Avatar billede Jens Givskov Novice
17. juni 2017 - 23:21 Der er 6 kommentarer

TDC - erhverv - forbindelse og opsætning af internt netværk

Hej,

Min nabo har en virksomhed med to internetforbindelser ind.
TDC erhverv har lige etableret forbindelse på begge. Der sidder en Askey RTA1390-D79 på hver linie, og der er fin forbindelse til verden, hvis jeg blot smider et netværkskabel i min computer (Mac). Der er LAN kablet fra rummet hvor boksene sidder til to andre lokaler. I det ene sidder der en Netgear Gigaswitch og en gammel Linksys Wireless expander. I det andet sidder en TP Link Archer C7.
Når jeg sætter LAN kablerne i hver af Askey-boksene, kan jeg stadig gå på nettet med min Mac, men ikke med noget af det andet udstyr der er sat op - heller ikke min egen iphone (forbundet trådløst).

Er der noget jeg har overset? Er der noget med ip-adresser/subnet, der ikke hænger sammen?
Jeg kan til nøds forstå setuppet med switchen, der må skulle sættes ip-adresser på de enkelte enheder, der forbinder via switchen, men TP-link routeren har enablet DHCP - men nada hul igennem.

Anyone?

På forhånd tak,

Jens
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. juni 2017 - 00:12 #1
Tjek mode på den TP-link, at den ikke kører som bridge.

Du får jo kun en public IP# på hver TDC-linje, så der skal en router imellem ydersiden og udstyret i huset.
Avatar billede Jens Givskov Novice
18. juni 2017 - 07:58 #2
Tak for svar.

TP linken er resettet og som sådan "out of the box", så den kører ikke bridged mode.

Er det et spørgsmål om, at den skal have "tid" til at få indstillingerne?

Kan jeg bruge en TDC Homebox som router til det andet lokale? Har vist en til at stå og flyde?

/Jens
Avatar billede jk45 Forsker
18. juni 2017 - 11:34 #3
homebox kræver vlan 101 for at trække en ip på dsl indgangen /wan indgangen. Det er ikke sat på en modem forbindelse
Avatar billede Jens Givskov Novice
18. juni 2017 - 12:54 #4
OK - men kan jeg bruge homeboxen som switch (under antagelse af at DHCP serveren i Homeboxen er aktiv)?
Avatar billede jk45 Forsker
18. juni 2017 - 13:28 #5
Det er jo et modem du har fra erhverv og derfor kræver det jo en router funktion hvis der skal flere på. Af samme grund vil det jo heller ikke hjælpe dig. De fleste erhvervs linjer bliver solgt med dhcp tildelt fast ip. Er den du arbejder med også købt på den måde er ip adressen spærret i op til 2 timer af den sidste enhed der fik en ip adresse.
Avatar billede Jens Givskov Novice
18. juni 2017 - 21:04 #6
OK - tak skal du have - må have fat i en router til. Og tak for info ang ip adr :)