Avatar billede htx98i17 Professor
20. juni 2017 - 13:11 Der er 1 løsning

Pattern

HTML5 har en attribut på input tag som hedder pattern

eksempelvis <input type=text" pattern="" >

Man kan så med reg exp definere hvad browseren skal acceptere og ikke acceptere når brugeren submitter formen.

1. Hvilken form for reg. exp. skal der benyttes?
http://emailregex.com/ er der flere forskellige til validering af emailadresser (der er også en specifikt til html5 input email) men hvorfor ser den forenklet ud? er den så lige så god?

2. Jeg er klar over at formen vil blive submittet såfremt browseren ikke understøtter koden (der valideres også server-side). Men har nogen ellers nogle erfaringer de vil dele vedr brugen at pattern?

Jeg vil nemlig gerne benytte mig af denne attribut, men jeg er ikke stærk i reg exp, og specielt ikke når jeg ikke ved hvilken reg exp der skal bruges.
Avatar billede Slater Ekspert
20. juni 2017 - 13:17 #1
Der skal bruges Javascripts dialekt af RegExp, men uden slashes i enderne.

Hvilket du skal bruge, kommer jo an på hvad du vil validere. Hvis det er en e-mail, så er der som regel ingen grund til at bruge regex, men bare bruge ordet "email" i type-feltet i stedet. Det giver flere fordele - ud over validering, gør det også at mobiltelefoner og andre touch devices får et keyboard, der er mere tilpasset til at skrive e-mails.

Ud over det, er det også en dårlig idé at bruge stærk validering af e-mailadresser, da der er så mange gyldige, som folk ikke tænker på, og det er meget irriterende for folk med et lidt specielt domæne at blive udelukket fra at skrive deres mail.
Når jeg skal validere e-mails selv, tjekker jeg kun for eksistensen af et @ og et punktum efter det. Det er nok til at tjekke at folk ikke har misforstået feltet.