, at det skyldes upload hastigheden kun er 28Mbit. Så lod jeg den bærbare downloade filen fra den stationære, og så bliver hastigheden 115Mbit, og det tog mindre end 2 min.
Så kan man sige, at det siger da sig selv, og ja sandt nok, men man skal bare lige komme i tanke om det :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
20. juni 2017 - 14:10 #23
#22 Ja det er logik ;)

Når TeamViewer er online på begge computere, så ligger der øverst en mulighed for:
"Overfør fil".. Har ikke testet om den mulighed giver hurtigere filoverførelse ?

Men måske  ??
Avatar billede Mikael Ekspert
20. juni 2017 - 14:26 #24
Det fine er at TeamViewer funger fint på mange platforme.

Fx. får jeg (via opsætningen) adgang til min(e) hjemmecomputere fra min Samsung S3. Også når jeg ikke er hjemme ;)

Det kræver bare at Teamviewer hjemme, er åben (at Teamviewer ikke er "slukket") Altså at Teamviewer iconet ligger synligt på proceslinien.
Selv en hjemmecomputer der blot er i dvale, KAN vækkes udefra ;)

Der er masser af download muligheder:
https://www.teamviewer.com/da/download/windows/
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 15:23 #25
Ja det er praktisk. Jeg var inde for at se hvad det koster, mindsteprisen er Kr. 4.299.
Det er nok Ok for et firma, men jeg holder mig til den gratis udgave.:-)