19. juni 2017 - 11:32 Der er 5 kommentarer

Film på CD?

En af min klassekammerater siger at der kan ligge film på en CD men Jeg er rimelig sikker på at der kun kan ligge musik på en.
Sååååååååååå hvad siger I?
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2017 - 11:37 #1
jo der kan ligge en film på 700mb, f.eks en AVI eller MPEG, MP4 fil

CD kan være i 2 formater, audio eller data
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2017 - 11:47 #2
...Men du har helt ret, hvis du mener den ikke kan afspilles i en (almindelig) DVD-afspiller - jo det kan den også godt, men så er det en meget kort film.

En fuld-længde film er "pakket ind" i en videofil - som nævnt ofte i AVI, MPG MP4 filer - eller MKV for mere moderne format. Og disse kan ikke afspilles direkte i en (almindelig) DVD-afspiller. Der kan fås DVD-afspillere der også afspiller disse videoformater...
Avatar billede Slater Ekspert
19. juni 2017 - 13:52 #3
Det er ikke særlig længe siden at alle computerspil udkom på CD.

Så uanset diskussionen om hvad der menes med film, så er det et klart nej til, at der kun kan ligge musik på.
Avatar billede eurositi Ekspert
19. juni 2017 - 16:27 #4
Brug et program som Handbrake til at komprimere filmen (jeg antager, at den lige nu fylder adskillige gigabytes).
Hvis der er tale om indhold i fuld HD eller endnu højere pixelopløsning, OG hvis filmen bare skal afspilles på en computer, bør du vælge H.265 videoformatet på fanebladet Video. Hvis der bare er tale om almindelig HD, er H.264 det bedste valg.

Prøv først at afspille filen med VLC. Klik på Indstillinger > Codec-oplysninger og se, hvad der står om billedopløsning, billeder pr. sekund og lydformat.

Tilbage til Handbrake: Kig på de mange forindstillinger (presets) ude i menuen i højre side i Handbrake. De hjælper dig med at vælge de mest typiske indstillinger. De skal forstås således:
- Først står hastigheden. HQ og Super HQ giver bedre billedkvalitet, men kompressionen tager også betydeligt længere tid.
- Dernæst står billedopløsningen. Fuld HD er 1080p, alm. HD er 720p, DVD kvalitet er 576 eller 480p.
- Herefter står antal billeder pr. sekund. 60 billeder pr. sekund fylder selvfølgelig mere end 25 eller 30 billeder pr. sekund, men hvis din originale film har 60 billeder, bør du vælge dette.
- Surround eller alm. stereo afhænger har ikke den store betydning for pladsforbruget. Vælg surround, hvis du afspiller på en computer med hovedtelefoner. Vælg stereo, hvis du skal afspille på en iPad.

Vigtigt: Find først en lille video og se, om den bliver komprimeret fornuftigt. Når du mener, at billedkvalitet og pladsforbrug er OK, konverterer du den rigtige film.

Medmindre at filmen skal afspilles på en iPad, er det lige meget om du gemmer filmen som en Matroska (MKV) eller MP4-fil. Begge filtyper kan under alle omstændigheder afspilles med VLC-appen eller vha. streamingservere som Infuse eller Plex.

Spørg, hvis du går i stå. :-)
Avatar billede Richard Thune Forsker
19. juni 2017 - 17:52 #5
Engang var der noget der hed en VideoCD.
En sådan CD kunne rumme en hel film kodet i MPEG 1, kvaliteten var så som så.
Dengang kunne de fleste DVD afspillere afspille en sådan.
Så kom SuperVideoCD der er kodet i MPEG 2, der kunne sjældent være en hel film på en CD men formatet var lavet til at blive fordelt over 2 eller flere CDer.
SuperVideoCD var almindelig i Asien.
Mere moderne tiltag er beskrevet tidligere, så dette er mest historie.