19. juni 2017 - 13:59 Der er 5 kommentarer

Få Raspberry PI til at starte program automatisk ved opstart

Jeg vil gerne have min Raspberry PI til at starte fjernskrivebord automatisk når enheden starter op.

Jeg har oprettet en sh fil i her:
/data/info.sh

Filen kører rdesktop og fungerer fint hvis jeg skriver:
sh /data/info.sh

Jeg har så tilføjet linjen til /etc/rc.local og husket at tilføje det før exit 0:

I starten af sh filen har jeg skrevet:


#!/bin/bash


I starten af rc.local står der:

#!/bin/sh -e


Og der er tilføjet linjen til rc.local:


/data/info.sh


Har også prøvet med sh foran og indsætte sleep 10 (for at vente 10 sekunder), fordi jeg tænkte at der måske gik lidt tid før der kom netværksforbindelse. Men det virker ikke.

Hvad gør jeg forkert?
jakobdo Ekspert
19. juni 2017 - 20:56 #1
Dit spørgsmål ligner du har været forbi denne tråd: https://www.raspberrypi.org/documentation/linux/usage/rc-local.md

Kan det være rettigheder ?
Når rasperry skyder dit script af, så er det nok ikke "dig" som bruger, men som noget system / root eller lign ?
19. juni 2017 - 21:19 #2
Det var nu ikke den side jeg var inde på. Jeg kan godt se den side nævner man kan bruge rc.local.

Jeg har været forbi denne side, som skriver at man kan skal bruge sudo bash foran den sh fil man vil køre, det kan da være man skulle prøve det:

https://www.dexterindustries.com/howto/run-a-program-on-your-raspberry-pi-at-startup/
19. juni 2017 - 21:24 #3
19. juni 2017 - 21:28 #4
Der står lidt om rettigheder her:
https://thepihut.com/blogs/raspberry-pi-tutorials/34708676-starting-something-on-boot

Der står også man kan til føje & hvis det køre i begrænset tid. Jeg ved ikke helt hvad de mener med det.
jakobdo Ekspert
19. juni 2017 - 22:01 #5
& bør ikke gøre en forskel i dette tilfælde.
Kan du se nogle fejl i bootlog ?
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
Som spritny CIO for DSV fik Jesper Riis til opgave at skaffe 300 millioner kroner og overtage 23.000 ekstra brugere
[b]Nomineret til Årets CIO 2018:[7b] Kort efter Jesper Riis satte sig i CIO-stolen hos DSV, begyndte DSV at forberede et gigantisk opkøb af en konkurrent. Det gav den nye CIO ansvaret for at finde et trecifret millionbeløb i synergier og sætte gang i oprettelsen af 23.000 nye specialiserede brugere. Det har ikke blot krævet mange timer, men også en særlig opskrift.
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet
En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.
Job & Karriere
500 uorganiserede it-folk skal holde liv i statens it-systemer under konflikt
Hvis der udbryder konflikt, vil hundredvis af uorganiserede it-folk få ansvaret for at sikre, at de statslige it-systemer ikke går ned. Men ifølge fagforbundet Prosa kan det få store konsekvenser, hvis Danmark bliver ramt af it-sikkerhedsangreb.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.