Avatar billede - Mester
18. juni 2017 - 10:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Er Parknet da helt ude i hampen??

For mere ene 3 uger siden overgik mit boligselskab i Farum fra DKTV til Parknet.dk.. Siden har det ikke været muligt for mig at tilgå mine Synology diske via min dyn.dns.dk eller xxxdyn.dns.org. Jeg kan ikke engang komme ind på den simple start hjemmeside jeg har til at komme videre fra. Det er træls ikke at kunn bruge sine diskstationer, som ellers har fungeret nogenlunde.
eg kan til nød komme ind på dem via assistenten  og det lokale netværk i min bolig.
Hos Parknet siger de at det ikke er muligt t bruge  dyndns-adresser hvis man har en dynamisk IP-adresse. det har jeg nu aldrig hørt før. De oplyser at de arbejder på a ordne forbindelsen med en fast ip således at dyndns- adresser kan bruges. Det er endnu ikke lykkedes dem. Jeg forstår ikke hvorfor helt almindelige forbindelser som de nævnte ikke kan bruges. Parknet er ikke særlig meddelsom om hvordan det går med at  etablere en anvendelig forbindelse. Det er noget med firewalls i mit boligselskab..
De siger dog at de arbejder på det hele tiden..Det ar nu taget mere end 3 uger. det er lang tid i en it- verden
Er der en ekspert som kan hjælpe mig lidt på vej med problemet??...
Avatar billede leif Seniormester
18. juni 2017 - 11:13 #1
Jeg kender ikke Parknet i detaljer, men start med at se om din router har fået samme adresse som den adresse som du fx. ser på www.myip.dk

Hvis de 2 adresser er det med garanti en udfordring da du så typisk er bagved en firewall.

Og du har udfyldt: https://parknet.dk/internet/offentlig-ip/ ?

Nu siger du at I er gået over fra DKTV til Parknet, spørgsmålet kan også være at hvis de fx. overtaget hele det gamle netværk og setup om de så de mangler adgang til fx. udstyr eller lign.

Fx. sidder jeg på en forbindelse lige nu hvor min router for en 10.178.xx.xx adresse men min adresse ifølge er 82.xx.xx.xx dvs. jeg sidder bagved en nat, som vil betyde at jeg kan ikke bruger 82.xx.xx.xx til noget som helst, men betyder ikke at jeg ikke kan komme på nettet uden problemer.
Avatar billede - Mester
18. juni 2017 - 18:32 #2
Du hsr nok ret  t. Min adresse er i følge my ip en 80.x.x.x, men min router siger at det er en 10.x..
X.x
Hvo lrænge skal Det vare før et sådant problem er løst.. tror du..  jeg har bestilt en fast offebntlig ip, men den de leverede for snart længe siden virkede ikke. Jeg har stadig ikke forbindelse via mine navn.dyn.dns.org eller .dk og savner det helt vildt
Avatar billede chalde Seniormester
19. juni 2017 - 08:13 #3
Parknet bruger CGN, så du skal ikke bruge den IP din router får, da den ikke er din offentlige IP og sådan vil det blive ved hos parknet. Ikke best practice, men parknet er en non-profit organisation og du får trods alt 200/200mbit til 68kr.
Mne dvs. hvis du bruger ddns via router eller andet som resolver via din routers externe IP, så vil det ikke fungere. Du skal bruge en anden ddns resolver som bruger din offentlige IP.
Avatar billede - Mester
19. juni 2017 - 10:27 #4
Tak for svar!
Nu ved jeg snart ikke hvilken ip der er den rigtige, offentlig eller ej. en resolver, hvad er det og hvordan håndterer man den?
IP, elle ej hvad skal je skal jeg helt konkret gøre for at få gang i min forbindelse? er den ip som routeren melder der starter med 10. en offentlig ip?, eller skal je indrette mig efter den ip der begynder med 80. nå jeg ser på myip.com Hvor griber jeg ind i en router som dlink 868L, hvis du kender den. pft.