Avatar billede lurup Ekspert
16. juni 2017 - 14:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Låse tekst og billede på word

Jeg har lagt et billede ind som logo og tekst som firma information ind på en tom word dokument.

Hvordan låser jeg det fast så andre ikke sletter det eller laver om på det ??

Der skal kan skrives på resten af siden.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. juni 2017 - 16:21 #1
Du skriver ikke, hvilken version af Word, du bruger. I Word 2007 og senere kan du placere indholdet i et kontrolelement, som du indstiller til ikke at kunne redigeres eller slettes (kontrolelementer kan indsættes via fanen "Udvikler").

Hvis det f.eks. er en brevskabelon, du laver, er det normale at placere den type indhold i sidehoved (og/eller sidefod). Hvis indholdet kun skal indsættes på første side, så slå "Speciel første side" til i dialogboksen "Sideopsætning" > fanen "Layout" (kan f.eks. åbnes via fanen "Sidelayout"), inden du indsætter indholdet - så vil det kun optræde på første side. Når indholdet er placeret der, kommer man heller ikke til uden videre at ændre eller slette det. Det skulle dermed ikke være nødvendigt at beskytte indholdet yderligere.
Avatar billede lurup Ekspert
16. juni 2017 - 17:38 #2
Hej

Det er 2016 jeg har..

Jeg vil prøve det med sidehovedet...TAK
Avatar billede lurup Ekspert
16. juni 2017 - 23:44 #3
Jeg har sikkert skrevet det forkert .
Jeg har brug for at låse logo/tekst som er på den vedhæftet link med koden 123
Jefg skal kunne skrive overalt på siden pånær der hvor logo/tekst er.
Er der en venlig persom som kan hjælpe ??? evt beskrive.

https://drive.google.com/file/d/0B3ppBNkTPyOsS0dNVEpyNjU2aUU/view?usp=sharing
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. juni 2017 - 00:39 #4
Se artiklen "Tillade ændringer i dele af et beskyttet dokument", https://support.office.com/da-dk/article/Tillade-%C3%A6ndringer-i-dele-af-et-beskyttet-dokument-187ed01c-8795-43e1-9fd0-c9fca419dadf?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK. Du kan beskytte logo og firmainformation og markere alt andet som "Undtagelser". Bemærk, at det redigerbare indhold evt. vises med gul baggrund, hvilket nok vil forstyrre brugerne (afhænger af indstillingerne).

Der er andre muligheder for at beskytte med password: Du kan opdele dokumentet i sektioner og beskytte som formular, hvor kun sektionen med det, der ikke må ændres, skal beskyttes (se f.eks. principperne illustreret her: https://www.youtube.com/watch?v=BSfUx7S9umU  form). Men det blokerer for en masse redigeringsmuligheder. Derfore er det ikke en god løsning i en skabelon.

Desuden kan du, som jeg skrev først, bruge et kontrolelement, som indstilles til ikke at kunne redigeres eller slettes, men der er ikke mulighed for password.
Avatar billede lurup Ekspert
17. juni 2017 - 22:15 #5
Ikke helt på plads endnu.

Se li ket her

https://drive.google.com/open?id=0B3ppBNkTPyOsTnluQ0FNYktiUzA

Jeg har lagt det i en sidehoved, kan man lave så alt plads til venstre for logo og tekst er uden for sidehovedet og vi kan skrive der ??

Sagt på en anden måde , sidehovedet skal kun være der hvor logo og tekst er
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2017 - 01:13 #6
Placer f.eks. logo + info i en tekstboks.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2017 - 01:13 #7
I Word 2016 er betegnelsen "tekstboks" ændret til "tekstfelt".
Avatar billede lurup Ekspert
18. juni 2017 - 11:28 #8
1000 tak det virker perfekt

Kan jeg låse / beskytte det så mine kollegaer ikke laver om på det ?? eller kommer til at flytte på det ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2017 - 12:34 #9
Jeg ved ikke, hvilken løsning, du har valgt at lave. Hvis det er et kontrolelement, kan du inkludere selve tekstfeltet (tekstboksen) i kontrolelementet. Hvis kontrolelementet er beskyttet mod sletning og ændring, bevarer det placeringen medmindre en bruger fjerner beskyttelsen.

Hvis en bruger ønsker at omgå de regler, det er meningen, man skal følge ved brugen af en skabelon/et dokument, kan vedkommende nok komme af sted med det, uanset hvor meget du gør for at hindre for det - f.eks. kan brugeren helt undlade at bruge skabelonen og gøre noget andet i stedet. I langt de fleste tilfælde vil man placere indhold som logo m.m. sidehovedet uden at låse yderligere, og det fungerer normalt helt fint.