Avatar billede Thomas Hansen Praktikant
16. juni 2017 - 20:48 Der er 4 kommentarer

Overførelse af nye rækker fra et ark til et andet

Hej med jer...

Sidder med en udfordring som jeg håber i kan hjælpe med.

i Ark 1 har jeg data som sagsnumre, sags betegnelse, kunde, sagstype osv. Alle oplysninger på en sag ligger i én række fordelt på et antal kolonner.
Data i dette ark kommer fra vores økonomi program (hentes ud som excel ark).

i Ark 2 ønsker jeg at alle sagerne fra Ark 1 overføres (højeste sagsnumre øverst) også én række pr. sag. kolonne A-D. Jeg bruger herefter kolonnerne efter D til at tilføje mere mere data til sagerne.

Udfordringen er så når jeg ønsker at "opdaterer" Ark 1 med et nyt udtræk fra økonomisystemet, så er der tilkommet flere nye sager. Disse nye sager vil jeg gerne have til at blive agt i toppen af eksisterende sager i Ark2 og eksisterende sager rykkes ned OG mine tilføjede data følger sagerne med ned.

Jeg kan simpelthen ikke greje det!..
Sags numrene er ikke altid fortløbende.. hvorfor der godt kan komme et lavere nummer ud ved en senere opdatering, hvilket der skal tages højde for.

Håber der er en venlig dygtig sjæl der kan og vil hjælpe :-D

De bedste hilsner Thomas
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. juni 2017 - 22:14 #1
Hej
1. ved nyt udtræk, er de gamle sager med?
2. regner med sagsnumre er unikke
3  Du må have utræksdato på hver sag

Hvis ovenstående

overføres data bare efter hvad du har
derefter sorteres rækkerne efter udtræksdato og sagsnr.

Jan
Avatar billede Mads32 Ekspert
16. juni 2017 - 22:21 #2
Hej Thomas

Jeg har prøvet at teste et lille eksempel, og kan ved hjælp af makroer hjælpe til en løsning.

Da jeg løser opgaven ved at lave kopieringer og sorteringer på et hjælpeark, skal jeg vide hvor mange rækker og kolonner der maksimalt skal bruges.

Er du interesseret så giv besked, så vi kan aftale nærmere. Læg eventuelt et link på Dropboks, som viser et eksempel på data fra økonomiafdelingen, og hvad du senere tilføjer.
Avatar billede Thomas Hansen Praktikant
16. juni 2017 - 23:25 #3
@Jan
Ja de gamle sager kommer med i det nye udtræk.. alle sags numre er unikke.
Der er dog ikke udtræksdato med for sagerne.. i så fald ville nogle af datoerne også være ens.

@Mads
Super :-)
Antal rækker er pt. ca. 300 men vil vokse. På et tidspunkt bliver de ældste sager irrelevante at arbejde med så omkring 1.000 rækker vil være tilstrækkeligt.
Det er 5 kolonner der indeholder data der skal overflyttes.. .i Ark 2 tilføjer jeg så 8-10 kolonner mere til de enkelte sager så jeg i andre ark med div. pivot tabeller kan analyserer div. ting. omkring sagerne.

Fil er lagt på dropbox..skriv en PB så deler jeg den med dig.

Tak begge :-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
17. juni 2017 - 00:55 #4
Hej Thomas

Så må du have noget vba der tjekker om sagsnummeret er på ark 2
derefter  skal vba-en kopiere rækker der ikke er i ark2 over på den, hvis der samtidig tilføjes er kolonne med dagsdato (udtræksdato) så vil du kunne sortere på dato og derefter på sags nr så du får dem i den rækkefølge du vil have.
sorteringen kan også lige i vba-en

Jan