Avatar billede cht22 Professor
19. juni 2017 - 13:59 Der er 5 kommentarer

Få Raspberry PI til at starte program automatisk ved opstart

Jeg vil gerne have min Raspberry PI til at starte fjernskrivebord automatisk når enheden starter op.

Jeg har oprettet en sh fil i her:
/data/info.sh

Filen kører rdesktop og fungerer fint hvis jeg skriver:
sh /data/info.sh

Jeg har så tilføjet linjen til /etc/rc.local og husket at tilføje det før exit 0:

I starten af sh filen har jeg skrevet:

#!/bin/bash

I starten af rc.local står der:

#!/bin/sh -e

Og der er tilføjet linjen til rc.local:

/data/info.sh

Har også prøvet med sh foran og indsætte sleep 10 (for at vente 10 sekunder), fordi jeg tænkte at der måske gik lidt tid før der kom netværksforbindelse. Men det virker ikke.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. juni 2017 - 20:56 #1
Dit spørgsmål ligner du har været forbi denne tråd: https://www.raspberrypi.org/documentation/linux/usage/rc-local.md

Kan det være rettigheder ?
Når rasperry skyder dit script af, så er det nok ikke "dig" som bruger, men som noget system / root eller lign ?
Avatar billede cht22 Professor
19. juni 2017 - 21:19 #2
Det var nu ikke den side jeg var inde på. Jeg kan godt se den side nævner man kan bruge rc.local.

Jeg har været forbi denne side, som skriver at man kan skal bruge sudo bash foran den sh fil man vil køre, det kan da være man skulle prøve det:

https://www.dexterindustries.com/howto/run-a-program-on-your-raspberry-pi-at-startup/
Avatar billede cht22 Professor
19. juni 2017 - 21:24 #3
Avatar billede cht22 Professor
19. juni 2017 - 21:28 #4
Der står lidt om rettigheder her:
https://thepihut.com/blogs/raspberry-pi-tutorials/34708676-starting-something-on-boot

Der står også man kan til føje & hvis det køre i begrænset tid. Jeg ved ikke helt hvad de mener med det.
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. juni 2017 - 22:01 #5
& bør ikke gøre en forskel i dette tilfælde.
Kan du se nogle fejl i bootlog ?